Reizigers op station Utrecht Centraal tijdens de coronapandemie

Drie keer minder OV-reizen dan normaal tijdens coronacrisis

Nederlanders gebruikten sinds de eerste lockdown in maart vorig jaar drie keer minder het openbaar vervoer vergeleken met de periode voor corona. Dat komt naar voren uit cijfers van OV-chipkaartbedrijf Translink. Vervoerders hopen dat passagiers weer meer gebruik gaan maken van het OV omdat niet-essentiële reizen vanaf woensdag weer zijn toegestaan.

Vanaf het begin van de coronacrisis noteerden de openbaar vervoersbedrijven in totaal bijna 570 miljoen check-ins. In normale tijden waren dat er zo’n 1,47 miljard geweest. Daarvoor hebben de onderzoekers van Translink telkens een vergelijking gemaakt met eenzelfde week in 2019.

Gebruik openbaar vervoer

Tijdens de eerste weken van de coronacrisis nam het aantal ov-reizen af met ruim 80 procent. Vanaf 7 juli werd reizigers niet meer gevraagd om alleen met goede reden het openbaar vervoer te pakken. Daarna werd het inderdaad wat drukker in het OV, al was die trend al wat langer aan de gang. Half december mochten mensen weer alleen noodzakelijke OV-reizen maken. Deze maatregel is woensdag opgeheven.

Door de afname van het aantal passagiers hebben vervoersbedrijven forse omzetverliezen gemaakt. Daarnaast is door de coronacrisis “het reisgedrag blijvend veranderd”, volgens een woordvoerder van de NS. Het bedrijf verwacht dat het aantal passagiers ook in de toekomst lager blijft, onder meer omdat mensen vaker blijven thuiswerken.

Hoewel de NS de aankomende vier jaar bijna anderhalf miljard euro moet besparen om weer financieel gezond te worden, “mag de prijs van een treinkaartje wat ons betreft niet stijgen door de coronacrisis”. Het bedrijf heeft de prijs van een treinkaartje alleen verhoogd met het inflatiecijfer van 1,5 procent.

Bezuinigingen

Reizigersvereniging Rover waarschuwde maandag de Tweede Kamer voor bezuinigingen in het openbaar vervoer, vooral bij regionale vervoersbedrijven. “De reiziger betaalt de rekening”, zegt Rover-directeur Freek Bos. Vervoersbedrijven kunnen overheidssteun krijgen, maar moeten daarvoor een plan opstellen om bijvoorbeeld kosten te besparen. Rover vreest dat de uitkomst zal zijn dat de ritprijzen worden verhoogd of bijvoorbeeld buslijnen worden geschrapt.

Bron: ANP/Translink

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.