Eurostar-high-speed-trains

Eurostar gered met steunpakket van 291 miljoen euro

Eurostar heeft een akkoord bereikt met aandeelhouders en banken over een steunpakket dat de toekomst van het bedrijf veiligstelt. Het herfinancieringspakket van 250 miljoen Britse pond (291 miljoen euro) bestaat met name uit eigen vermogen en bankleningen gegarandeerd door aandeelhouders SNCF, Patina Rail LLP (een consortium dat wordt ondersteund door Caisse de dépôt et placement du Québec) en fondsen die worden beheerd door Federated Hermes en NMBS.

De internationale spoorvervoerder had in het afgelopen jaar vanwege de coronapandemie met een flinke daling van het aantal reizigers te maken. Dit pakket aan steunmaatregelen zorgt er volgens Eurostar voor dat het bedrijf op korte tot middellange termijn aan zijn financiële verplichtingen kan voldoen.

Kernroutes Eurostar

Het spoorbedrijf geeft aan zich de komende maanden te richten op de kernroutes tussen Londen en Parijs, Brussel en Amsterdam en op “een strenge kostenbeheersing om de terugbetaling van de leningen te verzekeren”. Vanaf mei verhoogt de vervoerder het aantal treinen op de route tussen Londen en Parijs naar twee dagelijkse retours en vanaf eind juni naar drie per dag.

Volgens Eurostar wordt met het herfinancieringspakket de toekomst van Eurostar veiliggesteld nu de beperkingen afnemen en het reizen geleidelijk weer op gang komt. Dankzij de herfinanciering zal Eurostar de kans krijgen om te herstellen en de fusie met Thalys in het kader van het Green Speed-project tot een goed einde te kunnen brengen.

Sterke blijk van steun

Eurostar-topman Jacques Damas: “Iedereen bij Eurostar is opgetogen over deze sterke blijk van steun van onze aandeelhouders en banken, die ons in staat zal stellen onze dienstverlening aan de passagiers voort te zetten. De herfinancieringsovereenkomst is essentieel om ons in staat te stellen onze diensten uit te breiden naarmate de situatie met betrekking tot de pandemie verbetert.”

“Eurostar zal nauw blijven samenwerken met regeringen om te komen tot een veilige versoepeling van reisbeperkingen en stroomlijning van grensprocessen, zodat passagiers veilig en naadloos kunnen reizen. Hun gecoördineerde acties en beslissingen zijn van cruciaal belang voor het herstel van de vraag en het financiële herstel van onze business.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.