Reizigers op station Utrecht Centraal tijdens de coronapandemie

NS wil met kortingen en nieuwe abonnementen reiziger terugwinnen

Spoorvervoerder NS lanceert drie nieuwe kortingstickets die reizigers met de versoepelingen in zicht moeten verleiden om weer met de trein te reizen. Voor werkgevers komen er nieuwe abonnementen die ingericht zijn op het reisgedrag van medewerkers na de coronacrisis, als zij minder vaak op kantoor komen. De nieuwe treinkaartjes en abonnementen zijn tot stand gekomen na uitvoerig onderzoek samen met reizigers en werkgevers.

Het kabinet maakte dinsdagavond bekend dat vanaf woensdag 19 mei het dringende advies vervalt om het openbaar vervoer alleen voor noodzakelijke reizen te gebruiken. Het nieuwe advies is vanaf dat moment om zoveel mogelijk op rustige momenten te reizen en drukte onderweg en op stations te vermijden.

Dienstregeling opschalen

“Door corona is er een aanzienlijk deel van onze vaste reizigers die nu niet voor de trein kiest. Als we als land onze klimaatdoelstellingen willen behalen, dan kan dat niet zonder een grote rol voor het OV. Het is daarom voor ons maar ook voor Nederland topprioriteit om de reiziger weer terug in de trein te krijgen”, zegt Tjalling Smit, directeur Commercie en Ontwikkeling bij NS.

“Dat doen we door onze dienstregeling op te schalen en door in te zetten op druktespreiding zodat reizigers een comfortabele reis hebben. Met deze nieuwe treinkaartjes maken we voor veel mensen de trein weer aantrekkelijk. Niet alleen voor forensen, maar ook voor dagjesreizigers. Neem ons vernieuwde groepsticket waarmee wij verwachten dat stellen en gezinnen voor een dagje uit vaker de trein kiezen in plaats van de auto.”

Daluren

Met drie nieuwe kaartjes, die je ook bij andere treinvervoerders kan gebruiken, kunnen reizigers met korting of tegen een voordelig tarief met de trein reizen. Belangrijke voorwaarde is dat ze in de daluren reist. “We willen na corona afscheid nemen van de hyperspits en voorkomen dat iedereen op hetzelfde moment de trein neemt. Daarmee blijft spreiden van reizigers belangrijk”, aldus Smit.

Het gaat om de volgende drie nieuwe tickets:

  • Vroegboek-dalticket: een e-ticketwaarmee reizigers tien procent korting krijgen in daluren wanneer je het ticket minimaal vier dagen van tevoren aanschaft.
    Zesrittenkaart: een e-ticket waarmee reizigers zes ritten in daluren kunnen maken op een vast traject met twintig procent korting. De ritten moeten in zes maanden worden opgemaakt.
  • Aangepast groepsticket: met het nieuwe groepsticket kunnen reizigers vanaf twee of drie personen voor 32 euro in daluren een enkele reis maken naar elk station in Nederland. Op dit moment kan dat pas vanaf vier personen. Het bedrag om een extra persoon mee te nemen wordt wel verhoogd, van 2 naar 3 euro.

Daarnaast wordt het mogelijk om bij NS een kaartje voor een aansluitende bus-, tram- of metroreis aan te schaffen. Dit maakt het mogelijk om de gehele reis te boeken en betalen in de NS-app.

Werkgevers

Voor werkgevers, die abonnementen afsluiten voor hun medewerkers, zijn de reisproducten aangepast op het nieuwe reisgedrag. “Voorheen reisden veel mensen vijf dagen per week naar hun werk en konden wij daarom met vaste tarieven werken”, vertelt Smit. “Omdat we nu weten dat thuiswerken een blijvertje is, willen werkgevers alleen betalen voor ritten die ook daadwerkelijk gemaakt worden.”

Daarbij horen de volgende nieuwe abonnementen en diensten:

  • NS Business Collectief: een vernieuwde dienst voor werkgevers waarmee medewerkers onbeperkt vrij kunnen reizen. Elk kwartaal wordt de prijs aangepast op basis van het reisgedrag van de medewerkers.
  • Traject op Maat: Dit is een flexibele variant van het zakelijke Traject Vrij-abonnement, waarbij het aantrekkelijkste tarief na afloop van de abonnementsperiode door het aantal reizen wordt bepaald. Deze variant zal beschikbaar zijn voor midden- en grootzakelijke klanten.
    NS Go: een dienst voor grote werkgevers die binnen één systeem kunnen sturen op kosten en duurzaamheidsdoelstellingen. Medewerkers hebben daarbij de keuzevrijheid op welk moment en met welk vervoer ze willen reizen.

Abonnementen

Volgens NS blijkt NS Flex op dit moment de juiste abonnementvorm is. Er hebben tijdens de crisis nauwelijks reizigers NS Flex opgezegd en er is volop gebruikgemaakt van de mogelijkheid om naar een ander abonnement over te stappen of het abonnement te pauzeren.

NS legt de drie reisproducten (vroegboek-dalticket, zesrittenkaart en het nieuwe groepsticket) voor advies voor  aan de reizigersorganisaties. De vervoerder verwacht de nieuwe tickets en abonnementen vanaf de zomer stapsgewijs te kunnen lanceren.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.