Drukte op het perron op treinstation Tilburg

Debat Railforum: beter spreiden reizigers in OV voorkomt dure hyperspits

Treinen zitten steeds vaker erg vol, zo ook hier in Tilburg. 2017, ProMedia / Marieke van Gompel

Het beter spreiden van reizigers moet prioriteit krijgen, zodat er geen dure hyperspitsen meer komen. Hiertoe werd dinsdag opgeroepen tijdens een politiek debat georganiseerd door kennisnetwerk Railforum. Gedeputeerden, wethouders, vertegenwoordigers van vervoerbedrijven en betrokken marktpartijen bespraken waar het nieuwe kabinet aandacht voor moet hebben.

Ze deden onder voorzitterschap van Jeannette Baljeu een oproep aan het nieuwe kabinet om de berekende investeringen van minimaal drie miljard euro die nodig zijn voor een sterk, bereikbaar, duurzaam en leefbaar Nederland ook echt te doen.

Van zorg- en onderwijsinstellingen vraagt men meer spreiding over de dag en avonduren. Volgens de deelnemers aan het debat is een gezamenlijke opgave om ochtendspitsen te vermijden. Werkgevers moeten zorgen dat niet alle werknemers straks weer op maandag, dinsdag en donderdag naar het werk gaan en er weer spitsen ontstaan.

Spreiden woningbouwopgave

Ook het spreiden van de woningbouwopgave werd genoemd als een onderwerp dat het kabinet snel moet oppakken. Daarbij gaat het volgens de deelnemers aan het debat niet alleen woningen bouwen in de centra van steden, maar ook in de regio, langs corridors van hoogwaardig openbaar vervoer en rondom knooppunten. “Als dit goed wordt gecombineerd met voor- en na transport en MaaS-diensten, dan blijft volgens hen mobiliteit voor iedereen toegankelijk. Dit is een randvoorwaarde voor een inclusieve samenleving waarin iedereen kan participeren”, stelden zij vast.

Tijdens de bijeenkomst kwam naar voren dat de stedelijke omgeving beter ingericht kan worden om de meeste voorzieningen, lopend of fietsend, binnen tien minuten bereikbaar te maken. Er werd aangestipt dat hierbij goed openbaar vervoer, gecombineerd met passende MaaS-diensten nodig is. Daar zouden nieuwe vervoersconcepten en bedrijven bij de grote vervoerders bij aan kunnen sluiten.

Judith Bokhove, wethouder Rotterdam was erg tevreden over de toezeggingen vanuit het Groeifonds voor capaciteitsuitbreiding op de oude lijn. De verdichting langs deze ‘Stedenbaancorridor’ maakt duurzame, leefbare en bereikbare woningbouw mogelijk.

Verbeter railcorridors naar het oosten

De gedeputeerde van provincie Groningen, Fleur Gräper benadrukte er nog enkele schakels in de railnetwerken ontbreken. Zij noemde de Lelylijn en kreeg bijval van haar collega Arne Schaddelee van provincie Utrecht die ook pleit voor betere verbindingen met Duitsland. Het verbeteren van railverbindingen richting het oosten staat ook hoog op de agenda bij Wim van der Camp, sinds kort Nederlandse ambassadeur van het Europees Jaar van het Spoor.

Railforum organiseert op 20 mei een online Meetup over hoe er op een slimme manier meer internationale treinverbindingen kunnen komen. Daarbij wordt als eerste casus de verbindingen naar Duitsland uitgewerkt.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Debat Railforum: beter spreiden reizigers in OV voorkomt dure hyperspits | SpoorPro.nl
Drukte op het perron op treinstation Tilburg

Debat Railforum: beter spreiden reizigers in OV voorkomt dure hyperspits

Treinen zitten steeds vaker erg vol, zo ook hier in Tilburg. 2017, ProMedia / Marieke van Gompel

Het beter spreiden van reizigers moet prioriteit krijgen, zodat er geen dure hyperspitsen meer komen. Hiertoe werd dinsdag opgeroepen tijdens een politiek debat georganiseerd door kennisnetwerk Railforum. Gedeputeerden, wethouders, vertegenwoordigers van vervoerbedrijven en betrokken marktpartijen bespraken waar het nieuwe kabinet aandacht voor moet hebben.

Ze deden onder voorzitterschap van Jeannette Baljeu een oproep aan het nieuwe kabinet om de berekende investeringen van minimaal drie miljard euro die nodig zijn voor een sterk, bereikbaar, duurzaam en leefbaar Nederland ook echt te doen.

Van zorg- en onderwijsinstellingen vraagt men meer spreiding over de dag en avonduren. Volgens de deelnemers aan het debat is een gezamenlijke opgave om ochtendspitsen te vermijden. Werkgevers moeten zorgen dat niet alle werknemers straks weer op maandag, dinsdag en donderdag naar het werk gaan en er weer spitsen ontstaan.

Spreiden woningbouwopgave

Ook het spreiden van de woningbouwopgave werd genoemd als een onderwerp dat het kabinet snel moet oppakken. Daarbij gaat het volgens de deelnemers aan het debat niet alleen woningen bouwen in de centra van steden, maar ook in de regio, langs corridors van hoogwaardig openbaar vervoer en rondom knooppunten. “Als dit goed wordt gecombineerd met voor- en na transport en MaaS-diensten, dan blijft volgens hen mobiliteit voor iedereen toegankelijk. Dit is een randvoorwaarde voor een inclusieve samenleving waarin iedereen kan participeren”, stelden zij vast.

Tijdens de bijeenkomst kwam naar voren dat de stedelijke omgeving beter ingericht kan worden om de meeste voorzieningen, lopend of fietsend, binnen tien minuten bereikbaar te maken. Er werd aangestipt dat hierbij goed openbaar vervoer, gecombineerd met passende MaaS-diensten nodig is. Daar zouden nieuwe vervoersconcepten en bedrijven bij de grote vervoerders bij aan kunnen sluiten.

Judith Bokhove, wethouder Rotterdam was erg tevreden over de toezeggingen vanuit het Groeifonds voor capaciteitsuitbreiding op de oude lijn. De verdichting langs deze ‘Stedenbaancorridor’ maakt duurzame, leefbare en bereikbare woningbouw mogelijk.

Verbeter railcorridors naar het oosten

De gedeputeerde van provincie Groningen, Fleur Gräper benadrukte er nog enkele schakels in de railnetwerken ontbreken. Zij noemde de Lelylijn en kreeg bijval van haar collega Arne Schaddelee van provincie Utrecht die ook pleit voor betere verbindingen met Duitsland. Het verbeteren van railverbindingen richting het oosten staat ook hoog op de agenda bij Wim van der Camp, sinds kort Nederlandse ambassadeur van het Europees Jaar van het Spoor.

Railforum organiseert op 20 mei een online Meetup over hoe er op een slimme manier meer internationale treinverbindingen kunnen komen. Daarbij wordt als eerste casus de verbindingen naar Duitsland uitgewerkt.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.