Eurostar, hogesnelheidstrein Siemens

SNCF: binnen maand steun voor Eurostar nodig om de crisis te overleven

Volgens SNCF-directeur Jean-Pierre Farandou is er binnen een maand financiële steun vanuit de overheid nodig om dochteronderneming Eurostar overeind te houden. De noodkreet van Farandou leidt tot scepsis bij onder meer private spoorwegondernemeningen, aangezien SNCF in mei 2021 een gloednieuwe hogesnelheidsvervoerder in Spanje lanceert en daar 600 miljoen euro voor uittrekt.

De meeste verzoeken om financiële steun voor Eurostar kwamen tot nu toe van Britse kant, maar onlangs maakte ook de Franse SNCF duidelijk dat er hulp nodig is om het bedrijf door de Covid-crisis te loodsen. SNCF heeft een meerderheidsaandeel (55 procent) in Eurostar. “We hopen dat het weken zal duren, en geen maanden, want de financiële situatie zal eind mei, begin juni erg moeilijk worden”, aldus SNCF-topman Jean-Pierre Farandou in een interview met de Financial Times.

Vergevorderde gesprekken

Farandou zei dat zowel de Franse als de Britse regering “zeer vergevorderde gesprekken” met Eurostar voeren over mogelijke door de staat gesteunde leningen waarmee de worstelende treinoperator door de coronacrisis heen kan komen. De Franse minister van Transport Jean-Baptiste Djebbari zei dat de Franse regering bereid was om Eurostar vorige maand te helpen tijdens zijn optreden voor een Britse parlementaire hoorzitting. Hij vroeg het VK om dit voorbeeld te volgen en ook hulp te bieden.

AllRail, de organisatie die onafhankelijke reizigersvervoerders vertegenwoordigt, vindt dat de EU en het VK staatssteun moeten voorkomen aan marktdominante bedrijven die elders investeren, tenzij er voorwaarden zijn. Dit houdt verband met de lancering van een nieuwe vervoerder in Spanje -Ouigo España- door de Franse spoorwegen met tweedehands SNCF TGV’s uit Frankrijk. Ouigo España wordt in mei 2021 gelanceerd. Met de Spaanse vervoerder is een bedrag van 600 miljoen euro gemoeid, onthulde directeur Hélėne Valenzuela eind oktober 2020 in een interview met de Spaanse krant EL Pais.

Gebruikt TGV-materieel

“SNCF wil tot 585 miljoen euro steun voor Eurostar, maar geeft 600 miljoen euro uit aan Ouigo”, zegt AllRail. Zowel Eurostar als Ouigo staan ​​niet helemaal los van elkaar, stelt de vereniging. “Integendeel, ze maken deel uit van dezelfde onderafdeling: Voyages SNCF. Dit maakt op zijn beurt deel uit van de grotere divisie SNCF Voyageurs, een van de vijf grote divisies van de SNCF-groep.”

ouigo

AllRail benadrukt dat ze voorstander zijn van overheidssteun om Eurostar te helpen, maar dat er strikte concurrentievoorwaarden moeten komen. De SNCF zou bijvoorbeeld onafhankelijke vervoerders gelijke toegang moeten geven tot gebruikte TGV- en Eurostar-treinstellen – zoals degene die zij levert aan haar dochteronderneming Ouigo – tegen eerlijke en redelijke commerciële voorwaarden.

Lees ook:

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.