Stientje van Veldhoven, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat

Staatssecretaris: reistijd Amsterdam-Berlijn wordt aan beide zijdes verkort

Duitsland wil de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn in 2030 verder verkorten naar 5 uur en 23 minuten. Dat bevestigt staatssecretaris Stientje van Veldhoven in antwoord op Kamervragen van D66 over het Duitse voornemen.

In de brief schrijft ze dat collega-bewindslieden haar hierover hebben bijgepraat toen zij elkaar spraken over grensoverschrijdende verbindingen die zijn opgenomen in het Toekomstbeeld OV en Deutschlandtakt. “Ik ben erg blij met de gedeelde ambitie van de Duitse overheid om de verbinding tussen onze twee hoofdsteden te versnellen. Het grootste deel van de route ligt op Duits grondgebied, dus we hebben elkaar nodig om deze verbinding te versnellen.”

Deutschlandtakt betreft plannen voor het verbeteren van het regionale en langeafstandsvervoer per spoor in Duitsland. In het Toekomstbeeld OV worden internationale verbindingen genoemd zoals Groningen – Bremen, Eindhoven – Düsseldorf, het versnellen van de verbindingen naar Berlijn en naar Frankfurt en een rechtstreekse verbinding Den Haag – Eindhoven – Düsseldorf. Niet al de projecten uit het Toekomstbeeld OV zijn al concreet. Een aankomend kabinet moet over een aantal daarvan nog beslissen.

Versnelling verbinding naar Berlijn

De versnellingen van de treindiensten in 2024 en 2030 komen volgens Van Veldhoven voort uit de samenwerking tussen beide landen en bijten elkaar niet. Op dit moment is de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn nog zes uur en twintig minuten. In 2024 kan dan met ongeveer een half uur worden verkort. In 2030 zal de reistijd naar verwachting nog maar 5 uur en 23 minuten zijn.

Van Veldhoven meldt dat aanpassingen aan de infrastructuur aan Nederlandse zijde de robuustheid en snelheid van het baanvak tussen Deventer, Hengelo en grens omhoog zal brengen. Dit zorgt ervoor dat de treindienst straks beter in de dienstregelingen aan beide zijden van de grens zal passen. “Deze maatregelen zijn robuust en nuttig voor eventuele verdere versnelling van de verbinding in de toekomst, zoals in Deutschlandtakt wordt voorgesteld met een versnelling van nog eens een half uur op dit zelfde traject na 2030.”

De staatssecretaris geeft aan in haar brief dat er verschillende routes worden bekeken om op termijn te kunnen versnellen waaronder Utrecht – Arnhem (al dan niet met overstap in Duitsland), via Zwolle of via Amersfoort. Deze optie sluit aan op het HSL-netwerk in Duitsland en is onderdeel van Deutschlandtakt. “De route-opties via Zwolle en Amersfoort kunnen profiteren van de mogelijke extra versnelling in Duitsland.” Ze meldt dat de route-opties voor de lange termijn nog verder worden onderzocht in het kader van Toekomstbeeld OV.

Marktverkenning

Van Veldhoven verwijst naar de marktverkenning die op dit moment wordt gedaan naar internationale spoorverbindingen via open toegang. Dit gaat zowel om langeafstandsverbindingen als grensoverschrijdende verbindingen op korte afstand als onderdeel van de hoofdrailnetconcessie. Verder wordt er ook breder gekeken naar de potentie van andere internationale verbindingen van en naar Nederland. “Onder die potentie valt ook de verbinding Amsterdam – Hamburg en de vraag of er vervoerders zijn die de verbinding kunnen en willen aanbieden.”

Ze verwacht voor de zomer de eerste resultaten van de marktverkenning te kunnen delen.

Lees ook:

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven geeft op 30 maart tijdens RailTech Europe een presentatie over grensoverschrijdend spoorvervoer en het belang van internationale samenwerking om dit te realiseren. Bezoek de evenementenwebsite voor meer informatie en om je gratis te registeren.

RailTech Europe banner

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.