Het spoor in de sneeuw, foto: ProRail

Rover wil onderzoek naar herstel treindienst na grote verstoring

Rover wil dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een onafhankelijk onderzoek laat uitvoeren naar het herstel van de treindienst na een grote storing. De reizigersorganisatie wil dat hiermee wordt voorkomen dat reizigers in de toekomst vaker te maken krijgen met langdurige beperkingen in de dienstregeling, zoals nu bij NS het geval is.

Al anderhalve week heeft de reiziger bij NS te maken met uitgevallen treinen, nadat Nederland op zondag 7 februari met een flinke sneeuwstorm te maken had. Staatssecretaris Van Veldhoven heeft toegezegd met ProRail, NS en reizigersorganisaties in gesprek te gaan over de impact van grote verstoringen op reizigers- en goederenvervoerders.

Daarbij wordt gekeken naar welke keuzes kunnen worden gemaakt om tot een volledig herstel van de treindienst te komen en wat de afwegingen zijn om voor een winterdienstregeling of een sprinterdienst te kiezen. Rover wil dat daarbij vooral wordt gekeken naar hoe de treinenloop in de toekomst sneller kan worden opgestart na een grote storing.

Chaos op het spoor

“De oorzaak van de problemen is wel duidelijk, tegen zulke sneeuwval is het Nederlandse spoor gewoon niet opgewassen”, concludeert Rover-directeur Freek Bos. “De vraag is vooral: hoe kan het dat de reiziger hier anderhalve week later nog zoveel last van heeft? Als er niet door corona minder reizigers waren geweest, was het nu een enorme chaos op het spoor. We willen herhaling dan ook voorkomen.”

Rover verwacht dat er in de toekomst vaker sprake zal zijn van ‘extreem weer’ zoals sneeuw, hitte en zware regenval. Rover hoopt dat onafhankelijk onderzoek kan uitwijzen hoe het spoor voortaan sneller de treinenloop op de rails kan hebben na grote verstoringen en daarmee beter “klimaatbestendig” kan worden.

Spoorgoederenvervoerders

Ook spoorgoederenvervoerders uitten fikse kritiek op het langzame herstel van de treinenloop, met name in het Rotterdamse havengebied. “De mooie praatjes vooraf over wintermaatregelen, bleken weer eens stoere praatjes”, reageerde brancheorganisatie RailGood zondag al. “Natuurlijk is het een sneeuwdag, natuurlijk kan er dan wat storen. Het Nederlandse spoorvervoer is echter compleet stilgelegd door vooral vastgevroren wissels en niet adequaat spoorbeheer. Ook is er geen forecast wanneer het goederenvervoer weer kan gaan rijden. Dit is niet normaal bij winterse omstandigheden. Dit is uniek.”

PVV-Kamerlid Van Aalst stelde Kamervragen over de defecte wisselverwarming, de communicatie van ProRail en de schade die spoorgoederenvervoerders en hun klanten hebben geleden vanwege de chaos op het spoor. Hij noemt de wisselverwarming in de Rotterdamse haven als “ouwe meuk” en wil van Van Veldhoven horen waarom de verwarming niet op orde was en waarom er niet doorgepakt is op innovaties in wisseltechniek.

Lees ook:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.