Winterweer, sneeuw, trein, NS, foto: ProRail

NS rijdt minder treinen vanwege verwachte sneeuw

Spoorvervoerder NS rijdt zaterdag en zondag een winterdienstregeling vanwege verwachte sneeuw. Dat betekent dat de dienstregeling wordt uitgedund om het uitvallen van treinen zo veel mogelijk te beperken. Op veel trajecten rijden de treinen elk half uur in plaats van elk kwartier. Waar treinen normaal gesproken ieder halfuur rijden, blijft dat zo. Zo’n 80 procent van de treinen zal volgens NS de normale NS-dienstregeling rijden.

Door minder treinen te rijden, ontstaat er meer ruimte op het spoor. Dit geeft NS en ProRail de kans om mogelijke problemen op te lossen. Ondanks een aangepaste dienstregeling en de voorzorgsmaatregelen kan het winterse weer tot hinder leiden voor treinreizigers.

Vanwege corona is het advies van de overheid om alleen gebruik te maken van het openbaar vervoer voor noodzakelijke reizen. ProRail en NS adviseren reizigers voor wie treinreizen dit weekend noodzakelijk is aan om voor de meest actuele reisinformatie vlak voor vertrek de reisplanner te raadplegen en rekening te houden met langere reistijden.

ProRail stelde vanwege het verwachte winterse weer werkzaamheden uit die dit weekend gepland stonden aan een spoorwegovergang in Dorst. Daar zou het betonnen wegdek van de overgang vervangen worden door rubberen platen tussen de sporen om te testen of de trillingsoverlast hierdoor zou afnemen.

Voorzorgsmaatregelen

ProRail heeft honderden spoorwerkers in storingsploegen ingezet op strategische plekken om eventuele storingen zo snel mogelijk op te lossen. Ook zijn een aantal belangrijke wissels in een vaste stand gezet zodat de kans op wisselstoringen wordt verkleind. De verkeersleidingsposten zijn volgens ProRail “op volle sterkte bezet”. Verder staan er hulplocomotieven klaar om eventuele gestrande treinen weg te slepen en zijn er extra incidentenbestrijders ingezet.

Voordat er wordt besloten tot het aanpassen van de dienstregeling naar een winterdienstregeling vindt er uitgebreid overleg plaats tussen ProRail, spoorvervoerders en spooraannemers. Alle partijen in het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) in Utrecht beslissen samen over de te nemen maatregelen.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.