NS: dienstregeling 2022 wordt grootste wijziging in jaren

Spoorvervoerder NS wil flink wat veranderingen doorvoeren in de dienstregeling voor 2022. De spoorvervoerder spreekt zelf van de grootste wijziging in jaren. Door in te zetten op meer treinen, snellere verbindingen en betere aansluitingen zouden 200.000 treinreizigers er volgend jaar op vooruitgaan; voor 24.000 wacht dit een langere reistijd. Onder meer de reistijd tussen Zeeland en de Randstad gaat behoorlijk omlaag.

“We willen door met de plannen om de dienstregeling te verbeteren, ook in tijden van corona”, aldus Marjan Rintel, president-directeur van NS. “Reizigers in verschillende steden en regio’s wachten hier op. Wij willen ervoor zorgen dat zij na corona weer veilig en verantwoord kunnen reizen.” In de adviesaanvraag dienstregeling 2022 wordt wel een slag om de arm gehouden vanwege de coronacrisis, waarvan de structurele effecten nu nog onduidelijk zijn.

NS heeft zich bij de berekeningen gebaseerd op reizigersaantallen zoals die waren voor corona. Rintel: “Uiteraard blijven we de gevolgen van de coronacrisis nauwgezet monitoren en zullen we waar nodig bijsturen. Daarover blijven we in gesprek het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ook in het licht van onze financiële positie die net zoals in hele OV-sector op dit moment onzeker is.”

Tienminutentrein

Vorig jaar werd al duidelijk dat 2022 het jaar moet worden van de introductie van de tweede en derde tienminutentrein op de trajecten Rotterdam-Schiphol en Nijmegen-Schiphol, en de eerste tienminutensprinter tussen Rotterdam en Dordrecht. NS wil ook met meer intercity’s gaan rijden op de trajecten Leiden-Utrecht en Alkmaar-Haarlem. Tussen Driebergen-Zeist en Breukelen wordt ingezet op een verhoogde sprinterfrequentie van twee naar vier, net als NS in het weekend van plan is tussen Uitgeest en Amsterdam Centraal.

De verbinding vanuit Zeeland met de Randstad en Noord-Brabant wordt ‘fors verbeterd’, aldus NS. De vervoerder wil de reistijd met een kwartier versnellen door één van de twee intercity’s per uur alleen te laten stoppen op de grotere stations in Zeeland. Met een nieuwe sprinterverbinding Vlissingen-Roosendaal blijven alle Zeeuwste stations twee keer per uur bediend. Deze wijzigingen zijn een uitwerking van (financiële) afspraken tussen het Rijk en de provincie Zeeland.

Het noorden zal erop vooruitgaan met de terugkeer van de rechtstreekse sprinter tussen Leeuwarden en Zwolle. Het doortrekken vanaf Meppel is mogelijk dankzij de aanleg van nieuwe infrastructuur. De sprinter wordt ook sneller, net als die tussen Groningen en Zwolle.

Internationale verbindingen

De intercity naar Brussel gaat in de plannen zestien keer per dag van en naar Amsterdam Centraal rijden. Nu rijden er nog vier internationale treinen naar Den Haag, maar daarvoor is geen ruimte meer door de komst van de tienminutentrein. NS onderzoekt verder met Eurostar om in de loop van 2022 dagelijks met vijf in plaats van vier treinen van Amsterdam en Rotterdam naar Londen te rijden.

Door de coronacrisis is het nog onduidelijk hoe de verbinding van de Thalys eruit gaat zien. Ook is nog onzeker of de dagelijkse nachtverbinding tussen Amsterdam en Zürich er daadwerkelijk gaat komen. NS voert hier op dit moment een studie naar uit.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is de vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft ook regelmatig voor andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.