Goederentreinen van DB Cargo

ProRail publiceert de Netverklaring voor 2022

ProRail heeft de Netverklaring voor 2022 gepubliceerd. Hierin staan alle diensten met de tarieven van de spoorbeheerder geformuleerd. Vervoerders, terminals en spooraannemers hebben deze informatie nodig voor het gebruik van het spoor. Vorige week hebben deze klanten de toegangs- en capaciteitsovereenkomsten voor 2021 ondertekend om gebruik te kunnen maken van het Nederlandse spoornetwerk.

ProRail meldt dat een van de veranderingen ten opzichte van de Netverklaring 2021 is dat de compensatietarieven zijn verhoogd. De tarieven zijn bedoeld als vergoeding voor vervoerders die bij geplande tijdelijke capaciteitsbeperkingen en ad hoc werkzaamheden het spoor niet kunnen gebruiken. Daarnaast vervalt een korting voor stil gemaakt materieel, omdat de daarvoor geldende verordening niet meer bestaat.

Verder zijn de transfertarieven zijn voor 2022 verhoogd, vanwege hogere kosten. De extra heffing is verlaagd. De spoorbeheerder meldt dat de annuleringsheffing in het dienstregelingsjaar 2021 ingaat. Deze wordt pas met ingang van 2022 in rekening gebracht.

Gebruikers spoor

In Nederland maken zo’n vijftig partijen gebruik van het spoor. De Netverklaring is de producten- en dienstencatalogus van ProRail. Daarin staat het aanbod met de bijbehorende tarieven van bijvoorbeeld gebruik van treinpaden en opstel- en rangeersporen, afnemen van tractie-energie of de toegang tot informatie- en ICT-diensten.

Op basis van de Netverklaring sluit ProRail met alle gebruikers van het spoor een toegangs- of capaciteitsovereenkomst. Hierin staat bijvoorbeeld over welk deel van het spoor de vervoerder gaat rijden en welke diensten een vervoerder van ProRail afneemt.

Nieuwe hoofdstructuur Netverklaring

RailNetEurope heeft op Europees niveau de hoofdstructuur van de Netverklaring gewijzigd. RailNetEurope is een non-profit organisatie die zich ten doel heeft gesteld om snel en makkelijk toegang mogelijk te maken tot het Europese spoornetwerk.

De Netverklaring heeft voortaan zeven in plaats van zes hoofdstukken en de inhoud is anders geordend. Er zijn inhoudelijke wijzigingen in de Operationele Voorwaarden en onder andere de inzet van railwegvoertuigen (Unimog) is toegevoegd. De Operationele Voorwaarden staan nu in het hoofddocument (hoofdzakelijk in het nieuwe hoofdstuk 6 Operatie). Met de wijzigingen sluit ProRail aan bij de Europese standaard.

RailNetEurope en Forum Train Europe werken op Europees niveau aan een herontwerp van het capaciteitsverdelingsproces onder de naam Time Table Redesign (TTR). ProRail is van plan om TTR in 2025 in te voeren en dit heeft impact voor zowel goederen- als reizigersvervoerders. Daarom hebben we uitgebreide informatie over het TTR-programma opgenomen in de Netverklaring 2022.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.