Modulaire rangeerloc Green Shunter sorteert voor op waterstof en accu’s

Leasebedrijf BT Trains uit ’s Hertogenbosch bedacht, op basis van een door Reuschling ontwikkelde modulaire rangeerlocomotief, de Green Shunter. Een voertuig dat met relatief weinig handelingen is om te bouwen van dieselaandrijving naar volledig elektrisch of waterstof.

De Green Shunter is vooralsnog standaard voorzien van een Scania 16-077A IFN Stage III b dieselmotor. Maar wanneer de techniek en de capaciteit zo ver zijn, kan de locomotief door zijn modulaire opbouw makkelijk en snel worden omgebouwd naar volledig elektrische- of waterstofaandrijving. Verder is de cabine afneembaar waardoor transport met een dieplader binnen Europa makkelijker wordt.

Voorbereid

“Er wordt nu vooral met diesel gereden bij het rangeren van treinen. Dat zal ook nog wel even zo blijven, maar duidelijk is wel dat we richting een groenere oplossing willen”, legt Björn Ormeling, directeur van BT Trains uit. “Ombouwen naar een ander type aandrijflijn is vaak wel mogelijk bij een bestaande locomotief, maar je zit dan vast aan de maten van het voertuig en een groot aantal aanpassingen. Het kost veel tijd om die te ontwikkelen en door te voeren. De Green Shunter is er helemaal op voorbereid.”

Green Shunter BT Trains

Naast een snelle ombouw naar elektromotoren en accu’s of waterstofcellen, biedt de modulaire opbouw volgens Ormeling nu al veel voordelen. “Je kunt snel componenten wisselen als er iets mee is. Op die manier kun je de stilstandtijd verkorten en zo veel mogelijk op locatie werken. De locomotief hoeft dan niet per se naar een grote werkplaats gesleept te worden.”

Te vroeg

De reden dat de Green Shunter nu nog niet geleverd wordt met een alternatieve aandrijflijn is simpelweg dat het er nog te vroeg voor is. De machines en accupakketten die nodig zijn om tien uur achter elkaar te kunnen draaien, zoals met rangeerlocs gebruikelijk is, zijn nu nog te groot en zwaar.

In Duitsland wordt al gereden met de door het Duitse Westfälische Lokomotivfabrik Reuschling GmbH & Co. KG ontwikkelde modulaire locomotief. Het voertuig is daar al toegelaten en TSI compliant. Volgens Ormeling zou een toelating voor andere Europese landen zoals Nederland en België in principe in zes maanden mogelijk moeten zijn, maar zorgen de maatregelen rondom COVID-19 voor vertraging.

Proefrijden

“Bedrijven die belangstelling hebben, kunnen proefrijden. Maar dat zal waarschijnlijk op locatie in Duitsland zijn. Wanneer we de eerste exemplaren in Nederland hebben is nu nog niet bekend.” De Green Shunter moet op termijn de bestaande verhuurvloot van BT Trains gaan vervangen, maar het model is ook bestemd voor de verkoop.

technische gegevens Green Shunter

Omdat de loc is voorbereid op ERTMS en ATO en alle techniek aan boord heeft voor intelligente monitoring, ziet het bedrijf vooral mogelijkheden bij de grote vervangingsvraag die zal ontstaan zodra ERTMS op grote schaal wordt uitgerold. Zoals bekend hikken veel voertuigeigenaren in de spoorgoederensector aan tegen de hoge kosten die het ombouwen of vervangen van materieel met zich meebrengt. Het huren of leasen van locomotieven wordt onder meer door de programmadirectie ERTMS gezien als een mogelijke oplossing.

Duurzaam

“Zelf zien wij ook kansen in het combineren van de overstap naar ERTMS met die naar schonere machines. In Nederland rijden we met relatief oud materieel voor het rangeren. Vervangen door nieuw lijkt ons daarom een logischere oplossingen dan het ombouwen van bestaande locomotieven. Ook vanwege de complexiteit van de ombouw, maar vooral omdat je het wagenpark een stuk schoner maakt.”

Met de huidige dieselmotor kan volgens de informatie van BT Trains al een flinke stap gemaakt worden. De Scania-motor levert 515 Kilowatt bij 2.100 toeren per minuut en loopt op de duurzame brandstof NexBTL. Hiervoor wordt al een 90 procent lagere CO2-uitstoot geclaimd dan met de huidige motoren en brandstoffen.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.