ERTMS-directeur Wim Knopperts van ProRail

Wim Knopperts: met ETCS-light kunnen kosten worden gereduceerd

De implementatie van ETCS-Light aan boord van spoorwegmaterieel is een van de mogelijkheden om de kosten van de installatie van het Europese spoorbeveiligingssysteem ERTMS te verlagen. ETCS-light is een mobiele installatie die in een locomotief geplaatst kan worden. Hierover vertelt ERTMS-programmadirecteur Wim Knopperts van ProRail in een interview dat te zien zal zijn tijdens het RailTech Infra Forum. Dit online congres wordt op 28 en 29 oktober door zustervakblad RailTech.com gehouden.

Nederland werkt aan innovatieve oplossingen om de kosten voor de installatie van het spoorbeveiligingssysteem ERTMS te reduceren. Knopperts vertelt tijdens het online congres over oplossingen waar het ERTMS-programma aan werkt om de kosten voor de inbouw van het Europese beveiligingssysteem in spoorwegmaterieel te verlagen.

ETCS-Light

Knopperts verwacht dat met ETCS-Light de kosten voor materieeleigenaren in met name de Yellow en Black Fleet aanzienlijk kunnen worden verlaagd. Voor de goederenspoorsector wordt nog onderzoek gedaan in hoeverre ETCS-light een bijdrage kan leveren aan het reduceren van kosten bij rangeerlocomotieven. ETCS maakt samen met het communicatiesysteem GSM-R onderdeel uit van het beveiligingssysteem ERTMS.

Volgens de programmadirecteur zijn de grootste uitdagingen van de ERTMS-uitrol in Nederland de kosten voor de materieeleigenaren en in het bijzonder de goederenvervoerders, de vervoerende aannemers en eigenaren van historisch materieel. Als voor hen geen oplossingen worden gevonden, dan worden er volgens hem straks ERTMS-baanvakken geopend en zijn er te weinig locomotieven uitgerust met ETCS Baseline 3 die daarover kunnen rijden. “Dit kan uiteindelijk voor het goederenvervoer een negatief effect hebben op de modal shift van het railvervoer tegenover de weg en het water”, waarschuwt Knopperts.

Oplossingen

Om de kosten voor de materieeleigenaren te verlagen werkt het programma aan diverse oplossingen, waaronder het innovatieve ETCS-light. “Dit is een ETCS-installatie die mobiel is. Deze installatie bestaat uit een trolley met daarin de belangrijkste ETCS-treinapparatuur en kan in een locomotief of een aannemersmachine  worden geplaatst. Dat zou het een stuk goedkoper kunnen maken. Aan deze ontwikkeling wordt in Nederland hard getrokken, maar ook in andere landen zoals het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk zijn ze hiermee bezig.”

Knopperts hoopt dat er ook vanuit Europa en de certificerende instanties steun komt voor ETCS-light. “Als deze oplossing op de markt komt, dan moet het ook door alle goedkeuringsprocessen heen en moeten de interfacespecificaties geüniformeerd worden in Europa. Er wordt aansluiting gezocht bij OCORA, een initiatief van een aantal grote vervoerders in Europa om tot een meer economische oplossing voor de treinapparatuur te komen.”

Last mile

ETCS-light kan volgens Knopperts worden toegepast voor onderhoudsmaterieel, maar mogelijk ook voor de last mile, bijvoorbeeld op rangeeremplacementen. “Op de korte stukjes zou je met deze ETCS-light kunnen rijden en dat maakt dat je minder dure investeringen hoeft te doen in voertuigen.” ETCS-light is volgens de programmadirecteur niet bedoeld voor lange, grensoverschrijdende trajecten. Daar is wel de permanent geïnstalleerde ETCS-treinapparatuur nodig, zoals die is gedefinieerd in het programmabesluit.

Lees ook:

Het volledige interview met Wim Knopperts is te zien tijdens het online Rail Infrastructure Forum dat op 28 en 29 oktober wordt gehouden. Bezoek de website om het programma te bekijken.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “Wim Knopperts: met ETCS-light kunnen kosten worden gereduceerd”

A C F Sierts|15.10.20|10:53

ETCS-invoering kan simpel miljarden goedkoper en sneller. Dat voorstel had ik ProRail graag aangeboden via de tender ASAP ERTMS, maar helaas: de selectievoorwaarden waren zodanig dat indienen voor mij als eenpitter simpelweg onmogelijk was.

Dit is een herhaling van zetten, want via het USP-proces loop ik ook al jaren tegen dit probleem aan. De eerdere ‘ProRail Prijsvraag’ was het enige instrument wat wel werkbaar was (en initieel ook best succesvol, zie Mobiele Werkplaats en aanpak Aml-Mrb-Hdb)

Marco Mackenbach|15.10.20|15:45

ERTMS-Light zet voor de gewone vervoerders geen zoden aan de dijk.
Je hebt nog steeds op ieder krachtvoertuig een BTM, CAU en goede GSM-Rd antenne nodig, die kun je niet ‘even in je trolley meenemen’. Trolley mee door de ballast = storingsgevoelig.

Op dit moment is het ook niet mogelijk om zo’n systeem op voertuig te wisselen, omdat alle krachtvoertuigen specifieke eigenschappen hebben en de hardware die in het voertuig geplaatst zijn gekoppeld moeten worden met de unieke hardwarenummers.

Marco Mackenbach|15.10.20|15:55

[vervolg]
Voor rangeren hebben we geen ETCS installatie nodig. Op de Havenspoorlijn kan naar believen gerangeerd worden met ‘klassiek’ materieel, zolang binnen de grenzen van de stations gerangeerd wordt. Ontheffingen zorgen er voor dat in bepaalde gevallen de ‘hoofdbaan’ gekruist mag worden.
Rangeren in L2-SH is momenteel niet veilig, omdat ProRail geen lichtsein wil plaatsen om duidelijk te maken of het rangeerdeel rijden mag of niet. ILT raadt rangeren op CUP daarom af (maar is niet verboden)

A C F Sierts|16.10.20|10:20

Het fundamentele probleem is dat ook ETCS ‘denkende vanuit de techniek’ is ontworpen. Dat is in het spoordomein en bij uitstek het seinwezen ‘nu eenmaal de traditie’, maar het is gewoon *FOUT*.

Zolang dat cruciale besef niet fundamenteel & diepgaand doordringt tot beleidsmakers, bestuurders, technische universiteiten en ingenieurs, is alles zinloos. Dan blijft het systeemautistisch aanmodderen richting klant, markt en operatie.

A C F Sierts|16.10.20|10:37

Als we vervolgens onze blik verleggen van het ERTMS/ETCS-systeem zelf naar de toepassing ervan, dan valt op dat het ontwerp gedomineerd door de infrabeheerder en zijn (kostenbesparings-)perspectief. Er wordt totaal niet gedacht aan het feit dat de infra optimaal faciliterend moet zijn aan (betere) exploitatie.

Sommigen beweren dat dit het gevolg is van scheiding infra-exploitatie. Dat is het bestuurlijke beeld. Het *diepere* probleem zit ‘em in de fundamenteel foute manier van systeemontwerp.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.