Vectron AC locomotief van Siemens Mobility

Vectron-locomotief van Siemens goedgekeurd voor gebruik in Denemarken

De AC-versie van de Vectron locomotief van Siemens Mobility is officieel goedgekeurd door de Deense veiligheidsautoriteit voor gebruik in Denemarken. De Deense Staatsspoorwegen (DSB) heeft afgelopen twee jaar 42 Vectron locomotieven besteld. De eerste drie locomotieven zullen in September 2020 worden geleverd. Met de goedkeuring in Denemarken kan de Vectron nu in 20 Europese landen worden ingezet. 

Met de goedkeuring van veiligheidsautoriteit ‘Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen’ op 15 september gaat DSB de nieuwe locomotieven in Denemarken en Duitsland inzetten, met name in het regionale personenvervoer als tractie voor de dubbeldekkerwagons. Alle locomotieven hebben een maximaal vermogen van 6400 kW en een topsnelheid van 200 kilometer per uur.

De Vectron AC is ontworpen voor gebruik op 15 kV/16,7 Hz- en op 25 kV/50 Hz-spanningssystemen en is uitgerust met de benodigde besturingssystemen voor het Deense spoor. Bovendien hebben de locomotieven het ETCS-treinbesturingssysteem aan boord.

Vectron locomotieven

De locomotieven worden gebouwd in de Siemens Mobility fabriek in het Duitse Munich-Allach. De Vectron is er in de versies voor wisselstroom (AC), gelijkstroom (DC) en een multi-systeem (MS) variant in de vermogensklassen 5.2, 5.6 en 6.4 megawatt. De eerste Vectron werd in 2012 opgeleverd. Siemens Mobility heeft intussen meer dan 1000 Vectrons verkocht aan 49 partijen.

“Met de Vectron krijgen de Deense staatsspoorwegen een vloot moderne locomotieven die staat voor kwaliteit en hoge betrouwbaarheid. De goedkeuring en ingebruikname van de Vectron in Denemarken levert een belangrijke bijdrage tot een duurzaam Europees spoorvervoer. We zijn vooral blij dat we de locomotieven eerder dan oorspronkelijk gepland aan onze klanten kunnen overdragen”, zegt Michael Peter, directeur van Siemens Mobility.

Efficiënter

Volgens Siemens Mobility zijn de Vectron locomotieven duurzaam en energie-efficiënt. De elektrische Vectron maakt verhoogde elektrische remkracht mogelijk tot 240 kilonewton. De gewonnen energie wordt efficiënt gebruikt om hulpapparatuur van stroom te voorzien, en wordt terug naar het net geleid wanneer mogelijk. Van het totaalgewicht van 85 ton kan 98 procent gerecycled worden. Na het recyclen van een Vectron locomotief blijft er zo’n 1.700 kilo restmateriaal over, het gewicht van een middelgrote personenauto.

“Voor DSB begint de toekomst heel concreet met de levering van deze eerste drie Vectron-locomotieven van Siemens. De elektrische locomotieven zullen een positief effect hebben op onze ecologische voetafdruk, zowel wat energieverbruik als lokale fijnstofuitstoot betreft, en zullen de doelstellingen van DSB verder ondersteunen om een duurzame, betrouwbare en flexibele treinbesturing te bieden die onze klanten ten goede zal komen”, zegt Flemming Jensen, directeur van DSB.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Esther Geerts

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.