Coradia iLint enters passenger service in Lower Saxony © René Frampe

ÖBB start test met waterstoftrein in Oostenrijk

De Oostenrijkse vervoerder ÖBB gaat de komende drie maanden een Coradia iLint waterstoftrein van Alstom inzetten op het reguliere reizigersvervoer rondom Wenen. Het gaat om een test ter vervanging van de huidige dieseltreinen op deze regionale trajecten. 

De in het Duitse Salzgitter bij Alstom gebouwde Coradia iLint gebruikt brandstofcellen aan boord om waterstof en zuurstof om te zetten in elektriciteit, waardoor de bedrijfsemissies tot nul worden teruggebracht. Na een succesvolle test in Noord-Duitsland tussen 2018 en 2020 moet deze trein nu zijn waarde bewijzen in Oostenrijk gedurende drie maanden, waarin hij passagiers zal vervoeren op geografisch uitdagende routes.

Klimaatvriendelijk

“Met zijn gebruik in reguliere passagiersactiviteiten voor ÖBB heeft onze innovatietrein Coradia iLint de volgende mijlpaal bereikt”, aldus Alstom-directeur voor Duitsland en Oostenrijk, Jörg Nikutta. “De emissievrije aandrijftechnologie van de trein biedt een klimaatvriendelijk alternatief voor conventionele dieseltreinen op niet-geëlektrificeerde lijnen. Ik ben vooral blij dat ÖBB, een sterke en langdurige partner op de Europese mobiliteitsmarkt, overtuigd is van onze technologie en de voordelen ervan.”

“We zien onszelf duidelijk als pioniers in het testen van waterstoftechnologie op het spoor. Als grootste klimaatbeschermingsbedrijf in Oostenrijk geven we actief vorm aan de mobiliteit van de toekomst met technologische alternatieven”, benadrukt ÖBB-directeur Andreas Matthä.

Groningen

Alstom begon in september 2018 met de inzet twee voorserievoertuigen in de reguliere dienstregeling in het Duitse Nedersaksen. Na anderhalf jaar proefdraaien en meer dan 180.000 afgelegde kilometers, was de weg vrij voor de levering van veertien series treinen vanaf 2022.

In maart 2020 voltooide de Coradia iLint succesvolle tests op de 65 kilometer lange lijn tussen Groningen en Leeuwarden. Volgens Alstom toonde de trein daarmee zijn volwassenheid aan in de zin van beschikbaarheid, betrouwbaarheid en dezelfde prestaties als de dieseltreinen, maar met het voordeel van minder geluidsproductie en geen uitstoot.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.