Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat tijdens het debat over spoorordening

Vergelijkende studie Arriva en NS voor lijn Randstad-Aken komt in december

Een vergelijkend studie tussen NS en Arriva voor de exploitatie van de spoorlijn tussen de Randstad en het Duitse Aken wordt in december gepubliceerd. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat zei woensdag na aandringen van diverse partijen toe hier ‘extra tempo’ achter te gaan zetten. Dat deed zij tijdens een Kamerdebat over de spoorordening.

De publicatie van de onderzoeksresultaten zou eerst zes maanden op zich laten wachten. Na aandringen van diverse partijen beloofde de bewindsvrouw het rapport eerder te publiceren.

De Tweede Kamer wil graag dat er spoedig een snellere intercityverbinding komt tussen de Randstad en Aken via Eindhoven en Heerlen. Op 2 juli nam de Kamer een motie aan waarin de staatssecretaris verzocht werd met een uitwerking te komen om de verbinding onderdeel te maken van de concessie van het hoofdrailnet na 2024.

Na een eerste marktverkenning hebben NS en Arriva, de huidige vervoerder tussen Heerlen en Aken, zich gemeld om vanaf 2024 de lijn te gaan exploiteren. Een verder vergelijkend onderzoek tussen de twee partijen zou eerst nog zes maanden duren, liet Van Veldhoven maandag weten nog in een brief aan de Tweede Kamer.

Verschillende Kamerleden uitten woensdag tijdens het debat hun onvrede over de lange duur van het onderzoek. De staatssecretaris deelde de kritiek van de Kamerleden en zegde in het debat toe dat de vergelijking tussen de vervoerders er drie maanden eerder komt: “We gaan er wat extra tempo achter zetten”, aldus de bewindsvrouw. De uitkomsten moeten er nu liggen voor het notaoverleg MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport), wat op 7 december plaatsvindt. Dat is ook het moment waarop er wordt besloten over investeringen. 

Keuze vervoerder

SP-Kamerlid Cem Laçin pleit ervoor dat er voor NS wordt gekozen om verdere vertraging te voorkomen, en noemt het ‘een blunder om dit verder uit te stellen en de optie open te houden voor een aparte concessie’. D66 heeft al meerdere keren gevraagd om zo snel mogelijk een vervoerder te vinden voor de spoorverbinding. D66-Kamerlid Rutger Schonis vindt het wel ‘goed om te horen dat zich na de eerste marktverkenning maar liefst twee partijen gemeld hebben’. De plannen van de vervoerders worden nader onderzocht op de punten realiseerbaarheid, betaalbaarheid en toegevoegde waarde voor de reiziger. 

Vanuit de Europese Commissie is in het Vier Spoorwegpakket vastgelegd dat landen stappen moeten nemen in het verder openen van de spoormarkten en het bieden van mogelijkheden voor partijen die zich bijvoorbeeld specialiseren op grensoverschrijdend vervoer. Het ligt op dit moment nog open of de connectie tussen de Randstad en Heerlen en Aken onderdeel wordt van de volgende hoofdrailnetconcessie of dat hier een aparte concessie voor komt.

Meer grensoverschrijdende verbindingen

Verder in de planning van nieuwe grensoverschrijdende verbindingen staat onder andere een lijn naar Düsseldorf. De aanbesteding is in juni openbaar is gemaakt, en verschillende vervoerders zijn geïnteresseerd om op het traject gaan rijden. Naar verwachting zal voor de zomer 2021 gunning plaatsvinden.

In opdracht van de provincie Drenthe onderzoekt ProRail of een verbinding tussen Coevorden en Bad Bentheim mogelijk is. Wanneer deze resultaten bekend zijn zal de staatssecretaris in overleg gaan met de regio voor verdere stappen in het realiseren van de lijn.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Esther Geerts

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.