Marjan Rintel, NS

NS verkort reistijd naar Berlijn en Brussel met half uur

Treinreizigers kunnen vanaf 2024 vanuit Nederland een half uur sneller naar Berlijn en Brussel reizen. NS werkt op dit moment  plannen uit om sneller te rijden op de trajecten Amsterdam-Brussel en Amsterdam-Berlijn. In 2024 gaan op beide trajecten nieuwe treinen rijden, die reizigers sneller op hun bestemming kunnen brengen. De spoorvervoerder zet flink in op internationaal spoorvervoer. Op de website van NS International zijn dit jaar vrijwel alle bestemmingen en tarieven tot een afstand tot 700 kilometer te boeken.

De tijdwinst naar Berlijn wordt mogelijk door de locomotiefwissel bij de grens vervalt en enkele Duitse station worden overgeslagen. De politieke besluitvorming over het verbeteren van de infrastructuur op het traject moet nog worden afgerond. Nu is de reistijd van Amsterdam naar Berlijn nog zes uur en twintig minuten.

Ook de reistijd naar Brussel kan waarschijnlijk verkort worden, onder meer doordat de nieuwe treinen op een deel van het traject een topsnelheid van 200 kilometer per uur kunnen rijden. Door grootschalige vernieuwing van de sporen rondom Amsterdam Centraal, verhuist de Intercity Brussel bovendien naar station Amsterdam Zuid, met een snellere aansluiting op de Hogesnelheidslijn. Daarbij bespreekt NS met de Belgische vervoerder NMBS of er nog meer versnellingsmogelijkheden inpasbaar zijn. De reis van Brussel naar Amsterdam duurt nu nog 2 uur en 52 minuten.

Europese hoofdsteden

Directeur Operatie Marjan Rintel start op 1 oktober als nieuwe topvrouw van NS. Volgens haar is een goede spoorverbinding tussen de Europese hoofdsteden cruciaal. “België en Duitsland zijn naast buurlanden onze belangrijkste handelspartners. Het aantal treinreizigers naar Brussel groeide in 2019 met 14 procent en naar Berlijn zelfs met 20 procent. Zonder de impact van corona, zouden we de komende jaren onherroepelijk tegen de grenzen van die groei aan zijn gelopen.”

“De huidige crisis is volgens haar voor NS geen reden om om het ‘even rustig aan te doen’. “We moeten deze periode benutten om reizigersstromen duurzaam te verleggen van vervuilend weg- en vliegverkeer naar de trein. Dat doen we ook met de start van de rechtstreekse verbinding naar Londen dit najaar en de nachttrein naar München, Innsbruck en Wenen in december.”

Sneller naar Duitsland

NS wil in 2024 een half uur sneller naar Duitsland rijden. Het is nu volgens Rintel vooral voor Oost-Nederland een hele goede optie, maar vanuit Amsterdam is de reistijd nog steeds te lang. “Via de Hogesnelheidslijn biedt NS een supersnelle verbinding met België, Frankrijk en zelfs het Verenigd Koninkrijk. We blijven stappen zetten om die verbindingen verder te verbeteren met nieuwe treinen en meer capaciteit. In oostelijke richting is het echter geen tijd voor een stap, maar voor een sprong. Dan wordt de schone trein een echte optie voor de reis naar Berlijn.”

De plannen van Duitsland voor een snelle spoorverbinding via Arnhem biedt volgens Rintel de mogelijkheid voor een extra route met een hogere snelheid, naast de huidige route over Hengelo. “Voor een hoogwaardige verbinding met Duitsland heeft het spoor tussen Utrecht en de grens bij Arnhem een forse upgrade nodig. Met meer capaciteit, waarbij ook de snelheid omhoog zou moeten naar 200 kilometer per uur. Daarmee bieden we ook de acht miljoen inwoners van de Randstad en de twaalf miljoen inwoners van de metropoolregio Rhein-Ruhr, een veel betere internationale verbinding dan nu.”

Tickets boeken

Op de website van NS International zijn dit jaar vrijwel alle bestemmingen en tarieven tot een afstand tot 700 kilometer te boeken, maar volgens Rintel kan dit nog verder worden uitgebreid. “Op afstanden tot 700 kilometer is NS International de onafhankelijke prijsvergelijker, zoals je die uit de luchtvaart ook wel kent. We bieden alle beschikbare tickets en tarieven aan en rekenen geen toeslagen. Maar ik zou die afstand graag verder willen oprekken. Waarom is een ticket voor Praag of Barcelona niet net zo makkelijk als Brussel of Berlijn? Daarover wil ik in Europa met andere vervoerders in gesprek. Net als in de luchtvaart zou ik mijn treintickets bovendien graag een jaar van tevoren kunnen boeken.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

11 reacties op “NS verkort reistijd naar Berlijn en Brussel met half uur”

asierts|27.08.20|12:58

Eerst de reistijd onnodig lang en zelfs nog langer maken, en dan met veel politieke & maatschappelijke marketing roepen dat de reistijden een halfuur beter worden.
Hoe heet zoiets? Juist: gebakken lucht.

asierts|27.08.20|13:58

– Bij IC Brussel betreft dit de belachelijke omweg & tijdvretend kopmaken Breda, plus slechts 160 (ipv 200/250) + stop Noorderkempen + traag optrekken/remmen vanwege loc+rijtuigen.

– Bij de Berlijntrein betreft dit uitbuiging van bijna een kwartier op NL-spoor + de middeleeuwse locwissel in Bentheim + traag optrekken/remmen vanwege loc+rijtuigen.

– IC Zeeland: overal stoppen + lange stops ivm uitbuigen + rijtijdverlies door verhoogd remcriterium in combinatie met stop-door bij stops

TVwierden Wierden|27.08.20|14:56

“De plannen van Duitsland voor een snelle spoorverbinding via Arnhem”
Als ik de duitse plannen (Deutschlandtakt)kijk:
– Neubaustrecke Bielefeld – Hannover. Zou tijdwinst opleveren voor onze berlijn trein. Klaar in 2050?
– Elke uur een trein Amsterdam-Berlijn + nieuw materialen
– Investeringen in het traject Eindhoven- Dusseldorf
Nergens zie ik concrete plannen voor investeringen voor een snelle spoorverbinding Oberhausen – arnhem. De uitbreiding met een derde spoor is voor de betuwe route.

TVwierden Wierden|27.08.20|15:03

“Daarmee bieden we ook de 8 miljoen….dan nu.”
Is natuurlijk niet helemaal waar. Dit geldt misschien voor inwoners van Amsterdam maar zeker niet voor inwoners van Den Haag/Rotterdam.
De route Rotterdam->Keulenis een grote omweg en er wordt te veel gestopt. Gem. Snelheid 69 km per uur.
Conclusie: De overheid/NS moet stoppen met het (waan) idee dat elke trein naar Duitsland via Arnhem moet rijden. Er moet serieus naar andere mogelijkheden gekeken worden. b.v. Rotterdam – Eindhoven – Dusseldorf.

TVwierden Wierden|27.08.20|15:11

Hierbij nog de toelichting/berekening:
Rotterdam Keulen ( Via Arnhem)
204 km rechte lijn
2:55 minuten = 175 minuten
Gem: 69 km per uur
Aantal tussenstop is 7
Gem afstand tussenstops: 204/(7+1)= 26 km

Brussel Parijs
264 km
1:22 minuten = 82 minuten
Gem:175 km per uur

Shanghai Hongqiao – Hangzhou East
165 km
0:46 min
Gem: 215 km per uur

Jan-Willem Tinselboer|27.08.20|15:42

‘Spoorslag ’70’ (50 jaar geleden): een halve eeuw geleden in drie uren
Dankzij de HSL-Zuid Amsterdam – Rotterdam sneller dan in 1970
In 2020: Rotterdam C – Brussel Z in twee uur tien minuten, Antwerpen kreeg z’n geboorde tunnel, kopmaken in Breda werd toegevoegd
In Nederland dacht men (HSL-Zuid) z’n tijd vooruit te zijn, dankzij ‘Via Breda’ sjokt het paard achter de wagen
Weg met de toenmalige leken-plannen, met iedere twee uur den Haag – Rotterdam – Breda (kopmaken) – Antwerpen – Brussel

rvdborgt@gmail.com|27.08.20|19:51

“Waarom is een ticket voor Praag of Barcelona niet net zo makkelijk als Brussel of Berlijn?”
Dat is simpel: krap een jaar geleden heeft NS Barcelona zélf uit zijn assortiment verwijderd. Tot dan was die bestemming gewoon via de NSI-website te koop.
Praag verkoopt NS niet online maar is technisch helemaal niet moeilijk. Immers, DB verkoopt Nederland – Praag via Duitsland online en NS gebruikt op de achtergrond het DB-systeem. Waar een wil is, is een weg.

Jan-Willem Tinselboer|28.08.20|15:50

Tussen Amsterdam en Rotterdam, tussen Rotterdam en Breda, tussen Antwerpen en Brussel rijden tal van binnenlandse treinen
Over de de beide landen verbindende snelspoorlijn wordt ‘als een omnibus’ (stoptrein) gereden
Het enig zinvolle: een aparte IC-verbinding Breda – Noorderkempen – Antwerpen – Mechelen – Brussel, bv met de voor Nederland aangepaste Desiro ML, geschikt voor 3 kV, 25 kV en ook 1,5 kV
Bredase sporen met ERTMS / ETCS en voorstadsstation Breda-Heusdenhout met vrijliggend perronspoor

Marc Busio|30.08.20|17:33

Het ‘kopmaken’ van de IC-Brussel in Breda is natuurlijk net zo ergerniswekkend als de locomotiefwissel van de IC-Berlijn in Bad-Bentheim, omdat in beide gevallen de reistijd met zo’n vijftien minuten verlengd wordt. Verschil is echter wel dat laatstgenoemde een erfenis is uit een ‘ver’ verleden (verschil in bovenleidingspanning Nederland vs. Duitsland), terwijl de onhandige aantakking van station Breda op de HSL nog na de laatste eeuwwisseling tot stand is gekomen.

Christian Wartena|21.09.20|10:49

Omdat het spoor tussen Amsterdam en Hengelo te slecht is om snel te rijden, wil ProRail de verbinding tussen Utrecht en Arnhem verbeteren, zodat de IC naar Berlijn met een grote omweg via Oberhausen kan rijden? De logica is mij niet helemaal duidelijk.

De NS kan overigens makkelijk klagen over te veel haltes in Duitsland. Maar waarom slaat de NS zelf nie gewoon Hilversum, Apeldoorn en Almelo over? Amsterdam-Amersfoort-Deventer-Hengelo zou toch ook genoeg moeten zijn.

Christian Wartena|21.09.20|10:56

Er zijn in Nederland en Duitsland meer grote steden dan Berlijn en Amsterdam. De IC Amsterdam-Hengelo zou ook elk uur kunnen rijden en afwisselend naar Osnabrück-Hannover-Berlijn en Osnabrück-Bremen-Hamburg kunnen gaan. Bovendien zou de IC Rotterdam-Eindhoven-Venlo-Keulen weer gereactiveerd kunnen worden.

Naar het zuiden ontbreekt natuurlijk vooral een spoorlijn van Eindhoven naar Turnhout/Antwerpen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.