Marjan Rintel, NS

NS verkort reistijd naar Berlijn en Brussel met half uur

Bron: NS

Treinreizigers kunnen vanaf 2024 vanuit Nederland een half uur sneller naar Berlijn en Brussel reizen. NS werkt op dit moment  plannen uit om sneller te rijden op de trajecten Amsterdam-Brussel en Amsterdam-Berlijn. In 2024 gaan op beide trajecten nieuwe treinen rijden, die reizigers sneller op hun bestemming kunnen brengen. De spoorvervoerder zet flink in op internationaal spoorvervoer. Op de website van NS International zijn dit jaar vrijwel alle bestemmingen en tarieven tot een afstand tot 700 kilometer te boeken.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

11 reacties op “NS verkort reistijd naar Berlijn en Brussel met half uur”

asierts|27.08.20|12:58

Eerst de reistijd onnodig lang en zelfs nog langer maken, en dan met veel politieke & maatschappelijke marketing roepen dat de reistijden een halfuur beter worden.
Hoe heet zoiets? Juist: gebakken lucht.

asierts|27.08.20|13:58

– Bij IC Brussel betreft dit de belachelijke omweg & tijdvretend kopmaken Breda, plus slechts 160 (ipv 200/250) + stop Noorderkempen + traag optrekken/remmen vanwege loc+rijtuigen.

– Bij de Berlijntrein betreft dit uitbuiging van bijna een kwartier op NL-spoor + de middeleeuwse locwissel in Bentheim + traag optrekken/remmen vanwege loc+rijtuigen.

– IC Zeeland: overal stoppen + lange stops ivm uitbuigen + rijtijdverlies door verhoogd remcriterium in combinatie met stop-door bij stops

TVwierden Wierden|27.08.20|14:56

“De plannen van Duitsland voor een snelle spoorverbinding via Arnhem”
Als ik de duitse plannen (Deutschlandtakt)kijk:
– Neubaustrecke Bielefeld – Hannover. Zou tijdwinst opleveren voor onze berlijn trein. Klaar in 2050?
– Elke uur een trein Amsterdam-Berlijn + nieuw materialen
– Investeringen in het traject Eindhoven- Dusseldorf
Nergens zie ik concrete plannen voor investeringen voor een snelle spoorverbinding Oberhausen – arnhem. De uitbreiding met een derde spoor is voor de betuwe route.

TVwierden Wierden|27.08.20|15:03

“Daarmee bieden we ook de 8 miljoen….dan nu.”
Is natuurlijk niet helemaal waar. Dit geldt misschien voor inwoners van Amsterdam maar zeker niet voor inwoners van Den Haag/Rotterdam.
De route Rotterdam->Keulenis een grote omweg en er wordt te veel gestopt. Gem. Snelheid 69 km per uur.
Conclusie: De overheid/NS moet stoppen met het (waan) idee dat elke trein naar Duitsland via Arnhem moet rijden. Er moet serieus naar andere mogelijkheden gekeken worden. b.v. Rotterdam – Eindhoven – Dusseldorf.

TVwierden Wierden|27.08.20|15:11

Hierbij nog de toelichting/berekening:
Rotterdam Keulen ( Via Arnhem)
204 km rechte lijn
2:55 minuten = 175 minuten
Gem: 69 km per uur
Aantal tussenstop is 7
Gem afstand tussenstops: 204/(7+1)= 26 km

Brussel Parijs
264 km
1:22 minuten = 82 minuten
Gem:175 km per uur

Shanghai Hongqiao – Hangzhou East
165 km
0:46 min
Gem: 215 km per uur

Jan-Willem Tinselboer|27.08.20|15:42

‘Spoorslag ’70’ (50 jaar geleden): een halve eeuw geleden in drie uren
Dankzij de HSL-Zuid Amsterdam – Rotterdam sneller dan in 1970
In 2020: Rotterdam C – Brussel Z in twee uur tien minuten, Antwerpen kreeg z’n geboorde tunnel, kopmaken in Breda werd toegevoegd
In Nederland dacht men (HSL-Zuid) z’n tijd vooruit te zijn, dankzij ‘Via Breda’ sjokt het paard achter de wagen
Weg met de toenmalige leken-plannen, met iedere twee uur den Haag – Rotterdam – Breda (kopmaken) – Antwerpen – Brussel

rvdborgt@gmail.com|27.08.20|19:51

“Waarom is een ticket voor Praag of Barcelona niet net zo makkelijk als Brussel of Berlijn?”
Dat is simpel: krap een jaar geleden heeft NS Barcelona zélf uit zijn assortiment verwijderd. Tot dan was die bestemming gewoon via de NSI-website te koop.
Praag verkoopt NS niet online maar is technisch helemaal niet moeilijk. Immers, DB verkoopt Nederland – Praag via Duitsland online en NS gebruikt op de achtergrond het DB-systeem. Waar een wil is, is een weg.

Jan-Willem Tinselboer|28.08.20|15:50

Tussen Amsterdam en Rotterdam, tussen Rotterdam en Breda, tussen Antwerpen en Brussel rijden tal van binnenlandse treinen
Over de de beide landen verbindende snelspoorlijn wordt ‘als een omnibus’ (stoptrein) gereden
Het enig zinvolle: een aparte IC-verbinding Breda – Noorderkempen – Antwerpen – Mechelen – Brussel, bv met de voor Nederland aangepaste Desiro ML, geschikt voor 3 kV, 25 kV en ook 1,5 kV
Bredase sporen met ERTMS / ETCS en voorstadsstation Breda-Heusdenhout met vrijliggend perronspoor

Marc Busio|30.08.20|17:33

Het ‘kopmaken’ van de IC-Brussel in Breda is natuurlijk net zo ergerniswekkend als de locomotiefwissel van de IC-Berlijn in Bad-Bentheim, omdat in beide gevallen de reistijd met zo’n vijftien minuten verlengd wordt. Verschil is echter wel dat laatstgenoemde een erfenis is uit een ‘ver’ verleden (verschil in bovenleidingspanning Nederland vs. Duitsland), terwijl de onhandige aantakking van station Breda op de HSL nog na de laatste eeuwwisseling tot stand is gekomen.

Christian Wartena|21.09.20|10:49

Omdat het spoor tussen Amsterdam en Hengelo te slecht is om snel te rijden, wil ProRail de verbinding tussen Utrecht en Arnhem verbeteren, zodat de IC naar Berlijn met een grote omweg via Oberhausen kan rijden? De logica is mij niet helemaal duidelijk.

De NS kan overigens makkelijk klagen over te veel haltes in Duitsland. Maar waarom slaat de NS zelf nie gewoon Hilversum, Apeldoorn en Almelo over? Amsterdam-Amersfoort-Deventer-Hengelo zou toch ook genoeg moeten zijn.

Christian Wartena|21.09.20|10:56

Er zijn in Nederland en Duitsland meer grote steden dan Berlijn en Amsterdam. De IC Amsterdam-Hengelo zou ook elk uur kunnen rijden en afwisselend naar Osnabrück-Hannover-Berlijn en Osnabrück-Bremen-Hamburg kunnen gaan. Bovendien zou de IC Rotterdam-Eindhoven-Venlo-Keulen weer gereactiveerd kunnen worden.

Naar het zuiden ontbreekt natuurlijk vooral een spoorlijn van Eindhoven naar Turnhout/Antwerpen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS verkort reistijd naar Berlijn en Brussel met half uur | SpoorPro.nl
Marjan Rintel, NS

NS verkort reistijd naar Berlijn en Brussel met half uur

Bron: NS

Treinreizigers kunnen vanaf 2024 vanuit Nederland een half uur sneller naar Berlijn en Brussel reizen. NS werkt op dit moment  plannen uit om sneller te rijden op de trajecten Amsterdam-Brussel en Amsterdam-Berlijn. In 2024 gaan op beide trajecten nieuwe treinen rijden, die reizigers sneller op hun bestemming kunnen brengen. De spoorvervoerder zet flink in op internationaal spoorvervoer. Op de website van NS International zijn dit jaar vrijwel alle bestemmingen en tarieven tot een afstand tot 700 kilometer te boeken.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

11 reacties op “NS verkort reistijd naar Berlijn en Brussel met half uur”

asierts|27.08.20|12:58

Eerst de reistijd onnodig lang en zelfs nog langer maken, en dan met veel politieke & maatschappelijke marketing roepen dat de reistijden een halfuur beter worden.
Hoe heet zoiets? Juist: gebakken lucht.

asierts|27.08.20|13:58

– Bij IC Brussel betreft dit de belachelijke omweg & tijdvretend kopmaken Breda, plus slechts 160 (ipv 200/250) + stop Noorderkempen + traag optrekken/remmen vanwege loc+rijtuigen.

– Bij de Berlijntrein betreft dit uitbuiging van bijna een kwartier op NL-spoor + de middeleeuwse locwissel in Bentheim + traag optrekken/remmen vanwege loc+rijtuigen.

– IC Zeeland: overal stoppen + lange stops ivm uitbuigen + rijtijdverlies door verhoogd remcriterium in combinatie met stop-door bij stops

TVwierden Wierden|27.08.20|14:56

“De plannen van Duitsland voor een snelle spoorverbinding via Arnhem”
Als ik de duitse plannen (Deutschlandtakt)kijk:
– Neubaustrecke Bielefeld – Hannover. Zou tijdwinst opleveren voor onze berlijn trein. Klaar in 2050?
– Elke uur een trein Amsterdam-Berlijn + nieuw materialen
– Investeringen in het traject Eindhoven- Dusseldorf
Nergens zie ik concrete plannen voor investeringen voor een snelle spoorverbinding Oberhausen – arnhem. De uitbreiding met een derde spoor is voor de betuwe route.

TVwierden Wierden|27.08.20|15:03

“Daarmee bieden we ook de 8 miljoen….dan nu.”
Is natuurlijk niet helemaal waar. Dit geldt misschien voor inwoners van Amsterdam maar zeker niet voor inwoners van Den Haag/Rotterdam.
De route Rotterdam->Keulenis een grote omweg en er wordt te veel gestopt. Gem. Snelheid 69 km per uur.
Conclusie: De overheid/NS moet stoppen met het (waan) idee dat elke trein naar Duitsland via Arnhem moet rijden. Er moet serieus naar andere mogelijkheden gekeken worden. b.v. Rotterdam – Eindhoven – Dusseldorf.

TVwierden Wierden|27.08.20|15:11

Hierbij nog de toelichting/berekening:
Rotterdam Keulen ( Via Arnhem)
204 km rechte lijn
2:55 minuten = 175 minuten
Gem: 69 km per uur
Aantal tussenstop is 7
Gem afstand tussenstops: 204/(7+1)= 26 km

Brussel Parijs
264 km
1:22 minuten = 82 minuten
Gem:175 km per uur

Shanghai Hongqiao – Hangzhou East
165 km
0:46 min
Gem: 215 km per uur

Jan-Willem Tinselboer|27.08.20|15:42

‘Spoorslag ’70’ (50 jaar geleden): een halve eeuw geleden in drie uren
Dankzij de HSL-Zuid Amsterdam – Rotterdam sneller dan in 1970
In 2020: Rotterdam C – Brussel Z in twee uur tien minuten, Antwerpen kreeg z’n geboorde tunnel, kopmaken in Breda werd toegevoegd
In Nederland dacht men (HSL-Zuid) z’n tijd vooruit te zijn, dankzij ‘Via Breda’ sjokt het paard achter de wagen
Weg met de toenmalige leken-plannen, met iedere twee uur den Haag – Rotterdam – Breda (kopmaken) – Antwerpen – Brussel

rvdborgt@gmail.com|27.08.20|19:51

“Waarom is een ticket voor Praag of Barcelona niet net zo makkelijk als Brussel of Berlijn?”
Dat is simpel: krap een jaar geleden heeft NS Barcelona zélf uit zijn assortiment verwijderd. Tot dan was die bestemming gewoon via de NSI-website te koop.
Praag verkoopt NS niet online maar is technisch helemaal niet moeilijk. Immers, DB verkoopt Nederland – Praag via Duitsland online en NS gebruikt op de achtergrond het DB-systeem. Waar een wil is, is een weg.

Jan-Willem Tinselboer|28.08.20|15:50

Tussen Amsterdam en Rotterdam, tussen Rotterdam en Breda, tussen Antwerpen en Brussel rijden tal van binnenlandse treinen
Over de de beide landen verbindende snelspoorlijn wordt ‘als een omnibus’ (stoptrein) gereden
Het enig zinvolle: een aparte IC-verbinding Breda – Noorderkempen – Antwerpen – Mechelen – Brussel, bv met de voor Nederland aangepaste Desiro ML, geschikt voor 3 kV, 25 kV en ook 1,5 kV
Bredase sporen met ERTMS / ETCS en voorstadsstation Breda-Heusdenhout met vrijliggend perronspoor

Marc Busio|30.08.20|17:33

Het ‘kopmaken’ van de IC-Brussel in Breda is natuurlijk net zo ergerniswekkend als de locomotiefwissel van de IC-Berlijn in Bad-Bentheim, omdat in beide gevallen de reistijd met zo’n vijftien minuten verlengd wordt. Verschil is echter wel dat laatstgenoemde een erfenis is uit een ‘ver’ verleden (verschil in bovenleidingspanning Nederland vs. Duitsland), terwijl de onhandige aantakking van station Breda op de HSL nog na de laatste eeuwwisseling tot stand is gekomen.

Christian Wartena|21.09.20|10:49

Omdat het spoor tussen Amsterdam en Hengelo te slecht is om snel te rijden, wil ProRail de verbinding tussen Utrecht en Arnhem verbeteren, zodat de IC naar Berlijn met een grote omweg via Oberhausen kan rijden? De logica is mij niet helemaal duidelijk.

De NS kan overigens makkelijk klagen over te veel haltes in Duitsland. Maar waarom slaat de NS zelf nie gewoon Hilversum, Apeldoorn en Almelo over? Amsterdam-Amersfoort-Deventer-Hengelo zou toch ook genoeg moeten zijn.

Christian Wartena|21.09.20|10:56

Er zijn in Nederland en Duitsland meer grote steden dan Berlijn en Amsterdam. De IC Amsterdam-Hengelo zou ook elk uur kunnen rijden en afwisselend naar Osnabrück-Hannover-Berlijn en Osnabrück-Bremen-Hamburg kunnen gaan. Bovendien zou de IC Rotterdam-Eindhoven-Venlo-Keulen weer gereactiveerd kunnen worden.

Naar het zuiden ontbreekt natuurlijk vooral een spoorlijn van Eindhoven naar Turnhout/Antwerpen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.