De onderhoudswerkplaats van Stadler waar Arriva-treinen worden onderhouden

Stadler ziet winst met 43 procent dalen in eerste helft 2020

Uitgestelde aflevering van nieuwe treinen, minder vraag naar onderhoud en onderdelen, reisbeperkingen van medewerkers en inspecteurs en vertraging bij toeleveranciers. Deze tegenvallers zorgden ervoor dat de Zwitserse treinenbouwer Stadler in de eerste zes maanden van dit jaar 43 procent minder winst maakte dan in het jaar er voor. De omzet viel 0,9 miljard Zwitserse frank 16 procent lager uit. 

De daling van de winstgevendheid is volgens Stadler voornamelijk het gevolg van lagere volumes door Corona-gerelateerde verschuivingen in de verkoop en onderbrekingen in de toeleveringsketens. Door de uitdunning van de dienstregelingen van het openbaar vervoer en de daaruit voortvloeiende vermindering van het aantal gereden kilometers, bleef de omzet in het segment Service & Componenten ook achter.

Reisbeperkingen

Omzet en resultaat van het bedrijfsonderdeel rolling stock bleven achter door vertraging bij de toelating van nieuwe voertuigen en daarmee de aflevering en facturatie. Veel van de bestelde voertuigen zijn wel volledig gebouwd en klaar voor goedkeuring en acceptatie. Maar vanwege reisbeperkingen konden Stadler-medewerkers niet naar de betreffende landen reizen. De nieuwe voertuigen konden hierdoor niet worden geregistreerd of in ontvangst genomen door klanten.

Ondanks dat de Corona-crisis zorgde voor vertragingen in alle gelederen van het bedrijf, had Stadler naar eigen zeggen geen last van een vraag terugval. Er werden geen lopende bestellingen geannuleerd en er werd in totaal voor 3,1 miljard Zwitserse frank aan nieuwe orders genoteerd, inclusief 1,2 miljard Zwitserse frank door de divisie Service & Components.

Dit is goed voor een totale stijging van 35 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De orderportefeuille steeg met 12 procent ten opzichte van het niveau van eind 2019 naar een record van 16,8 miljard Zwitserse frank, waarvan ruim 4 miljard afkomstig was uit het segment Service & Components.

In het segment rollend materieel kwamen in de eerste helft van het jaar voor 1,9 miljard Zwitserse frank aan orders binnen, 12 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzet uit rolling stock daalde met 21 procent tot 788,8 miljoen Zwitserse frank (vorig jaar: 1.002 miljard Zwitserse frank).

Fabrieken dicht

De sterk gereduceerde dienstregelingen van de spoorvervoerders zorgden er voor dat de omzet in het segment Service & Components lager uit viel dan verwacht. Deze daalde met 16 procent tot 934,7 miljoen Zwitserse frank. Het sluiten van de fabriek in Valencia voor drie weken en de dramatische daling van de productiecapaciteit in Salt Lake City hadden ook een navenant negatief effect op de omzet en EBIT.

Voor de tweede helft van het jaar verwacht Stadler een sterke herstel van de omzet en winstgevendheid. Stadler gaat ervan uit dat de vertragingen in de goedkeurings- en acceptatieprocessen grotendeels kunnen worden ingelopen. Stadler verwacht daarom een ​​licht negatieve omzetontwikkeling in vergelijking met 2019 en een EBIT-marge van meer dan 5 procent in 2020.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.