De eerste testrit van NS met ATO, foto: NS

ProRail wil niet wachten op ERTMS met verder testen Automatic Train Operation

Foto: NS

Het is niet nodig om te wachten op de invoering van ERTMS om verder te kunnen experimenteren met Automatic Train Operation (ATO). Dat vertelde projectmanager ATO Rik van den Band van ProRail woensdag in de nieuwsuitzending van SpoorProTV waarbij hij inging op de onderzoeksresultaten van de allereerste ATO-pilot. “Het ERTMS-programma loopt, maar het gaat nog wel even duren voordat we in het merendeel van Nederland ERTMS hebben liggen. Mocht de behoefte eerder aanwezig zijn bij een vervoerder om met ATO te gaan rijden, dan moeten wij daar ook over gaan nadenken.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “ProRail wil niet wachten op ERTMS met verder testen Automatic Train Operation”

asierts|24.08.20|18:05

ATB is gewoon onderdeel van het ERTMS. ATB is een van de zgn ‘Class-B-systems’ binnen ERTMS. Kortom: het NL’se spoor is al 100% voorzien van ERTMS, dus daar hoeven we idd niet op te wachten ;)

Men bedoelt uiteraard ETCS-invoering = de nieuwe EU-standaard voor treinbeveiliging & cabinesignalering, ter vervanging van (of in aanvulling op) baanseinen+ATB.

Met een paar (interoperabele dus toegestane) aanpassingen is ons automatisch blokstelsel obv ATB-EG ook geschikt voor ATO. Effe bellen Rick?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail wil niet wachten op ERTMS met verder testen Automatic Train Operation | SpoorPro.nl
De eerste testrit van NS met ATO, foto: NS

ProRail wil niet wachten op ERTMS met verder testen Automatic Train Operation

Foto: NS

Het is niet nodig om te wachten op de invoering van ERTMS om verder te kunnen experimenteren met Automatic Train Operation (ATO). Dat vertelde projectmanager ATO Rik van den Band van ProRail woensdag in de nieuwsuitzending van SpoorProTV waarbij hij inging op de onderzoeksresultaten van de allereerste ATO-pilot. “Het ERTMS-programma loopt, maar het gaat nog wel even duren voordat we in het merendeel van Nederland ERTMS hebben liggen. Mocht de behoefte eerder aanwezig zijn bij een vervoerder om met ATO te gaan rijden, dan moeten wij daar ook over gaan nadenken.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “ProRail wil niet wachten op ERTMS met verder testen Automatic Train Operation”

asierts|24.08.20|18:05

ATB is gewoon onderdeel van het ERTMS. ATB is een van de zgn ‘Class-B-systems’ binnen ERTMS. Kortom: het NL’se spoor is al 100% voorzien van ERTMS, dus daar hoeven we idd niet op te wachten ;)

Men bedoelt uiteraard ETCS-invoering = de nieuwe EU-standaard voor treinbeveiliging & cabinesignalering, ter vervanging van (of in aanvulling op) baanseinen+ATB.

Met een paar (interoperabele dus toegestane) aanpassingen is ons automatisch blokstelsel obv ATB-EG ook geschikt voor ATO. Effe bellen Rick?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.