Aerial view of the crash scene (RAIB)

Groot-Brittannië herdenkt treinramp Stonehaven

Collega’s en reizigers op het Britse spoorwegnet hielden op woensdagochtend 19 augustus exact om 9.43 uur een minuut stilte. Dit ter nagedachtenis van de drie mensen die precies een week eerder om het leven kwamen bij een ernstige ontsporing in de buurt van Stonehaven in het noordoosten van Schotland. De drie slachtoffers waren de machinist (Brett McCullough), de conducteur (Donald Dinnie) en een reiziger (Christopher Stuchbury).

De ontsporing van een Abellio ScotRail-trein afgelopen woensdag resulteerde in het eerste reizigerslachtoffer in dertien jaar in het Verenigd Koninkrijk. Twee leden van het rijdend personeel kwamen ook om bij het incident. De traditionele betuiging van respect en medeleven werd gehouden op alle stations in Schotland om 09:43 uur – het tijdstip waarop het incident werd gemeld op woensdag 12 augustus 2020. Veel stations elders in Groot-Brittannië, waaronder die van exploitanten van Abellio en stations die door Network Rail worden beheerd, hielden ook een minuut stilte.

Gebroken

“Scotland’s Railway, en de spoorweg door een groot deel van Groot-Brittannië, zullen woensdag stilvallen om het overlijden van Brett, Donald en Christopher te markeren”, zei Alex Hynes, de algemeen directeur van Scotland’s Railway, tijdens de aankondiging van het eerbetoon. “Ons hart blijft gebroken en zal dat nog lang blijven. We hopen dat we, door bij elkaar te komen als een spoorwegfamilie, samen met de lokale gemeenschap en mensen in het hele land, elkaar kunnen steunen in deze verschrikkelijke tijd.”

Hynes, die zich onmiddellijk beschikbaar had gesteld om te helpen, zei dat de kracht van steun en hulpaanbod van spoorwegcollega’s in de rest van Groot-Brittannië een echte bron van troost was geweest. Lokale bewoners legden bloemen neer op het nabijgelegen station Stonehaven. Machinist McCulloch, hoewel oorspronkelijk uit Kent in het zuiden van Engeland, had het vissersdorpje tot zijn thuis gemaakt en was al zeven jaar machinist.

Onderzoek

Er is ook een verklaring afgelegd door Simon French, hoofdinspecteur spoorwegongevallen, die verantwoordelijk is voor het formele onderzoek en rapportage over het dodelijke ongeval. “Na het tragische ongeval in de buurt van Carmont, zijn mijn gedachten, en die van al mijn collega’s van de Rail Accident Investigation Branch, bij de families van de drie mensen die omkwamen”, zei hij.

Zowel Donald Dinnie, de conducteur van de trein, als passagier Christopher Stuchbury, die bij het ongeval omkwamen, waren afkomstig uit Aberdeen. In een gesprek met de regionale krant zei Mick Lynch van vakbond RMT dat zijn medelid Donald Dinnie een hoog geewaardeerd collega was. “Het is absoluut duidelijk dat hij zeer geliefd en gerespecteerd werd door iedereen die hem kende en zijn dood is een tragedie die onze hele sector heeft geschokt. We delen het verdriet van degenen die dicht bij Donald stonden”, zei hij.

Weersomstandigheden

Schotland en de rest van het Verenigd Koninkrijk werden de vierentwintig uur voorafgaand aan het ongeval geteisterd door een buitengewoon zware storm. Het spoorwegnet was op meerdere locaties beschadigd, in heel Groot-Brittannië. De dienstregeling in Schotland werd op minstens tien plaatsen verstoord.

Toen de vroege ochtenddienst vanuit Aberdeen vertrok naar Glasgow, had deze slechts 24 kilometer afgelegd in de richting van Stonehaven, voordat hij moest stoppen bij het gehucht Carmont, waar een aardverschuiving de lijn had geblokkeerd.

Eerste rapport

In hun eerste rapport zei de RAIB (Rail Accident Investigation Branch), de onafhankelijke instantie die rapporteert aan de toezichthouders van de overheid, dat op woensdag 12 augustus 2020 omstreeks 09.40 uur alle zes de voertuigen van een passagierstrein ontspoorden na een aardverschuiving van ongeveer 2,25 kilometer ten noordoosten van Carmont, Aberdeenshire. “Er zaten negen mensen in de trein op het moment van het ongeval; drie personeelsleden (de machinist, de conducteur en een tweede conducteur die als passagier op deze trein meereed) en zes passagiers. Tragisch genoeg liepen de machinist van de trein, de conducteur van de trein en een reiziger dodelijk letsel op bij het ongeval. De overige reizigers en het treinpersoneel zijn naar het ziekenhuis gebracht.”

De plaats van het ongeval ligt ongeveer 6,4 kilometer ten zuidwesten van Stonehaven en 32 kilometer ten noorden van Montrose, op de dubbelsporige hoofdlijn die loopt tussen de steden Dundee en Aberdeen. De trein, bestuurd door Abellio onder de merknaam ‘Scotland’s Railway’, was een hogesnelheidstrein (HST) met een trekkende motorwagen, vier Mark 3 reizigerswagons en een motorwagen aan de achterkant. De trein was oorspronkelijk ingezet onder nummer 1T08, de 0638-dienst van Aberdeen naar Glasgow Queen Street station.

Alarmmelding

Trein 1T08 vertrok op tijd vanuit Aberdeen en vervolgens vanaf een geplande stop in Stonehaven. Na Stonehaven te hebben verlaten, reed de trein verder langs Carmont op de lijn in zuidelijke richting totdat hij werd gestopt door de seingever in Carmont, met behulp van een radiobericht. De reden hiervoor was dat de seingever zojuist een rapport had ontvangen van de machinist van een trein op de noordelijke lijn dat een aardverschuiving de zuidelijke lijn belemmerde.Stonehaven v1

De beslissing werd genomen om de trein terug te sturen naar Aberdeen, en vervolgens via een wissel in Carmont een ander traject te volgen. Na ongeveer 2,25 km te hebben gereden, belandde de trein in een nieuwe aardverschuiving en ontspoorde. Terwijl het spoor naar rechts afboog, ging de trein rechtdoor over een afstand van circa 100 meter totdat deze een deel van de borstwering van een brug raakte en verbrijzelde.

De voorste motorwagen reed verder over de brug en gleed daarna van het spoortalud in de bebossing, net als het derde personenrijtuig. Het eerste personenrijtuig kwam op zijn dak te liggen, nadat het in een rechte hoek ten opzichte van de baan was gedraaid. Ook het tweede passagiersrijtuig viel op zijn dak en kwam op het eerste rijtuig tot stilstand. Het vierde personenrijtuig bleef op zijn wielen staan ​​en bleef vastzitten aan de achterste motorwagen; het kwam ook tot stilstand op het eerste rijtuig. Alle wielstellen van de achterste motorwagen ontspoorden, maar deze bleef wel rechtop staan.

Populaire trein

De reisbeperkingen door de coronapandemie, beperkten het aantal reizigers tot een fractie van de tweehonderd mensen die onder normale omstandigheden aan boord waren. De dienst is populair bij werknemers in de olie-industrie die vanuit hun werk op de Noordzee naar andere delen van Schotland reizen.

“Het is de taak van de RAIB, de onafhankelijke onderzoeksinstantie voor spoorwegongevallen in het Verenigd Koninkrijk, om de directe en onderliggende oorzaken van het ongeval te achterhalen en om aanbevelingen te doen om het risico voor zowel reizigers als spoorwegmedewerkers te verminderen”, aldus Simon French van de RAIB. “Gelukkig komen ontsporingen met dodelijke afloop zelden voor op het nationale spoornetwerk. Aardverschuivingen en andere defecten aan grondwerken blijven echter een risico voor treinen dat voortdurend moet worden beheerst – en dit wordt een nog grotere uitdaging voor de spoorwegindustrie vanwege het toenemende aantal extreme weersomstandigheden. We hebben op de plaats van de ontsporing een team van experts dat bewijs verzamelt dat nodig is om te begrijpen wat er is gebeurd en waarom. Ze delen mijn vastberadenheid om elke onderzoekslijn te volgen, het bewijsmateriaal te analyseren en belangrijke veiligheidsinformatie vast te stellen. ”

Geen conclusies

De onderzoekers brachten ongewoon snel een gedetailleerd eerste rapport uit, waarin de ernst van het incident duidelijk wordt weergegeven. Er zullen ongetwijfeld vragen worden gesteld over de staat van de ondergrond. Het is duidelijk dat infrastructuurbeheerder Network Rail iets meer dan een jaar geleden werkzaamheden in het gebied verrichte. Onbevestigde bronnen zeggen dat Network Rail op de hoogte was van problemen in het gebied.  Algemeen directeur Andrew Haines heeft al opdracht gegeven voor een uitgebreide inspectie van alle soortgelijke steile grondwerken in het netwerk. “Mijn hart gaat uit naar iedereen die door deze tragedie is getroffen, vooral de vrienden en families van de drie mensen die zijn omgekomen en degenen die gewond zijn geraakt”, zei hij.

“Ik wil mijn dank betuigen aan mijn collega’s bij Network Rail, de British Transport Police en alle hulpdiensten die zo snel en professioneel reageerden en dat blijven doen. Er worden onvermijdelijk vragen gesteld over hoe dit heeft kunnen gebeuren en ik ben vastbesloten dat we de omstandigheden achterhalen die tot deze verwoestende gebeurtenis hebben geleid. Het is te vroeg om conclusies te trekken, maar het is van cruciaal belang dat we grondig en zorgvuldig onderzoek doen en nauw samenwerken met de autoriteiten voor spoorwegveiligheid om ervoor te zorgen dat dit niet nog een keer kan gebeuren.”

HST’s uit de jaren 70

De betrokken trein was een InterCity 125 hogesnelheidstrein. De snelle dieseltreinsets, algemeen bekend als ‘HST’s’, werden oorspronkelijk ontworpen en geïntroduceerd aan het einde van de jaren 70 voor expresvervoer in het hele VK. Scotland’s Railway heeft verschillende sets gehuurd, ze gerenoveerd tot een hoge specificatie, en exploiteert ze in vier en vijf wagenstellen op belangrijke binnenlandse diensten. Hoewel ze in staat zijn tot 200 kilometer per uur, is hun vermogen-gewichtsverhouding het belangrijkste voordeel op het langzamere en steilere Schotse netwerk, met meerdere stops.

Lees ook:

Auteur: Simon Walton

Simon Walton is de correspondent van SpoorPro, RailTech en RailFreight in het Verenigd Koninkrijk.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.