Nightjet Wenen-Brussel

Onderzoek naar nachttrein tussen Amsterdam en Zürich

NS onderzoekt samen met de Zwitserse spoorvervoerder SBB de mogelijkheid om een nachttrein-verbinding tussen Amsterdam en Zürich nieuw leven in te blazen. Dat bevestigt NS na berichtgeving hierover door Treinreiziger.nl. De nachttrein tussen de twee steden is eind 2016 opgeheven.

SBB zou van plan zijn om een aantal lig- en slaaprijtuigen van december 2021 tot en met december 2024 te huren, met een mogelijkheid van een jaar verlenging. Het Duitse RDC Asset zou geselecteerd zijn om de rijtuigen te gaan verhuren.

In het onderzoek wordt onder meer gekeken naar logistieke aspecten zoals de dienstregeling, materieel en personeel en het kostenplaatje. SBB overweegt al langer om meer nachttrein-verbindingen te starten. Het was echter nog niet bekend dat het Zwitserse spoorbedrijf een optie heeft genomen op de huur van rijtuigen.

Laatste nachttrein

Op 9 december 2016 vertrok voor de laatste keer een slaaptrein vanuit Amsterdam. Deutsche Bahn stopte met de City Night Line en NS wilde deze trein niet zelfstandig exploiteren. De Oostenrijkse spoorvervoerder ÖBB nam de slaaptreinen deels over van Deutsche Bahn. Dit had als gevolg dat deze niet meer vanuit Amsterdam maar vanuit Düsseldorf vertrok.

Woordvoerder Hessel Koster van NS: “Dit had door de jaren heen te maken met de opkomst van budgetcarriers en goedkope vliegtickets. Nu zie je dat de aandacht voor duurzaamheid groeit en daarmee ook voor de nachttrein. Vooral de Oostenrijkers en Zwitsers hebben grote ambities om nachttreinen nieuw leven in te blazen.”

NS ziet volgens de woordvoerder ook de potentie van nachttreinen en is om die reden ook het onderzoek met de Zwitsers gestart. Daarnaast start de spoorvervoerder in december van dit jaar met een verbinding naar Wenen/Innsbruck. “We zijn benieuwd of de reiziger op dit moment zit te wachten op de nachttrein, maar de eerste reacties zijn enthousiast.” Voor de nachttreinen zoekt NS de samenwerking met buitenlandse vervoerders zoals ÖBB en SBB, omdat die meer expertise op het gebied van nachttreindiensten hebben.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.