MaaS, Mobility as a Service

ACM: NS en stadsvervoerders mogen MaaS-platform ontwikkelen

NS, GVB, HTM en RET mogen een MaaS-platform oprichten, waarop ze partijen toelaten die mobiliteitsdiensten aanbieden aan reizigers. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) keurt dit onder strikte voorwaarden goed. Deze voorwaarden moeten ervoor zorgen er een gelijk speelveld is voor de aanbieders van mobiliteitsdiensten die zich bij dit platform willen aansluiten en dat innovatie mogelijk is.

Mobility as a Service (MaaS) zorgt ervoor dat verschillende vervoersdiensten zoals trein, bus, metro, deelauto’s en deelfietsen via een digitaal platform wordt aangeboden en naadloos op elkaar aansluit. De samenwerking biedt de vier vervoerders de mogelijkheid om via een gezamenlijk platform vervoerders en MaaS-aanbieders technisch met elkaar te verbinden.

“We zijn blij met de goedkeuring van de ACM. Daarmee is duidelijk dat het platform mededingingsrechtelijk in orde en neutraal is”, aldus Maurice Unck, directeur van de RET namens de initiatiefnemers. “De toestemming om het platform te introduceren, is een grote stap: er is nu een hoop onzekerheid weggenomen. Wij roepen aanbieders van mobiliteitsdiensten en MaaS-aanbieders dan ook op om zich bij het platform te melden en het gesprek aan te gaan.”

Strikte voorwaarden

De strikte voorwaarden die zijn verbonden aan het gezamenlijke platform zijn volgens de ACM voldoende om mogelijke concurrentieproblemen weg te nemen. Zo zeggen NS, GVB, HTM en RET toe om, onder gelijke voorwaarden, toegang tot het platform te geven aan andere mobiliteitsaanbieders en MaaS-aanbieders. Ze dwingen daarbij geen exclusiviteit af.

De partijen stellen daarnaast hun vervoersdiensten per trein, tram, metro en bus beschikbaar aan MaaS-aanbieders, ongeacht of deze MaaS-aanbieders zijn aangesloten op het platform. Ze hanteren daarbij voor iedereen dezelfde voorwaarden. Tevens zorgen de partijen ervoor dat mobiliteitsaanbieders en MaaS-aanbieders (inclusief de partijen zelf) geen toegang zullen hebben tot concurrentiegevoelige informatie.

MaaS-markt

De markt voor mobiliteitsdiensten is een digitale, datagedreven markt die nog sterk in ontwikkeling is. De verwachting is dat MaaS door het stimuleren van openbaar vervoer een belangrijke bijdrage levert aan duurzaamheidsdoelstellingen en het tegengaan van het fileprobleem.

ACM geeft aan dat het belangrijk is dat er veel ruimte is voor innovatie en dat verschillende aanbieders de kans krijgen om nieuwe onderscheidende diensten te ontwikkelen. Volgens de marktautoriteit is het voor de ontwikkeling van de MaaS-markt nodig dat alle Maas-aanbieders vervoersdiensten kunnen opnemen in hun aanbod, die ze op hun eigen digitale platform aanbieden.

Lees ook:

NS, GVB, HTM en RET willen joint venture starten

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.