Arriva GTW nieuwe kleurstelling

Arriva neemt eerste gereviseerde GTW-treinen in gebruik

Na een grondige revisie neemt vervoerder Arriva deze week de eerste twee GTW-treinstellen van Stadler opnieuw in gebruik op de Noordelijke Nevenlijnen. De overige 49 treinen volgen hetzelfde proces. Eind dit jaar moet het hele wagenpark klaar zijn.

De meest in het oog springende verandering is de nieuwe wit met lichtblauwe kleur die in de plaats kwam van het bekende wit met rood. Naast een nieuwe look kregen de GTW’s batterijen die de remenergie opslaan, waarmee ze niet alleen duurzamer zijn, maar ook stiller zijn op het station. Door de remenergie op te slaan hoeft de trein niet stationair te draaien bij stilstand om alle systemen zoals verlichting en airco te laten draaien.

Verder beschikken de omgebouwde treinen volgens Arriva over een rolstoeltoegankelijk toilet, de mogelijkheid tot het opladen van mobiele telefoons, tablets of laptops, wifi op 4G-snelheid, een afgesloten stilte coupé en ruimte voor tenminste vier fietsen. Verder kregen de treinen een zitplaatsindicator, waardoor op het perron al te zien is in welk treinstel nog zitplaatsen zijn. Van het interieur werden de zitkussens en hoofdsteunen vernieuwd, waarbij gebruik is gemaakt van e-leather, een duurzamer alternatief voor leer. En in alle treinen kan het afval worden afval gescheiden.

WINK-treinen

De komende maanden zullen ook alle andere 49 treinstellen van Arriva deze upgrade krijgen, maar dit gebeurt niet in Polen zoals bij de eerste exemplaren maar in de eigen werkplaatsen in Winterwijk en Blerick. In december moet alles klaar zijn als de nieuwe concessie van start gaat. Vanaf dan zet Arriva ook de achttien nieuwe WINK-treinen in die momenteel getest worden op de Hanzelijn. De eerste drie exemplaren van dit type kwamen begin juni vanuit Polen in Nederland aan.

De nieuwe WINK’s rijden op synthetische diesel (Hydrotreated Vegetable Oil HVO) en hebben een AdBlue-installatie om de uitstoot van stikstofoxiden te beperken. Daarnaast zijn deze nieuwe treinen voorzien van een PowerPack met een brandstofmotor en batterijen om energie op te slaan die vrijkomt tijdens het remmen en een pantograaf. De treinen zijn daarmee voorbereid om in de toekomst elektrisch te kunnen rijden op een (deels) geëlektrificeerd spoor.

Lees ook: Nieuwe WINK-treinen komen aan in Nederland

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.