Kabinet stelt 1,5 miljard euro beschikbaar voor OV-sector

Het kabinet maakt tot eind 2020 zo’n 1,5 miljard euro vrij om te zorgen dat het openbaar vervoer kan blijven rijden. Reizigersaantallen in het openbaar vervoer zijn fors gedaald, terwijl vervoerders juist extra kosten maken omdat materieel, stations en haltes moesten worden aangepast.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat heeft het besluit over de beschikbaarheidsvergoeding vrijdag toegelicht in het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB). Vervoerders en decentrale overheden hebben het pakket vanuit hun rol als concessieverlener) omarmd.

Openbaar vervoer

Van Veldhoven: “Het openbaar vervoer heeft zich de afgelopen maanden van zijn beste kant laten zien. Zorgmedewerkers werden naar het ziekenhuis vervoerd en ook werknemers van supermarkten, vuilnisophaaldiensten, politie en brandweer kwamen met het OV op hun werk. Tegelijkertijd is er keihard gewerkt om treinen, trams, bussen, metro’s, veerboten, ponten, stations en haltes corona-proof te maken. Veel dank aan alle OV-medewerkers, van buschauffeur tot schoonmaker en van servicemedewerker tot machinist. Het ov is een essentiële schakel in onze samenleving en dat onderstrepen we met deze vergoeding.”

Sinds het begin van de coronacrisis is het openbaar vervoer blijven rijden om mensen in een vitaal beroep van en naar hun werk te brengen. In eerste instantie gold een sterk uitgedunde dienstregeling, maar sinds 1 juni rijdt het openbaar vervoer in Nederland weer volledig. Het verzoek van het kabinet om een volwaardige dienstregeling aan te bieden, terwijl de reizigersaantallen nog beperkt zijn, resulteert in een aanzienlijk financieel tekort bij de vervoerders.

Voor de vervoerders in het stads- en streekvervoer betekent dit volgens branchevereniging OV-NL een tekort tussen de 800 miljoen en 1 miljard. Topman Roger van Boxtel meldde eerder dat NS met een tekort van 1 miljard kampt.

Beschikbaarheidsvergoeding

De beschikbaarheidsvergoeding is bestemd voor al het openbaar vervoer onder een concessie (gebiedsconcessies, lijnconcessies en lijnovereenkomsten) in Nederland en loopt van 1 maart tot het einde van dit jaar. Daarbij is afgesproken dat de decentrale overheden en het ministerie van OCW de bijdragen vanuit de huidige concessieafspraken en OV-studentenkaart doorbetalen. Het kabinet verwacht dat NS, het stads- en streekvervoer en de Friese Waddenveren ‘zelf ook een passende bijdrage leveren’. Deze is vastgesteld op maximaal 7 procent van de kosten.

Met de beschikbaarheidsvergoeding vanuit het Rijk komt de kostendekkingsgraad voor het openbaar vervoer volgens het kabinet uit op 93 procent. OV-bedrijven die kunnen aantonen dat er bedrijfseconomisch geen andere mogelijkheid is dan de dienstregeling af te schalen om continuïteit te borgen worden tot maximaal 95 procent gecompenseerd.

Kostenontwikkeling

De hele regeling omvat naar verwachting zo’n 1,5 miljard euro. Net als bij andere corona-regelingen gelden er ook voorwaarden: vervoerders keren geen dividend uit en er worden geen bonussen of ontslagvergoedingen aan bestuurders verstrekt.

Volgens het kabinet is het van belang ‘om scherp te blijven op de kostenontwikkeling’ en er ‘gezamenlijk voor te zorgen dat het aantal reizigers veilig stapsgewijs kan worden vergroot’. De verwachting is dat het aantal reizigers zal toenemen en dat daardoor ook de reizigersinkomsten weer langzaam gaan stijgen. Als de reizigersaantallen harder stijgen dan verwacht, zal de benodigde bijdrage vanuit het Rijk lager uitvallen.

Lees meer in ons Dossier over het coronavirus.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.