Drukte op het perron op treinstation Tilburg

De spitstrein op een zijspoor, ruim baan voor internationale verbindingen

Treinen zitten steeds vaker erg vol, zo ook hier in Tilburg. 2017, ProMedia / Marieke van Gompel

De coronacrisis zal, ook nadat alle maatregelen zijn opgeheven, leiden tot een ingrijpende wijziging van hoe wij omgaan met mobiliteit. Hyperspitsen in het openbaar vervoer (OV) zullen mogelijk tot het verleden gaan behoren. Terwijl de vraag naar internationale treinverbindingen onder druk van klimaatmaatregelen en problemen in de luchtvaart zal toenemen. Dat schrijven André van Es, docent Rail Transport op de universiteit Twente en de Hogeschool Utrecht, en Bonita van Es, vijfdejaars masterstudent Medische Psychologie in een analyse.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: André van Es

5 reacties op “De spitstrein op een zijspoor, ruim baan voor internationale verbindingen”

Wiebe Goossen|04.06.20|13:43

Dit alles staat natuurlijk wél in schrille tegenstelling tot het nu toe gevoerde beleid. Aandacht voor recreatief treinreizen schijnt ineens van luttel belang te zijn en over uitbreiding van de tienminutendienstregeling wordt ook al niet meer gesproken. Krijgen we nu weer een periode van ‘in de ban doen’ van openbaar vervoer of zo???

Gerard van der Werf|04.06.20|17:09

Ik ben voor:
– uitbreiding ICE naar Keulen 1x per uur (ten koste misschien van een binnenlandse IC)
– herstel IC van Den Haag via Venlo naar Keulen(niet alleen een boemel naar Düsseldorf), meer reizigers richting zuiden
– meer ruimte in binnenlandse net voor snelle(re)IC Berlijn met minder stops, dus als extra trein
– snellere IC direct naar Brussel (deze doet er nu langer over dan de oude Beneluxtrein die niet over de HSL ging)

Zit ik alleen nog met nachttreinen. Slapen met een mondkapje?

Jan Koning|05.06.20|11:55

In 2008 werd het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer gestart als oplossing voor de toenmalige capaciteitsknelpunten. Dat programma zou in 2020 klaar zijn, dus pas 12 jaar na het ontstaan van het probleem!
Toen daarna de economische crisis toesloeg, wilde men het programma te vertragen, omdat de vervoersvraag pas in 2012 weer op het niveau van 2008 zou zijn. Maar dan zouden we nog altijd 8 jaar te laat zijn!
Mijn advies: investeer juist nú in het OV, om de problemen van straks voor te zijn!

Camille Kreemers|06.06.20|18:31

de politiek weigert al jaren in goed OV te investeren en minder in autogebruik. dat is al jaren zo en ik verwacht niet dat het anders gaat worden. de auto levert de politiek geld op, waar het OV ze geld kost. Al jaren wordt niet echt geinvesteerd in grote projecten sinds het aflopen van de HSL-Zuid en de Betuweroute

kees boer|19.06.20|19:05

Men moet ook aan nieuwe relaties denken zoals Eindhoven- Heerlen – Aken -Keulen ,slaat men twee vliegen in een klap zodat de twee genoemde Duitse steden onderling een goede verbinding krijgen en denk ook eens aan een Beneluxverbinding Amsterdam – Bijlmer – Utrecht – die naar verwachting 400.000 inwoners heeft – Den Bosch- Tilburg- Breda

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

De spitstrein op een zijspoor, ruim baan voor internationale verbindingen | SpoorPro.nl
Drukte op het perron op treinstation Tilburg

De spitstrein op een zijspoor, ruim baan voor internationale verbindingen

Treinen zitten steeds vaker erg vol, zo ook hier in Tilburg. 2017, ProMedia / Marieke van Gompel

De coronacrisis zal, ook nadat alle maatregelen zijn opgeheven, leiden tot een ingrijpende wijziging van hoe wij omgaan met mobiliteit. Hyperspitsen in het openbaar vervoer (OV) zullen mogelijk tot het verleden gaan behoren. Terwijl de vraag naar internationale treinverbindingen onder druk van klimaatmaatregelen en problemen in de luchtvaart zal toenemen. Dat schrijven André van Es, docent Rail Transport op de universiteit Twente en de Hogeschool Utrecht, en Bonita van Es, vijfdejaars masterstudent Medische Psychologie in een analyse.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: André van Es

5 reacties op “De spitstrein op een zijspoor, ruim baan voor internationale verbindingen”

Wiebe Goossen|04.06.20|13:43

Dit alles staat natuurlijk wél in schrille tegenstelling tot het nu toe gevoerde beleid. Aandacht voor recreatief treinreizen schijnt ineens van luttel belang te zijn en over uitbreiding van de tienminutendienstregeling wordt ook al niet meer gesproken. Krijgen we nu weer een periode van ‘in de ban doen’ van openbaar vervoer of zo???

Gerard van der Werf|04.06.20|17:09

Ik ben voor:
– uitbreiding ICE naar Keulen 1x per uur (ten koste misschien van een binnenlandse IC)
– herstel IC van Den Haag via Venlo naar Keulen(niet alleen een boemel naar Düsseldorf), meer reizigers richting zuiden
– meer ruimte in binnenlandse net voor snelle(re)IC Berlijn met minder stops, dus als extra trein
– snellere IC direct naar Brussel (deze doet er nu langer over dan de oude Beneluxtrein die niet over de HSL ging)

Zit ik alleen nog met nachttreinen. Slapen met een mondkapje?

Jan Koning|05.06.20|11:55

In 2008 werd het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer gestart als oplossing voor de toenmalige capaciteitsknelpunten. Dat programma zou in 2020 klaar zijn, dus pas 12 jaar na het ontstaan van het probleem!
Toen daarna de economische crisis toesloeg, wilde men het programma te vertragen, omdat de vervoersvraag pas in 2012 weer op het niveau van 2008 zou zijn. Maar dan zouden we nog altijd 8 jaar te laat zijn!
Mijn advies: investeer juist nú in het OV, om de problemen van straks voor te zijn!

Camille Kreemers|06.06.20|18:31

de politiek weigert al jaren in goed OV te investeren en minder in autogebruik. dat is al jaren zo en ik verwacht niet dat het anders gaat worden. de auto levert de politiek geld op, waar het OV ze geld kost. Al jaren wordt niet echt geinvesteerd in grote projecten sinds het aflopen van de HSL-Zuid en de Betuweroute

kees boer|19.06.20|19:05

Men moet ook aan nieuwe relaties denken zoals Eindhoven- Heerlen – Aken -Keulen ,slaat men twee vliegen in een klap zodat de twee genoemde Duitse steden onderling een goede verbinding krijgen en denk ook eens aan een Beneluxverbinding Amsterdam – Bijlmer – Utrecht – die naar verwachting 400.000 inwoners heeft – Den Bosch- Tilburg- Breda

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.