Passerende trein op station Den Haag Centraal, foto: ProRail/Rob van Esch

NS, GVB, HTM en RET willen joint venture starten

GVB, HTM, NS en RET willen samen een nieuwe onderneming oprichten om een open Mobility as a Service-platform (MaaS) te kunnen starten. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) meldt dat de bedrijven de oprichting van de joint venture op 16 april ter beoordeling aan de marktautoriteit hebben voorgelegd.

Bij een Maasplatform aanbieders van vervoer en leveranciers van MaaS-diensten aangesloten, zoals aanbieders van reisinformatie-apps. De drie kernactiviteiten van de joint venture zullen bestaan uit het (laten) bouwen van een platform, het koppelen van mobiliteitsaanbieders en MaaS-dienstverleners en de onderhoud, service en verdere ontwikkeling van het platform. De mobiliteitsaanbieders en MaaS-dienstverleners zullen naast de koppeling ook andere diensten kunnen gaan afnemen.

Joint venture

ACM geeft aan dat de Europese Commissie de bevoegdheid heeft om de oprichting van de joint venture te beoordelen. De OV-bedrijven hebben echter de Commissie gevraagd om de oprichting van het nieuwe bedrijf door ACM te laten beoordelen. De Commissie heeft op 31 maart 2020 de verwijzing naar ACM goedgekeurd. Op 16 april 2020 ontving ACM de melding voor de oprichting van een joint venture.

Het GVB exploiteert de metro-, tram bus- en veerdiensten in metropoolregio Amsterdam en in volledig in handen van de gemeente Amsterdam. HTM verzorgt het tram-, bus- en lightrail-vervoer in de regio Haaglanden. Het OV-bedrijf is een gezamenlijke dochteronderneming van de gemeente Den Haag en Metropoolregio Den Haag Rotterdam (MRDH). De RET verzorgt het metro-, tram-, bus- en ferryvervoer in de stadsregio Rotterdam en is een gezamenlijke dochteronderneming van de gemeente Rotterdam en MRDH. NS is de nationale spoorvervoerder en is een honderd procent dochteronderneming van de Nederlandse staat.

De commerciële vervoerders in Nederland zijn niet betrokken bij de uitvraag. Dat komt omdat de publieke vervoerders vinden dat het Nederlandse vervoerssysteem een neutraal platform nodig heeft. Daarnaast zou een dergelijk platform weinig inkomsten binnenbrengen, waardoor het beter bij vervoerders in overheidshanden zou passen.

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “NS, GVB, HTM en RET willen joint venture starten”

Salvador Brachel|29.04.20|23:07

Volledig mee eens. Het OV hoort ook thuis in handen van de overheid. Dat geldt ook voor de infrastructuur (o.a de bekabeling van alle telefoonlijnen en -zendmasten). De exploitatie van de telefoonlijnen (incl het glasvezelnetwerk) en -zendmasten kunnen daarna door alle aanbieders worden gebruikt, ook wat men de kabel noemt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.