Twee metrovoertuigen van het GVB in Amsterdam, foto: GVB Verbindt

GVB zet opdracht tram- en metrowielen in de markt

De Amsterdamse stadsvervoerder GVB is een aanbesteding gestart voor de levering van wielbanden en volwielen voor zijn rollend materieel. Het gaat gemiddeld om 800 wielbanden per jaar vanaf 2021 en een keer in de zes jaar circa 1.350 volwielen. 

GVB zoekt naar een nieuwe leverancier van wielbanden voor vijf verschillende typen trams, sneltrams en metro’s. De 11G/12G trams van de Belgische fabrikant BN, de Combino (13G/14G) van Siemens, de Urbos 100 (15G) van Caf, de sneltram S1/S2 van BN en de S3/M4 metrostellen van Caf. Bij de metrostellen M5/m6 van Alstom gaat het om volwielen.

Eigen voorraad

Het vervoersbedrijf wil een raamovereenkomst sluiten met een leverancier met een looptijd van 24 maanden. Hiervoor wil GVB een VMI (Vendor Managed Inventory) constructie optuigen waarbij de leverancier op eigen risico en kosten een standaardvoorraad aanlegt die in aantallen varieert van 36 tot 120 wielbanden van een type. Deze wielen moeten binnen 20 dagen na bestelling kunnen worden afgeleverd bij het GVB in Diemen.

De aantallen zijn gebaseerd op een rolling forecast waarbij de hoeveelheid voor het eerste jaar (2021) vaststaat. Daarna kunnen de aantallen in overleg worden aangepast. Bedrijven die geïnteresseerd zijn in de opdracht kunnen zich tot en met 16 juni inschrijven. Meer details over de wielen en het programma van eisen zijn te vinden op Tenderned.

Lees ook:

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.