Atlas Alstom ERTMS, foto: Alstom/C.Sasso

Alstom rust 77 regionale treinen in Zweden uit met ERTMS

Alstom gaat 77 regionale treinen in Zweden uitrusten met het Europese treinbeïnvloedingssysteem ERTMS. Het contract omvat ook een optie voor de levering van 34 treinen. Alstom heeft hiertoe de opdracht gekregen van AB Transitio, Region Skåne via Skånetrafiken, Region Blekinge, Hallandstrafiken AB, en DSB SOV. De waarde van het contract bedraagt ongeveer 35 miljoen euro.

De regionale treinen die met ERTMS worden uitgerust rijden in de groeiende regio Öresund in het zuiden van Zweden en Oost-Denemarken.

Oplossing

Alstom ontwikkelt een oplossing, waarbij de treinen onder meerdere type spoorbeveiligingssystemen kunnen rijden. Naast het ERTMS Level 2-systeem zal ook het ATC-2-systeem, geschikt voor het rijden op oudere lijnen in Zweden en het Deense ZUB 123-systeem, worden geïntegreerd in de on board-installatie van de voertuigen.

Volgens Alstom minimaliseert het ontwerp van het dubbele systeem hardware-apparatuur ‘door enkele ingebouwde componenten en wielsensoren te delen’. Alstom levert momenteel een vergelijkbare oplossing in Noorwegen op ruim vierhonderd treinen, die in 2026 voltooid moeten zijn.

Moderne treinvloot

Algemeen directeur Björn Asplund van Alstom Zweden noemt het contract een ‘een strategische overwinning voor Alstom in Zweden’. Volgens AB Transitio-topman Stefan Kallin is de modernisering van het treinbeïnvloedingssysteem belangrijk vanwege ‘een gestaag toenemende passagiersstroom’ in een ‘regio die blijft groeien’. “Met een nieuw digitaal beveiligingssysteem zullen de treinen in de regio Öresund een zeer veilige spoordienst blijven bieden”, zegt hij.

Het treinbeveiligingsproject wordt uitgevoerd door Alstom Zweden samen met het Alstom centre of excellence voor ERTMS in Charleroi, België. Het installatieontwerp en de supply chain worden uitgevoerd door het Alstom-team in Kopenhagen in Denemarken.

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.