Lege Eurostar-trein naar Brussel

Dit is de impact van het coronavirus op het internationaal treinverkeer

Bron: EurostarJo/Twitter

Net als in Nederland ondervindt het openbaar vervoer in de rest van de wereld ook de gevolgen van het coronavirus en de maatregelen die overheden nemen om verspreiding te voorkomen. Het Verenigd Koninkrijk heeft nog steeds spoorverbindingen naar continentaal Europa. De Eurostar-treinen rijden echter bijna leeg. Deze trend breidt zich uit over de binnenlandse spoordiensten binnen het VK.

Op dit moment is het belangrijkste probleem voor Britten de sluiting van 40 stations van de Londense metro. Voor de komende dagen staan meer beperkingen voor het openbaar vervoer ​​gepland. Ondertussen proberen de vervoerders hun normale dienstregeling te handhaven. Ze staan ​​echter voor hetzelfde probleem als Eurostar: de afname van het aantal reizigers. “We proberen de zaken normaal te laten verlopen, maar waarschijnlijk komt er later deze week een aankondiging omdat het aantal reizigers is gedaald”, zei een woordvoerder van TransPennine Express tegen Manchester Evening News. Daarom zijn de vervoerders van plan om in de nabije toekomst de dienstregeling in te krimpen.

Geleidelijke beperkingen in Zwitserland

Tot nu toe heeft Zwitserland alleen treinverbindingen met Italië opgeschort. De verspreiding van het coronavirus dwingt de Zwitserse Federale Spoorwegen (SBB) om verder te gaan met het invoeren van verdere beperkingen. Op donderdag 19 maart lanceerde SBB de drietrapsverlaging van het treinverkeer. De eerste fase begon donderdag met het annuleren van alle nachttreinen en internationale verbindingen. Bovendien is het centraal station van Zürich (Zürich Hauptbahnhof) gesloten voor de nachtdiensten. De grote annuleringen zijn gepland op 23 maart, wanneer enkele intercity- en regionale treinen, waaronder die op het Léman Express-netwerk, worden opgeschort. De derde fase start op 26 maart met verdere annuleringen.

Noorwegen annuleert projecten

De Noorse infrastructuurbeheerder Bane NOR heeft twee aanbestedingen geannuleerd vanwege het coronavirus. Hierdoor worden twee geplande spoorwegprojecten uitgesteld. “We betreuren deze situatie ten zeerste en verwelkomen alle belanghebbenden terug in onze projecten wanneer de situatie dit toelaat”, zei Henning Scheel van de ontwikkelingsdivisie van Bane NOR. Tegelijkertijd heeft de infrastructuurbeheerder zijn steun betuigd aan de aannemers die aan de lopende projecten werken.

Minder treinen in Zweden

Eerder schortte de Zweedse nationale spoorwegmaatschappij SJ de internationale treinen op naar Noorwegen en Denemarken vanwege de beperkingen die door deze landen zijn opgelegd. Nu wordt de operator geconfronteerd met minder binnenlands verkeer. De Zweedse regering heeft nog geen reisverbod ingevoerd, maar raadt mensen wel aan om thuis te blijven. Daarom schort SJ een aantal van haar treinen op. Het bedrijf biedt nu desondanks nog steeds 1.2220 treindiensten aan.

Speciale treinen van Polen naar Oekraïne

Polen en Oekraïne hebben wederzijdse beperkingen voor grensoverschrijdende reizen ingesteld. Deze maatregelen kwamen voor veel mensen als een verrassing, vooral voor Oekraïners die het buurland bezoeken om naar hun werk te gaan of reizen via de luchthavens. Daarom zal de Oekraïense spoorweg (UZ) vier speciale treinen naar Polen lanceren om Oekraïense burgers in het buitenland op te halen en naar huis te brengen. De speciale treinen rijden op vrijdag 20 maart leeg van de Poolse stad Przemyśl, die dicht bij de Oekraïense grens ligt, naar Kiev. Ondertussen blijft het binnenlandse treinverkeer in Polen afnemen. Veel regionale vervoerders schrappen treinen uit hun dienstregeling.

Internationaal spoorvervoer naar Nederland

Vanaf vrijdag 20 maart rijdt de Intercity Brussel elk uur alleen nog tussen Rotterdam Centraal en Antwerpen Centraal, met tussenstops in Breda en Noorderkempen. Alle Eurostar-treinen van en naar Nederland zijn donderdag komen te vervallen. Ook het treinverkeer naar Duitsland en Frankrijk ondervindt hinder. Reizigers moeten met binnenlandse treinen reizen tussen Brussel en Antwerpen en tussen Rotterdam en Amsterdam. Deze trein komt in plaats van de Intercity Amsterdam-Brussel.

De overheid raadt niet-noodzakelijke reizen naar het buitenland af, maar in het grensgebied bij Breda en Antwerpen wonen veel mensen die over de grens wonen en werken. Met de internationale intercity tussen Rotterdam, Breda en Antwerpen blijft het mogelijk de noodzakelijke reizen in het grensgebied te maken.

Alle Eurostar-treinen van en naar Nederland zijn donderdag komen te vervallen. Er rijdt slechts een zeer beperkte treindienst tussen Brussel en Londen. Het is onbekend hoe lang dit gaat duren. Ook het treinverkeer tussen Duitsland en Nederland is ingedikt. In de bistro aan boord van de ICE treinen is uitsluitend take away-catering aanwezig. Er rijden nog enkele Thalys-treinen, maar alleen mensen die een geldige reden hebben, mogen daar gebruik van maken. Daarvoor is een speciaal ondertekend Frans formulier nodig. Meer informatie is te vinden op de sites van de NS en de NMBS.

Lees meer in ons Dossier over het coronavirus.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Mykola Zasiadko

Mykola Zasiadko is redacteur van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Dit is de impact van het coronavirus op het internationaal treinverkeer | SpoorPro.nl
Lege Eurostar-trein naar Brussel

Dit is de impact van het coronavirus op het internationaal treinverkeer

Bron: EurostarJo/Twitter

Net als in Nederland ondervindt het openbaar vervoer in de rest van de wereld ook de gevolgen van het coronavirus en de maatregelen die overheden nemen om verspreiding te voorkomen. Het Verenigd Koninkrijk heeft nog steeds spoorverbindingen naar continentaal Europa. De Eurostar-treinen rijden echter bijna leeg. Deze trend breidt zich uit over de binnenlandse spoordiensten binnen het VK.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Mykola Zasiadko

Mykola Zasiadko is redacteur van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.