Mireo Plus B, batterij-elektrische trein Siemens

Siemens levert 20 batterij-elektrische treinen aan Duitse deelstaat

De Duitse regionale vervoersautoriteit Landesanstalt Schienenfahrzeuge Baden-Württemberg (SFBW) heeft 20 Mireo Plus B-treinen besteld bij treinfabrikant Siemens. De voertuigen rijden op energie van bovenleidingen en een hybride batterij. Het is de eerste opdracht die Siemens tot nu toe heeft binnengehaald voor batterijtreinen.

De batterijen van de Mireo Plus B-trein zijn onder de vloer van het voertuig geïnstalleerd. Met de energie van de lithium-ionbatterijen kan ongeveer een afstand van 80 kilometer worden afgelegd. Daarnaast wint de batterij-elektrische trein remenergie terug. Elk voertuig bestaat uit twee rijtuigen ​​en kan 120 zittende passagiers vervoeren.

Productie

Siemens Mobility produceert de Mireo-treinen in haar fabriek in het Duitse Krefeld. De eerste treinen worden in juni 2023 aan SFBW geleverd. In december 2023 zal de treinserie compleet zijn. De treinen gaat straks op diverse lijnen in deelstaat Baden-Württemberg rijden, namelijk van Offenburg naar Freudenstadt / Hornberg, Bad Griesbach, Achern, en van Achern naar Ottenhöfen en van Biberach (Baden) naar Oberharmersbach-Riersbach.

Naast de levering van de voertuigen zal Siemens ook het onderhoud van de batterij-elektrische treinen voor een periode van 29,5 jaar verzorgen. De Mireo-treinen zijn de opvolger van de Desiro-treinen van Siemens. DB Regio kocht drie jaar geleden 24 Mireo elektrische treinen van Siemens voor gebruik op de Rijnvallei-lijnen. De eerste Mireo is vorig jaar getest in het testcentrum van Deutsche Bahn in Wegberg-Wildenrath.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.