Treininterieurvisie NS

NS investeert 3,7 miljard euro in nieuw materieel tot 2024

Om goed in te kunnen spelen op de te verwachten reizigersgroei van 30 procent in de komende jaren, investeert vervoerder NS circa 3,7 miljard euro extra in de aanschaf van nieuw materieel. Dit bedrag komt bovenop de 3,5 miljard euro die in de afgelopen jaren werd gereserveerd voor dit doel. Dat maakte NS bekend tijdens de presentatie van de jaarcijfers afgelopen week.

NS realiseerde in 2019 een omzetstijging van 12,4 procent tot 6,7 miljard euro. De nettowinst bedroeg 215 miljoen euro. Een jaar eerder was dat nog 116 miljoen euro. Naast het financieel resultaat groeide ook het aantal reizigers, van 1,1 in 2015 naar 1,3 miljoen in 2019. De reizigerstevredenheid steeg in dezelfde periode van 74 procent naar 89 procent. Volgens NS-directeur Roger van Boxtel zijn de mobiltieitsopgaven voor de komende jaren door de reizigersgroei en de verstedelijking enorm. “We zitten midden in een energietransitie. We willen in Europa minder vliegen en meer met de trein reizen. Daarvoor is het van belang dat Nederland voor de lange termijn investeert in de noodzakelijke infrastructuur.”

ICNG

NS verwacht dat de reizigersaantallen de komende vijf jaar verder gaan groeien (+30 procent). De kans op een zitplaats blijft daarmee onder druk staan. De afgelopen jaren investeerde NS 3,5 miljard euro in de aanschaf, revisie en modernisering van treinen. Na de instroom van de 58 Sprinters van Stadler, type Flirt in 2017, de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) van CAF waarvan er al 80 van de 206 bestelde exemplaren zijn geleverd, is NS nu bezig met de bij Alstom bestelde Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) vanaf eind dit jaar zullen de eerste van vooralsnog 99 van deze intercity’s op het spoor verschijnen.

Voor de verdere uitbreiding van de treinvloot, onderzoekt NS de mogelijkheid om nieuwe treinen aan te schaffen die in de periode 2027-2030 op het spoor kunnen komen. Daarbij overweegt het bedrijf een tussenvorm van dubbel- en enkeldekker. Daarnaast gaat een deel van de investeringen naar de revisie en modernisering van bestaand materieel zoals de VIRM-serie. Op de Dutch Design Week presenteerde NS vorig jaar hoe de trein van de toekomst er uit zou kunnen zien. Naar verwachting zullen de nieuwe interieurs, met ruimte voor statafels, loungebanken en werkplekken vanaf 2024 hun opwachting maken in de nieuwste treinen.

Stations

Behalve in treinen investeert NS samen met ProRail ook in het verbeteren en vergroten van stations. Onder meer om reizigerstromen met digitale hulpmiddelen in goede banen te leiden. Afgelopen jaar was was 77 procent van de reizigers tevreden over het station tegenover 65 procent in 2015. In 2019 werd gestart met een upgrade van 200 stations. Inmiddels zijn er landelijk acht nieuwe Stationshuiskamers geopend en 50 vernieuwde toiletten geplaatst. In Utrecht is één van de grootste fietsenstallingen ter wereld geopend met 12.500 fietsparkeerplekken en 1.000 OV-fietsen. Afgelopen jaar is station Heerlen na een verbouwing van zeven jaar officieel geopend. Voor dit jaar staan onder meer de stationsomgeving in Roosendaal, Zwolle en Den Haag Hollands Spoor op de planning om te worden herontwikkeld.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

2 reacties op “NS investeert 3,7 miljard euro in nieuw materieel tot 2024”

Henk Angenent|02.03.20|19:44

Naast het financieel resultaat groeide ook het aantal reizigers, van 1,1 in 2015 naar 1,3 miljoen in 2019.

Ik neem aan per dag?

Antoine Berben|05.03.20|18:30

Wellicht eens zo’n 100 ICNG treinstellen bijbestellen als snelle oplossing?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.