Coradia iLint-waterstoftrein Alstom, bron: ProRail

Alstom: eerste proefritten met waterstoftrein geslaagd

De eerste proefritten met een waterstoftrein tussen Groningen en Leeuwarden zijn goed verlopen. Dat meldt treinfabrikant Alstom maandag na afloop van diverse tests met het nieuwe type trein. Tijdens de proeven was er alleen testbemanning aan boord.

Tijdens de ritten die in de nacht plaatsvonden werden er diverse functionaliteiten van de Coradia iLint-waterstoftrein getest. Vrijdagnacht werd met lage snelheden getest, waarbij er werd gekeken of de treindetectie goed functioneerde en op wat voor manier het voertuig door bochten reed. Zaterdag-, en zondagnacht werd er met de normale snelheid van 140 kilometer per uur gereden. Ook die proefritten zijn volgens Alstom goed verlopen.

Proefritten

De proefritten met de waterstoftrein zijn een samenwerking tussen spoorvervoerder Arriva, de provincie Groningen, Alstom, ProRail, Dekra en Engie. Engie levert de groene waterstof en de tankinstallatie. De tests maken onderdeel uit van de plannen van de samenwerkende partijen om het treinvervoer in Noord-Nederland te verduurzamen. Op dit moment wordt een deel van het vervoer nog met dieseltreinen uitgevoerd. Naast dat de waterstoftrein duurzaam is, is het voertuig ook stiller dan de huidige treinen.

De Coradia iLint-waterstoftrein rijdt in Duitsland al in de dienstregeling en stopt op de stations Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude. Nederland is het tweede land waar de waterstoftrein rijdt.

De testritten in de nacht duren nog tot en met 14 maart. Op zaterdag 7 maart is de waterstoftrein voor publiek te bekijken.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Alstom: eerste proefritten met waterstoftrein geslaagd”

Wiebe Goossen|02.03.20|13:19

Indien echt volkomen veilig is dit wellicht een oplossing. Maar is ook onderzocht wat er gebeurt als de trein tegen aan ander voertuig opbotst, zoals nogal eens schijnt te gebeuren? Is ook onderzocht wat er gebeurt als de trein onverhoopt onderweg ergens stil komt te vallen wegens ‘kleine mankementjes’, die ook wel voorkomen?

Nico Lollinga|03.03.20|13:20

Vraag je dit ook aan de fabrikanten van elektrische auto’s? Die botsen caker dan een trein en kunnen ook spontaan in brand vliegen. Vergelijk dit met LPG als brandstof ef LNG. Daaromheen zijn ook de nodige veiligheden ingebouwd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.