station_zandvoort_aan_zee, bron: ProRail

NS rijdt elke vijf minuten naar Zandvoort tijdens Formule 1

NS gaat tijdens het Formule 1-weekend van 1 tot en met 3 mei iedere vijf minuten een trein rijden tussen station Amsterdam en station Zandvoort aan zee. Het is voor het eerst dat NS zo vaak rijdt op één lijn. Normaal gesproken gaan er twee treinen per uur naar Zandvoort en rijden er in de zomer bij lekker weer extra treinen.

NS houdt iedere dag van de Grand Prix rekening met 50.000 reizigers van en naar station Zandvoort. De vervoerder rijdt met Sprinter Light Trains (SLT) vanwege “de meest gunstige mix van aantal stoelen, stroomverbruik en een soepele in- en uitstap”. Honderden conducteurs en machinisten worden ingezet voor de treindiensten.

Daarnaast staan NS-medewerkers reizigers op stations te woord staan en leiden de mensenstromen in goede banen. Reiziger moeten tijdens piekmomenten rekening houden “met grote drukte in de treinen en rond het station”.

Uitbreiding station Zandvoort

Op dit moment rijden er twee treinen per uur naar Zandvoort. Het station heeft gemiddeld ongeveer 5700 in- en uitstappers per dag. Om meer treinen en reizigers aan te kunnen, werkt ProRail op dit moment op het station aan twee extra perrons, extra (brede) trappen en een betere elektriciteitsvoorziening voor de treinen. Daarvoor worden nieuwe stroomkabels gelegd van de onderstations naar de bovenleiding. De laatste werkzaamheden zijn eind april gereed.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “NS rijdt elke vijf minuten naar Zandvoort tijdens Formule 1”

John rdam|13.02.20|14:49

Dat het voor het eerst is dat NS zo vaak rijdt op één lijn is niet waar. In de jaren 80 reden er na popconcerten in de Kuip 6 tot 8 extra treinen per uur tussen Rotterdam Stadion en Rotterdam Centraal en de andere kant op tussen Stadion en Dordrecht, tussen de gewone treindienst met 4 tot 6 treinen per uur + goederentreinen. Op een toen nog tweesporig traject, met daarin de Koningshavenbrug en de Hefbrug in Dordrecht. In anderhalf uur tijd werden zo’n 25.000 concertbezoekers vervoerd.

Pat Rick|13.02.20|17:27

Frequenties bij metro liggen een factor 4 of 5 hoger door een ander veiligheidssysteem (ik weet alleen niet of dit ook voor een eindpunt met 2 sporen kan).

En de vervoersregio A’dam zou moeten inzetten op hoogfrequent rail-OV van Hoofddorp tot Zaanstad, van Almere tot Zandvoort. Havenstad meteen ontsluiten (beter om eerst de metro aan te leggen dan later in te passen).

Frans Appel|17.02.20|07:49

Dit is gewoon pure minachting voor de reguliere reiziger, die graag op tijd ergens aan komt. Alleen als er geld te verdienen valt, kan er ineens van alles.

cor jan Bakker|13.03.20|14:45

Dat de NS hieraan meewerkt is niet verwonderlijk. In het verleden zijn er wel meer verkeerde beslissingen genomen. Het is een schande dat dit project zoveel prioriteit krijgt. Heeft een typisch oranje geurtje!!!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.