NS intercity Berlijn - Amsterdam. Bron: Jan Derk Remmers

NS: snellere trein Amsterdam-Berlijn pas vanaf 2024

Wikimedia Commons CC 4.0 Bron: Jan Derk Remmers

Het zal pas vanaf 2024 mogelijk zijn om de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn te verkorten. Dat heeft te maken met de inpassing van een snellere trein in de nieuwe dienstregeling van Deutsche Bahn van 2024 en de aanschaf van Talgo-treinen door de Duitse spoorvervoerder. Dat is een tegenvaller voor spoorvervoerder NS die al eerder hoopte de treinrit te versnellen door het schrappen van de locwissel bij de grens.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

8 reacties op “NS: snellere trein Amsterdam-Berlijn pas vanaf 2024”

Eric Struch|30.01.20|13:45

Wat let NS om een snelle open access verbinding Amsterdam-Berlijn te starten die alleen op een beperkt aantal tussenstations stopt? Waarom nog zo lang wachten op de DB? Een waarom zijn particuliere partijen, zoals Flixtrain nog niet in deze markt gestapt?

Pat Rick|30.01.20|14:22

@Eric: inderdaad, dus een extra treinverbinding bovenop de huidige dienstregeling, die dan aangepast moet worden: alleen stops Hengelo, Hannover, Berlijn Zoo, Berlijn Hbf

Dan hebben tussenliggende steden niks te klagen. Wellicht dat er wel een markt is als de reistijd tussen 4 en 5 uur komt te liggen. Verder inzetten op versnelling in Nederland door een integraal verdubbelde Zwolle – Almelo en de Hanzelijn. En harde afspraken maken met Duitsland over tijdslijn versnelling grens-Minden.

Pat Rick|30.01.20|14:55

Het is jammer dat het voor de NS pas 2024 wordt. En dat Van Boxtel zich heeft laten meeslepen met de milieubeweging die draait op wensdenken ipv realisme wbt reizen onder de 700 km. Volgende keer kan hij beter eerst nadenken ipv rondtoeteren wat de milieubeweging hem influistert

John rdam|31.01.20|14:30

Voor Hilversum, Apeldoorn, Almelo bestaan al genoeg alternatieve verbindingen, de IC Berlin is extra bovenop het IC-patroon. Dus daar hoeft NS niks aan te doen. Het zijn blijkbaar vooral de kleinere Duitse stations waar men zich verzet: Bad Bentheim, Bad Oeyenhausen, Minden. Maar ook plaatsen als Wolfsburg en Stendal zouden door een andere binnenlandse Duitse IC bediend moeten worden, dan kan de IC Berlin met 230kmh daar voorbijscheuren. Dat doet de ICE in veel gevallen ook.

John rdam|31.01.20|14:34

Dat Bad Bentheim graag de IC Berlin houdt kan ik me trouwens wel voorstellen aangezien de RB Hengelo – Bielefeld van Keolis nogal eens uitvalt. Die hebben 2 jaar na introductie van deze dienst hun zaakjes nog steeds niet op orde. En als ie wel rijdt dan keert ie vaak in Bentheim om vertraging in te lopen, zodat je van/naar Hengelo een uur of 2 uur moet wachten op de volgende. Als je het over het voor straf intrekken van concessies hebt lijkt dit me een goede kandidaat.

kees boer|07.02.20|20:32

De varianten via de Flevolijn ook meenemen,het spreekt dan vanzelf dat Zwolle – Wierden dubbelsporig moet worden gemaakt,jammer dat ze dat enkele jaren terug niet in een keer goed hadden gedaan en ook kijken via Arnhem – Zutphen due van laatstgenoemde de lijn naar Hengelo elektrificeren wat ook destijds in het plan “Rail 21 “werd genoemd

Pat Rick|10.02.20|15:53

@Kees: het gedeeltelijk upgraden van de lijn is om de capaciteit beperkt te houden. Net als bij de Maaslijn mag die niet te hoog worden om de concurrentie met NS niet te groot te laten worden (maar had men niet door de potentie voor Internationale bestemmingen zoals Berlijn).

Ook Deventer – Olst (lijn naar Zwolle!) zou verdubbeld moeten worden. Genoeg kansen voor ProRail om te scoren

Albert-Jan Pool|24.08.20|12:48

Wat een teleurstelling! Sinds 1987 rijd ik regelmatig van Hamburg via Osnabrück en Bad-Bentheim naar Leiden en Amsterdam. Er zijn sindsdien wat grensoverschrijdende verbindingen met stoptreinen bijgekomen. Maar de verbinding is geen minuut sneller geworden. Wat mij steeds weer opvalt: Er worden veel vaker redenen aangevoerd om iets te laten dan om iets te doen. Locomotieven, perronlengtes, te veel tussenstops, te veel spoorwegovergangen, te weinig sporen … Mijn wens: Geen woorden, maar daden!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS: snellere trein Amsterdam-Berlijn pas vanaf 2024 | SpoorPro.nl
NS intercity Berlijn - Amsterdam. Bron: Jan Derk Remmers

NS: snellere trein Amsterdam-Berlijn pas vanaf 2024

Wikimedia Commons CC 4.0 Bron: Jan Derk Remmers

Het zal pas vanaf 2024 mogelijk zijn om de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn te verkorten. Dat heeft te maken met de inpassing van een snellere trein in de nieuwe dienstregeling van Deutsche Bahn van 2024 en de aanschaf van Talgo-treinen door de Duitse spoorvervoerder. Dat is een tegenvaller voor spoorvervoerder NS die al eerder hoopte de treinrit te versnellen door het schrappen van de locwissel bij de grens.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

8 reacties op “NS: snellere trein Amsterdam-Berlijn pas vanaf 2024”

Eric Struch|30.01.20|13:45

Wat let NS om een snelle open access verbinding Amsterdam-Berlijn te starten die alleen op een beperkt aantal tussenstations stopt? Waarom nog zo lang wachten op de DB? Een waarom zijn particuliere partijen, zoals Flixtrain nog niet in deze markt gestapt?

Pat Rick|30.01.20|14:22

@Eric: inderdaad, dus een extra treinverbinding bovenop de huidige dienstregeling, die dan aangepast moet worden: alleen stops Hengelo, Hannover, Berlijn Zoo, Berlijn Hbf

Dan hebben tussenliggende steden niks te klagen. Wellicht dat er wel een markt is als de reistijd tussen 4 en 5 uur komt te liggen. Verder inzetten op versnelling in Nederland door een integraal verdubbelde Zwolle – Almelo en de Hanzelijn. En harde afspraken maken met Duitsland over tijdslijn versnelling grens-Minden.

Pat Rick|30.01.20|14:55

Het is jammer dat het voor de NS pas 2024 wordt. En dat Van Boxtel zich heeft laten meeslepen met de milieubeweging die draait op wensdenken ipv realisme wbt reizen onder de 700 km. Volgende keer kan hij beter eerst nadenken ipv rondtoeteren wat de milieubeweging hem influistert

John rdam|31.01.20|14:30

Voor Hilversum, Apeldoorn, Almelo bestaan al genoeg alternatieve verbindingen, de IC Berlin is extra bovenop het IC-patroon. Dus daar hoeft NS niks aan te doen. Het zijn blijkbaar vooral de kleinere Duitse stations waar men zich verzet: Bad Bentheim, Bad Oeyenhausen, Minden. Maar ook plaatsen als Wolfsburg en Stendal zouden door een andere binnenlandse Duitse IC bediend moeten worden, dan kan de IC Berlin met 230kmh daar voorbijscheuren. Dat doet de ICE in veel gevallen ook.

John rdam|31.01.20|14:34

Dat Bad Bentheim graag de IC Berlin houdt kan ik me trouwens wel voorstellen aangezien de RB Hengelo – Bielefeld van Keolis nogal eens uitvalt. Die hebben 2 jaar na introductie van deze dienst hun zaakjes nog steeds niet op orde. En als ie wel rijdt dan keert ie vaak in Bentheim om vertraging in te lopen, zodat je van/naar Hengelo een uur of 2 uur moet wachten op de volgende. Als je het over het voor straf intrekken van concessies hebt lijkt dit me een goede kandidaat.

kees boer|07.02.20|20:32

De varianten via de Flevolijn ook meenemen,het spreekt dan vanzelf dat Zwolle – Wierden dubbelsporig moet worden gemaakt,jammer dat ze dat enkele jaren terug niet in een keer goed hadden gedaan en ook kijken via Arnhem – Zutphen due van laatstgenoemde de lijn naar Hengelo elektrificeren wat ook destijds in het plan “Rail 21 “werd genoemd

Pat Rick|10.02.20|15:53

@Kees: het gedeeltelijk upgraden van de lijn is om de capaciteit beperkt te houden. Net als bij de Maaslijn mag die niet te hoog worden om de concurrentie met NS niet te groot te laten worden (maar had men niet door de potentie voor Internationale bestemmingen zoals Berlijn).

Ook Deventer – Olst (lijn naar Zwolle!) zou verdubbeld moeten worden. Genoeg kansen voor ProRail om te scoren

Albert-Jan Pool|24.08.20|12:48

Wat een teleurstelling! Sinds 1987 rijd ik regelmatig van Hamburg via Osnabrück en Bad-Bentheim naar Leiden en Amsterdam. Er zijn sindsdien wat grensoverschrijdende verbindingen met stoptreinen bijgekomen. Maar de verbinding is geen minuut sneller geworden. Wat mij steeds weer opvalt: Er worden veel vaker redenen aangevoerd om iets te laten dan om iets te doen. Locomotieven, perronlengtes, te veel tussenstops, te veel spoorwegovergangen, te weinig sporen … Mijn wens: Geen woorden, maar daden!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.