Een ICE-hogesnelheidstrein tussen Berlijn en München, foto: Hollandse Hoogte

‘Duitsland houdt snellere trein Amsterdam – Berlijn tegen’

Foto: Hollandse Hoogte, te gebruiken tot en met 20 december 2020!

De Duitse plaatsen Bad Bentheim en Rheine houden een snellere treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn tegen. Dat blijkt uit documenten die in handen zijn van Reporter Radio van Radio 1. Bad Bentheim en Rheine liggen op het traject Amsterdam – Berlijn.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

21 reacties op “‘Duitsland houdt snellere trein Amsterdam – Berlijn tegen’”

Wiebe Goossen|27.01.20|13:34

Kijk, zo wordt dat nooit iets met die snelle verbinding! Als het zo moet, laat dan maar zitten! We gaan dan wel met de trein naar Londen…

Abel Jagersma|27.01.20|17:38

Of misschien de lijn Zwolle – Emmen doortrekken naar Meppen Duitsland? En daar weer de Saksenlijn op aan laten sluiten. Je slaat dan twee vliegen in één klap.

Marco Knol|27.01.20|23:02

Als ze nou eens gewoon beginnen met het schrappen van halteplaatsen Hilversum, Apeldoorn en Almelo in Nederland. Iedereen die daar op- of afstapt kan dat evengoed doen in Amersfoort, Deventer en Hengelo.

Nick Ruijs|28.01.20|02:29

Een echt snelle verbinding gaat het toch niet zijn, want het traject is gewoon lang. Dan maakt een stop in Rheine toch weinig uit? Of die paar minuten opweegt tegen de verslechtering van de bereikbaarheid in die regio. Uiteindelijk is de trein per afgelegde kilometer toch sneller in Duitsland dan in Nederland.

Marc Busio|28.01.20|10:54

Vergeten wordt dat dit geen ‘echte’ internationale trein is, maar een trein die in beide landen onderdeel uitmaakt van de gewone intercity-dienstregeling. Als je daar gaten in laat vallen door stops over te slaan dupeer je veel binnenlandse reizigers. In Nederland is dat nog verdedigbaar omdat de intercity’s twee maal per uur rijden, in Duitsland is dat echter slechts een maal per uur. Dan kan de totale reistijd sterk gaan oplopen om de internationale reiziger een paar minuten te besparen.

Marc Busio|28.01.20|11:36

Overigens is het wel goed om onderscheid te maken tussen Rheine en Bad Bentheim. Rheine is een belangrijk spoorwegknooppunt, Bad Bentheim niet. Die stop is er alleen maar gekomen vanwege de locomotief-wissel. Als deze in de toekomst niet meer nodig is dan mag ik hopen dat er aan die plaats voorbij gereden gaat worden. De resterende RE-verbinding met Nederland en Rheine is dan voor Bad Bentheim voldoende.

Arco Sierts|28.01.20|16:33

Dit is een uitermate tendentieuze kop. Duitsland gaat ZELF over het eigen net; zomaar effe wat stops schrappen is volstrekte apekool, zie opmerkingen Marc Busio hierboven. En voor de goede orde: NL heeft zelf geen enkel recht van spreken, omdat het deel in Nederland met afstand het allertraagst is! In de drg wordt meer dan 10 minuten aan tijd weggemoffeld!!! Oorzaak: het overbenutte spoor maakt een goede inpassing onmogelijk. Het traject Asd-Dv-Hgl had ALLANG overbelast verklaard moeten worden.

Arco Sierts|28.01.20|16:51

Dit soort flutonderzoeken van Goudappel en andere rapportendraaiers zijn volstrekt kennisloos, waardeloos en nutteloos. Er zijn hier principiele capaciteits- en dienstregelingsconflicten, maar die worden weggemoffeld. Die fundamentele knelpunten zijn alleen acceptabel oplosbaar met systeeminnovatie; al het andere is ten principale kolder. Adviesburo’s blijven hun opdrachtgevers maar voor het lapje houden met mooie praatjes, plaatjes en modelletjes. En dan Duitsland maar de schuld geven. Pff…

Pat Rick|29.01.20|16:57

Men zou moeten inzetten op een extra treinverbinding bovenop de huidige dienstregeling, die dan aangepast moet worden: alleen stops shlh , asd, hgl, hann, berzoo, Berlin hbf

Dan hebben tussenliggende steden niks te klagen. Wellicht dat er wel een markt is als de reistijd tussen 4 en 5 uur komt te liggen. Verder inzetten op versnelling in Nederland door een integraal verdubbelde Zwolle – Almelo en de Hanzelijn. En harde afspraken maken met Duitsland over tijdslijn versnelling grens-Minden.

Robert Jan Roos|29.01.20|22:32

Wat ontbreekt is een heldere keuze wat we willen. Indien we alles willen, goederen, sprinter/stoptreinen, Intercities én vliegtuig vervangend vervoer hoort er ook een dito infrastructuur te komen. Voor het gemak, vliegtuigtreinen minimaal 200 km/h en, gezien de Duitse spoor infrastructuur maximaal 250km/h (de Fyra snelheid haha). Tevens enkel daar stoppen (knooppunt dan wel echt grote stad). Daarnaast vliegtuigtrein corridors maken (HSL Zuid gereed/200km/h Zevenaar – Oberhausen in aanleg.

Robert Jan Roos|29.01.20|22:39

Slechte ondoordachte kop. Wij hoeven niets te doen, de Duitsers wel en die luisteren blijkbar niet. Is niet waar, maar dit staat wel leuk en verkoopt kranten. Graag wat meer aandacht voordat simpele niet doordachte regionale ‘nieuws” als waarheid in een vaksite wordt over genomen.
Vraag in dit en veel andere dossiers is wat willen we. Dromen is leuk maar snelle vliegtuigtreinen mengen met sprinter/stoptreinen, goederen en intercity’s op 2 sporen spatten bij het wakker worden uit elkaar.

Robert Jan Roos|29.01.20|22:47

Daarnaast, kijk even naar de spoorinfrastructuur bij de buurlanden. Het eerste 200km/h baanvak met Nederland is in aanleg tussen Zevenaar grens en Oberhausen. Daar, bij Oberhausen is de 200km/h Ruhr-corridor met 200km/h-250km/h uitlopers naar Hamburg en Hannover-Berlin-Poznan en verder oostwaarts.
Kortom, kijk naar de basis eisen om tot een goed betaalbaar/rendabel vliegtuigtrein te komen. Besef hierbij dat vliegtuigen op dit soort routes ca.130 stoelen heeft en een IC(E)/TGV ca. 500.

Pat Rick|30.01.20|11:57

@Robert Jan: standaard vliegtuigen voor Europa zijn 737-800 met ca 180 stoelen en Easy/Wizz gaan over op de A321-NEOs, met 230 stoelen, dus ongeveer de helft van een ICE3 zoals de NS heeft (460 stoelen). Overigens duurt oplevering van de Ausbau Emmerik-Oberhausen nog tot ongeveer 2026

Infraprojecten in Duitsland duren altijd lang

Pat Rick|30.01.20|12:02

Van Boxtel heeft een snelle trein naar Berlijn beloofd, maar daar komt voorlopig niks van terecht. Dus is zijn belofte ondoordacht geweest. Uiteindelijk komt er wel een versnelling, maar eerder door versnelling in Duitsland door hun nieuwe spoorprogramma dat loopt tot het volgende decenium

Door capaciteitsuitbreiding daar (4 sporig) is het mogelijk HSLs, ICs en stoptreinen te laten rijden. In NL hebben we dit gezien op A’dam-Utrecht. Pas nu komt er na de eenwording van Dld weer geld voor vrij

Gerard van der Werf|11.02.20|23:28

25 jaar geleden stopte de IC naar Berlijn dus niet in Hilversum, Apeldoorn en Almelo, net als al die nostalgische treinen als de Nord-West Expres (naar Kopenhagen) en de Hoek-Warszawa expres met doorgaande rijtuigen naar Moskou!.
In NL hebben we dus gekozen om de trein langzamer te laten gaan rijden omdat hij weer in het bestaande IC-patroon moest gaan rijden terwijl het toen een echte toegevoegde internationale trein was op het basisuurpatroon. Dat kan in NL nu zeker niet meer?

Gerard van der Werf|11.02.20|23:29

De IC kan beter tussen Hannover en Berlijn op het echte Hogesnelheidsspoor blijven (non-stop want Wolfsburg en Stendal zijn toch niet die bestemmingen die aangedaan moeten worden?. Koop daar dan eens echte ICE’s bij (geen locwissel meer in Bentheim dus die stop moet er gewoon uit, net zoals Oldenzaal is gesneuveld, daarnaast 300 km/uur ipv 200 km/uur tussen Hannover en Berlijn) en je bent een half uur sneller in Berlijn, zonder enige infra-aanpassing.

Gerard van der Werf|11.02.20|23:29

Die ICE’s had NS en DB allang samen kunnen kopen want de ICE naar Frankfurt/Basel is er al een tijdje en voldoen toch best zou ik zo zeggen. Als dan Zevenaar-Oberhausen klaar is kunnen die ICE’s toch mooi via die route naar Berlijn als het snellere is? Is het nou zo moeilijk? Blijkbaar wel. Nu bestelt de DB Talgo treinen die niet 300 km/uur kunnen rijden, waarom niet?

Gerard van der Werf|11.02.20|23:34

Trouwens, Deventer werd ook niet aangedaan door die nostalgische treinen herinner ik mij zo.

Gerard van der Werf|11.02.20|23:50

Kleine nuance, tussen Hannover en Berlijn mag “maar” 250 km/uur worden gereden. De bestelde Talgo treinen kunnen “maar” 230 km/uur. Blijft staan dat ik vind dat er allang ICE’s naar Berlijn hadden moeten rijden die niet in Hilversum, Apeldoorn, Deventer, Bad Bentheim, Bad Oeynhausen, Wolfsburg en Stendal stoppen, dat scheelt toch echt veel tijd!
Maar goed, het “past” niet, (extra Eurostars passen ineens wel…?)

Gerard van der Werf|11.02.20|23:54

Rheine en Minden blijven ook dubieus…

Capitano Baffiano|26.02.20|13:05

Weet je wie ook treinen naar het oosten stuurde…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Duitsland houdt snellere trein Amsterdam – Berlijn tegen’ | SpoorPro.nl
Een ICE-hogesnelheidstrein tussen Berlijn en München, foto: Hollandse Hoogte

‘Duitsland houdt snellere trein Amsterdam – Berlijn tegen’

Foto: Hollandse Hoogte, te gebruiken tot en met 20 december 2020!

De Duitse plaatsen Bad Bentheim en Rheine houden een snellere treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn tegen. Dat blijkt uit documenten die in handen zijn van Reporter Radio van Radio 1. Bad Bentheim en Rheine liggen op het traject Amsterdam – Berlijn.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

21 reacties op “‘Duitsland houdt snellere trein Amsterdam – Berlijn tegen’”

Wiebe Goossen|27.01.20|13:34

Kijk, zo wordt dat nooit iets met die snelle verbinding! Als het zo moet, laat dan maar zitten! We gaan dan wel met de trein naar Londen…

Abel Jagersma|27.01.20|17:38

Of misschien de lijn Zwolle – Emmen doortrekken naar Meppen Duitsland? En daar weer de Saksenlijn op aan laten sluiten. Je slaat dan twee vliegen in één klap.

Marco Knol|27.01.20|23:02

Als ze nou eens gewoon beginnen met het schrappen van halteplaatsen Hilversum, Apeldoorn en Almelo in Nederland. Iedereen die daar op- of afstapt kan dat evengoed doen in Amersfoort, Deventer en Hengelo.

Nick Ruijs|28.01.20|02:29

Een echt snelle verbinding gaat het toch niet zijn, want het traject is gewoon lang. Dan maakt een stop in Rheine toch weinig uit? Of die paar minuten opweegt tegen de verslechtering van de bereikbaarheid in die regio. Uiteindelijk is de trein per afgelegde kilometer toch sneller in Duitsland dan in Nederland.

Marc Busio|28.01.20|10:54

Vergeten wordt dat dit geen ‘echte’ internationale trein is, maar een trein die in beide landen onderdeel uitmaakt van de gewone intercity-dienstregeling. Als je daar gaten in laat vallen door stops over te slaan dupeer je veel binnenlandse reizigers. In Nederland is dat nog verdedigbaar omdat de intercity’s twee maal per uur rijden, in Duitsland is dat echter slechts een maal per uur. Dan kan de totale reistijd sterk gaan oplopen om de internationale reiziger een paar minuten te besparen.

Marc Busio|28.01.20|11:36

Overigens is het wel goed om onderscheid te maken tussen Rheine en Bad Bentheim. Rheine is een belangrijk spoorwegknooppunt, Bad Bentheim niet. Die stop is er alleen maar gekomen vanwege de locomotief-wissel. Als deze in de toekomst niet meer nodig is dan mag ik hopen dat er aan die plaats voorbij gereden gaat worden. De resterende RE-verbinding met Nederland en Rheine is dan voor Bad Bentheim voldoende.

Arco Sierts|28.01.20|16:33

Dit is een uitermate tendentieuze kop. Duitsland gaat ZELF over het eigen net; zomaar effe wat stops schrappen is volstrekte apekool, zie opmerkingen Marc Busio hierboven. En voor de goede orde: NL heeft zelf geen enkel recht van spreken, omdat het deel in Nederland met afstand het allertraagst is! In de drg wordt meer dan 10 minuten aan tijd weggemoffeld!!! Oorzaak: het overbenutte spoor maakt een goede inpassing onmogelijk. Het traject Asd-Dv-Hgl had ALLANG overbelast verklaard moeten worden.

Arco Sierts|28.01.20|16:51

Dit soort flutonderzoeken van Goudappel en andere rapportendraaiers zijn volstrekt kennisloos, waardeloos en nutteloos. Er zijn hier principiele capaciteits- en dienstregelingsconflicten, maar die worden weggemoffeld. Die fundamentele knelpunten zijn alleen acceptabel oplosbaar met systeeminnovatie; al het andere is ten principale kolder. Adviesburo’s blijven hun opdrachtgevers maar voor het lapje houden met mooie praatjes, plaatjes en modelletjes. En dan Duitsland maar de schuld geven. Pff…

Pat Rick|29.01.20|16:57

Men zou moeten inzetten op een extra treinverbinding bovenop de huidige dienstregeling, die dan aangepast moet worden: alleen stops shlh , asd, hgl, hann, berzoo, Berlin hbf

Dan hebben tussenliggende steden niks te klagen. Wellicht dat er wel een markt is als de reistijd tussen 4 en 5 uur komt te liggen. Verder inzetten op versnelling in Nederland door een integraal verdubbelde Zwolle – Almelo en de Hanzelijn. En harde afspraken maken met Duitsland over tijdslijn versnelling grens-Minden.

Robert Jan Roos|29.01.20|22:32

Wat ontbreekt is een heldere keuze wat we willen. Indien we alles willen, goederen, sprinter/stoptreinen, Intercities én vliegtuig vervangend vervoer hoort er ook een dito infrastructuur te komen. Voor het gemak, vliegtuigtreinen minimaal 200 km/h en, gezien de Duitse spoor infrastructuur maximaal 250km/h (de Fyra snelheid haha). Tevens enkel daar stoppen (knooppunt dan wel echt grote stad). Daarnaast vliegtuigtrein corridors maken (HSL Zuid gereed/200km/h Zevenaar – Oberhausen in aanleg.

Robert Jan Roos|29.01.20|22:39

Slechte ondoordachte kop. Wij hoeven niets te doen, de Duitsers wel en die luisteren blijkbar niet. Is niet waar, maar dit staat wel leuk en verkoopt kranten. Graag wat meer aandacht voordat simpele niet doordachte regionale ‘nieuws” als waarheid in een vaksite wordt over genomen.
Vraag in dit en veel andere dossiers is wat willen we. Dromen is leuk maar snelle vliegtuigtreinen mengen met sprinter/stoptreinen, goederen en intercity’s op 2 sporen spatten bij het wakker worden uit elkaar.

Robert Jan Roos|29.01.20|22:47

Daarnaast, kijk even naar de spoorinfrastructuur bij de buurlanden. Het eerste 200km/h baanvak met Nederland is in aanleg tussen Zevenaar grens en Oberhausen. Daar, bij Oberhausen is de 200km/h Ruhr-corridor met 200km/h-250km/h uitlopers naar Hamburg en Hannover-Berlin-Poznan en verder oostwaarts.
Kortom, kijk naar de basis eisen om tot een goed betaalbaar/rendabel vliegtuigtrein te komen. Besef hierbij dat vliegtuigen op dit soort routes ca.130 stoelen heeft en een IC(E)/TGV ca. 500.

Pat Rick|30.01.20|11:57

@Robert Jan: standaard vliegtuigen voor Europa zijn 737-800 met ca 180 stoelen en Easy/Wizz gaan over op de A321-NEOs, met 230 stoelen, dus ongeveer de helft van een ICE3 zoals de NS heeft (460 stoelen). Overigens duurt oplevering van de Ausbau Emmerik-Oberhausen nog tot ongeveer 2026

Infraprojecten in Duitsland duren altijd lang

Pat Rick|30.01.20|12:02

Van Boxtel heeft een snelle trein naar Berlijn beloofd, maar daar komt voorlopig niks van terecht. Dus is zijn belofte ondoordacht geweest. Uiteindelijk komt er wel een versnelling, maar eerder door versnelling in Duitsland door hun nieuwe spoorprogramma dat loopt tot het volgende decenium

Door capaciteitsuitbreiding daar (4 sporig) is het mogelijk HSLs, ICs en stoptreinen te laten rijden. In NL hebben we dit gezien op A’dam-Utrecht. Pas nu komt er na de eenwording van Dld weer geld voor vrij

Gerard van der Werf|11.02.20|23:28

25 jaar geleden stopte de IC naar Berlijn dus niet in Hilversum, Apeldoorn en Almelo, net als al die nostalgische treinen als de Nord-West Expres (naar Kopenhagen) en de Hoek-Warszawa expres met doorgaande rijtuigen naar Moskou!.
In NL hebben we dus gekozen om de trein langzamer te laten gaan rijden omdat hij weer in het bestaande IC-patroon moest gaan rijden terwijl het toen een echte toegevoegde internationale trein was op het basisuurpatroon. Dat kan in NL nu zeker niet meer?

Gerard van der Werf|11.02.20|23:29

De IC kan beter tussen Hannover en Berlijn op het echte Hogesnelheidsspoor blijven (non-stop want Wolfsburg en Stendal zijn toch niet die bestemmingen die aangedaan moeten worden?. Koop daar dan eens echte ICE’s bij (geen locwissel meer in Bentheim dus die stop moet er gewoon uit, net zoals Oldenzaal is gesneuveld, daarnaast 300 km/uur ipv 200 km/uur tussen Hannover en Berlijn) en je bent een half uur sneller in Berlijn, zonder enige infra-aanpassing.

Gerard van der Werf|11.02.20|23:29

Die ICE’s had NS en DB allang samen kunnen kopen want de ICE naar Frankfurt/Basel is er al een tijdje en voldoen toch best zou ik zo zeggen. Als dan Zevenaar-Oberhausen klaar is kunnen die ICE’s toch mooi via die route naar Berlijn als het snellere is? Is het nou zo moeilijk? Blijkbaar wel. Nu bestelt de DB Talgo treinen die niet 300 km/uur kunnen rijden, waarom niet?

Gerard van der Werf|11.02.20|23:34

Trouwens, Deventer werd ook niet aangedaan door die nostalgische treinen herinner ik mij zo.

Gerard van der Werf|11.02.20|23:50

Kleine nuance, tussen Hannover en Berlijn mag “maar” 250 km/uur worden gereden. De bestelde Talgo treinen kunnen “maar” 230 km/uur. Blijft staan dat ik vind dat er allang ICE’s naar Berlijn hadden moeten rijden die niet in Hilversum, Apeldoorn, Deventer, Bad Bentheim, Bad Oeynhausen, Wolfsburg en Stendal stoppen, dat scheelt toch echt veel tijd!
Maar goed, het “past” niet, (extra Eurostars passen ineens wel…?)

Gerard van der Werf|11.02.20|23:54

Rheine en Minden blijven ook dubieus…

Capitano Baffiano|26.02.20|13:05

Weet je wie ook treinen naar het oosten stuurde…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.