https://www.railtech.com/wp-content/uploads/2019/12/Siemens-Vectron-locomotive.jpg

Vectron locomotief goedgekeurd voor ETCS Baseline 3

Siemens Mobility heeft sinds deze week een goedkeuring op zak om zijn populaire Vectron locomotief te laten rijden met het European Train Control System (ETCS) Baseline 3. De toelating werd afgegeven door de Duitse spoorwegautoriteit EBA voor goederenvervoer binnen Duitsland. Daarnaast kreeg de fabrikant hetzelfde document voor het Zweedse spoor.

De Vectron is het meest populaire type locomotief van Siemens Mobility. De fabrikant verkocht er wereldwijd ruim 980 van aan 48 verschillende klanten. De Vectron locomotieven rijden rond in 18 Europese landen: Oostenrijk, Bulgarije, Kroatië, Tsjechië, Finland, Duitsland, Hongarije, Italië, Nederland, Noorwegen, Polen, Roemenië, Servië, Slovakije, Slovenië, Zweden, Zwitserland en Turkije. Siemens Mobility wil de toelating van de Vectron nog verder uitbreiden naar andere landen.

“De goedkeuring om met ETCS Baseline 3 te gaan rijden is een belangrijke mijlpaal voor onze locomotieventak. Siemens Mobility speelt een pioniersrol bioij de vroege implementatie van het systeem in de spoorindustrie. Door in te zetten op digitalisatie, maken we het voor onze klanten mogelijk om hun treinen en infrastructuur intelligent te maken en de beschikbaarheid te garanderen”, aldus Sabrina Soussan, directeur van Siemens Mobility.

ETCS

ETCS is onderdeel van het European Rail Traffic Management System (ERTMS). Het zorgt voor de standaardisatie van treincontrole systemen in plaats van de huidige grote variatie aan nationale systemen en vormt de basis voor interoperabiliteit tussen trein en infrastructuur. Er zijn verschillende versies van het systeem. De meeste Europese landen maken gebruik van ETCS Baseline 2 dat doorlopende communicatie tussen de locomotief en de baan mogelijk maakt. Met ondersteuning van de on-board computer ontvangt de machinist instructies over de toegelaten snelheid, de geadviseerde snelheid en de afstand. De oplossing stuurt ook data over snelheid, positie en bestemming van de . locomotief naar het Radio Block Center (RBC) – via het GSM-R digitale spoorweg radio systeem.

In 2008 stelde het Europese spooragentschap (ERA) een nieuwe editie voor – ETCS Baseline 3. Deze doorontwikkelde variant van het systeem heeft een aantal nieuwe mogelijkheden, waaronder een universeel rem curve model en een cold movement optimalisatie. ETCS Baseline 3 kost minder dan de vorige versie en vereenvoudigt de toepassing van on-board equipment. In 2012 deed ERA een officiële aanbeveling aan spoorbedrijven om ETCS Baseline 3 te installeren. De eerste toepassing van het meest recente systeem was in 2016 in Denemarken.

Lees ook:

NS rijdt vanaf 2020 met snelle Vectron locomotieven naar Berlijn

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Mykola Zasiadko

Mykola Zasiadko is redacteur van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.nl.

3 reacties op “Vectron locomotief goedgekeurd voor ETCS Baseline 3”

Willem Wever|17.12.19|10:24

ETCS level 3 =/= Baseline 3.

De een is een toepassingsniveau, de andere een specificatie

Wim Coenraad|17.12.19|16:51

En in tegenstelling tot level 3 bestaat baseline 3 al wel in het echt. 😂

Kom Mentor|22.01.20|21:09

ERTMS Level 3 bestaat ook in het echt. Zelfs in Nederland ligt een stuk spoor waar er een aardig aantal jaartjes geleden mee gereden/getest is. Ook in landen buiten Europa wordt ERTMS Level 3 getest.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.