Draaistel van gerecycled carbon

Lichtgewicht draaistel van carbon spaart spoor en energie

Tijdens een railconferentie in Groot-Brittannië werd afgelopen week een treindraaistel gepresenteerd dat volledig is gemaakt van gerecyclede carbonvezels. Volgens de bedenkers van deze Cafibo (Carbon Fibre Bogie) is het de eerste ter wereld. De voordelen van dit materiaal ten opzichte van staal is onder meer dat een van carbon vervaardigd draaistel ongeveer de helft lichter is. 

Het gewicht van een spoorvoertuig komt doorgaans voor 37 procent voor rekening van de draaistellen. Het ligt daarom volgens het consortium dat werkt aan het Cafibo-draaistel voor de hand om eerst het gewicht van deze draaistellen aan te pakken. Tot nu toe slaagden zij er in het gewicht van het draaistelframe met 50 procent te verlagen door de toepassing van carbon. De totale aslast valt daarmee 8 procent lager uit.

Naast het lagere gewicht is de constructie ook veel stijver zowel in verticale- als in dwarsrichting. Hierdoor worden er onder meer 40 procent minder krachten in dwarsrichting op het spoor uitgeoefend door het voertuig. De voordelen van deze eigenschappen zijn onder meer dat er minder slijtage is aan de spoorinfrastructuur en daarmee lagere onderhoudskosten. Verder nemen betrouwbaarheid en beschikbaarheid toe door het geïntegreerde conditie monitoring systeem. Verder zorgt het lagere gewicht voor een lager energieverbruik.

Restmateriaal

De Cafibo is ontwikkeld door het Britse bedrijf ELG Carbon Fibre in samenwerking met het Institute for Railway Research van de universiteit van Huddersfield. Het volledig uit restmateriaal van andere producten en gerecyclede carbonvezels opgebouwde draaistel werd op 10 december gepresenteerd aan ruim 100 vertegenwoordigers van de spoorbranche tijdens een door de Britse Railway Industry Association (RIA) georganiseerde bijeenkomst.

De ontwikkeling van het draagstel is onderdeel van een tweejarig programma door een consortium dat naast ELG Carbon Fibre en de Universiteit van Huddersfield bestaat uit Magma Structures, de universiteit van Birmingham en Alstom. In de komende maanden wordt het draaistel getest op het ‘HAROLD’ (Huddersfield Adhesion & Rolling contact Laboratory Dynamics) genaamde testvoertuig van de universiteit.

Lagere kosten

“Het vervangen van staal door gerecyclede carbonvezels bij de productie van draaistellen is een wereldprimeur”, aldus Frazer Barnes, managing director van ELG Carbon Fibre. “Daarom is dit een enorm uitdagend en leerzaam project om deel van uit te maken. We hopen dat gerecycled carbon niet alleen een aantrekkelijk alternatief wordt voor de spoorbranche om gewicht te besparen, maar ook om een einde te maken aan onnodige afvalstromen en kosten te besparen.”

Volgens Simon Iwnicki, directeur van het Institute of Railway Research zitten er “significante potentiële voordelen aan het toepassen van nieuwe materialen en constructiemethodes voor draaistellen van spoorvoertuigen. De reductie van massa resulteert in energiebesparingen, maar kan ook de krachten die worden uitgeoefend op het spoor terugbrengen en dynamische prestaties verbeteren. Ik hoop dat de tests met de Cafibo die we hier doen in Huddersfield gaan helpen bij de acceptatie van deze nieuwe technieken door de spoorsector.”

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.