De eerste testrit van NS met ATO, foto: NS

‘Combinatie mens en techniek belangrijk bij onderzoek naar ATO’

“Wij willen onderzoeken hoe we met behulp van Automatic Train Operation de combinatie tussen mens en techniek zo kunnen versterken, dat we een sprong maken in het nog beter uitvoeren van onze dienstregeling”, vertelt projectmanager Luuk Kessels van NS na afloop van een geslaagde testrit met ATO op de Hanzelijn.

De menselijke factor is een belangrijk thema bij het onderzoek naar de technologie Automatic Train Operation, vertelt Kessels die vanuit NS verantwoordelijk is de treintechniek, ontheffing en testuitvoering. “We hebben in deze experimenten gekozen voor Grade of Automation level 2, dus met machinist. We willen vooral onderzoeken welk effect ATO kan hebben op de capaciteit van het spoor en energiezuinig rijden.”

Proef

Dinsdagnacht voerde NS de eerste proef uit waarbij een Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) van de Spaanse treinfabrikant CAF over de Hanzelijn reed. De Sprinter was uitgerust met ETCS in combinatie met ATO, ook van CAF. “Op dit moment werken we met CAF samen, omdat we een CAF-platform hebben met een ETCS-unit aan boord van de trein. Voor een eventuele volgende fase zal opnieuw gekeken worden welke leverancier het meest geschikt is om testen mee uit te voeren.”

“Tijdens de proef hebben we onderzocht of een trein uitgerust met een ATO-systeem op tijd kan remmen, tractie geven en precies kan halteren op een plek die ideaal is voor de reiziger. Op het moment dat de reiziger meteen in de trein kan stappen, heeft ook dit een positieve invloed op de dienstregeling.”

“We zijn op tijd vertrokken en op tijd aangekomen. En dat hebben we gedurende de nacht door kunnen zetten”, aldus Kessels. Naast het tijdig remmen en stoppen bij een perron, kijken NS en CAF naar de impact van ATO op het energieverbruik.

Tekst loopt verder onder afbeelding.
De eerste testrit van NS met ATO, foto: NS

Data verzamelen

Bij het experiment werden verder data verzameld over de werking van Automatic Train Operation. “Het algoritme van het ATO-systeem reageerde zoals we hadden verwacht. De data uit dit eerste experiment worden de aankomende periode nader bestudeerd.”

NS gaat in januari 2020 vervolgtesten uitvoeren. “In een volgende test gaan we meer ritten over hetzelfde traject rijden om een goede vergelijking te kunnen maken met een reguliere treindienst. Dit maakt het mogelijk om meer steekhoudende conclusies te verbinden aan de tests en vaststellen of de verwachte baten van ATO ook daadwerkelijk opgeleverd gaan worden.”

“Het voordeel van in januari testen is dat we dan te maken hebben met gladde sporen, waarbij we de reactie van het ATO-systeem daarop ook kunnen meenemen in de resultaten. Het is belangrijk dat we hier ervaringen mee opdoen, omdat we ook tijdens een periode met gladde sporen precies volgens dienstregeling willen blijven rijden.”

Tekst loopt verder onder afbeelding.

NS voerde een test met ATO uit op de Hanzelijn, foto: NS
De menselijke factor is een belangrijk thema bij het onderzoek naar de technologie ATO, foto: NS

Operatie

Naast het beproeven van de reactie van het ATO-systeem op gladheid, wil NS andere operationele functionaliteiten toevoegen aan het testprogramma. “Het is bijvoorbeeld interessant om te onderzoeken hoe ATO werkt met tijdelijke snelheidsbeperkingen of reageert op een virtuele overweg die we voorprogrammeren op het traject op de Hanzelijn”, legt de ATO-deskundige uit.

“Ook zullen we bij de proeven soms bewust kiezen om de trein vertraagd te laten starten om te kijken of het algoritme dan ook in staat is om zo snel mogelijk weer volgens plan te rijden.”

Of en op op welke trajecten ATO in de toekomst uitgerold gaat worden, is volgens Kessels nog niet te zeggen of besloten. “Afhankelijk van de resultaten van de experimenten onderzoeken we wat ATO voor NS zou kunnen betekenen. Maar op dit moment richten we ons nog met name op het onderzoek naar de technische mogelijkheden van dit systeem in relatie tot onze mensen, processen en capaciteit op het spoor.”

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.