NS voerde een test met ATO uit op de Hanzelijn, foto: NS

NS: eerste experiment met ATO levert waardevolle data op

De eerste test waarbij een NS-trein onder Automatic Train Operation op de Hanzelijn reed is goed verlopen. Dat meldt spoorvervoerder NS woensdag. De proef werd uitgevoerd met een Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) die in dinsdagnacht een aantal keren op en neer zal rijden tussen Kampen Zuid en Swifterbant.

De proef werd uitgevoerd met een Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) die was uitgerust met een computerunit van leverancier CAF die communiceert met het besturingssyteem van de trein. Het experiment vond plaats onder Grade of Automation level 2 (GoA2) waarbij de machinist in de cabine aanwezig was om toezicht te houden en waar nodig in te grijpen.

Data en inzichten

NS gaf na afloop van de test aan dat de trein deed wat de bedoeling was en volgens een “geprogrammeerde dienstregeling zelfstandig tractie” gaf en remde en halteerde “op de juiste plek langs het perron” in Dronten. Het eerste experiment leverde volgens de vervoerder waardevolle data en inzichten op. Directeur NS Operatie Marjan Rintel: “Dit is de eerste en belangrijke stap. We leren hiervan en doen ervaring op voor wat een automatische treinpiloot voor NS kan betekenen.”

De komende maanden volgen meer experimenten waarin de betrokken partijen verschillende testscenario’s uitvoeren, waaronder het anticiperen op ander treinverkeer en het rij- en remgedrag bij gladde sporen.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.