Reizigers op station Amsterdam Centraal, foto: ProRail

Coalitie Anders Reizen: dienstreizen onder 700 kilometer per trein

Als het aan de coalitie Anders Reizen ligt, gaan dienstreizen van bijna vijftig deelnemende bedrijven voortaan per trein in plaats van met het vliegtuig als ze korter zijn dan zevenhonderd kilometer. Ook gaan de aangesloten bedrijven waaronder ProRail, Shell, Philips en de meeste grote banken hun wagenpark verder verduurzamen.

De coalitie roept spoorbedrijven op om meer internationale verbindingen te realiseren en reistijden naar nieuwe bestemmingen te verkorten. Deze afspraak zou moeten leiden tot halvering van de CO2-uitstoot door zakelijke mobiliteit in de periode tot 2030. De deelnemende organisaties werken samen aan duurzame, zakelijke mobiliteit om hun CO2-uitstoot te reduceren. Dat betekent minder met de auto, meer fiets en trein of elektrisch vervoer.

Verduurzaming wagenpark

De coalitie heeft afspraken gemaakt over verduurzaming van het eigen wagenpark en streven naar een fossielvrij wagenpark in 2025. Spoorbeheerder ProRail heeft circa tachtig leaseauto’s en 170 bedrijfswagens in gebruik. Het totale wagenpark van ProRail neemt circa 15 procent van de CO2-voetafdruk van de spoorbeheerder voor zijn rekening.

Sinds medio 2019 heeft ProRail een nieuwe leasewagenregeling, waarin leaserijders alleen nog kunnen kiezen voor elektrisch vervoer, tenzij dit door werkomstandigheden niet mogelijk is. Voor de bedrijfswagens onderzoekt het bedrijf nog hoe elektrisch rijden het beste kan worden ingevoerd.

Algemeen directeur John Voppen zette namens ProRail onlangs zijn handtekening onder deze ambities. “Het mooie is, dat we hierin kennis en ervaring kunnen delen. Samen gaan we op zoek naar innovatieve oplossingen voor de logistieke puzzels die bijvoorbeeld elektrisch rijden met zich meebrengt voor onze bedrijfsvoering. Zo bevorderen we met elkaar dat we onze ambities waar kunnen maken.”

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Coalitie Anders Reizen: dienstreizen onder 700 kilometer per trein”

Pat Rick|06.12.19|17:16

De vereniging heeft een veel realistischere benadering door eerst snelle verbindingen te hebben voordat ze mensen op pad sturen, dan Van Boxtel, GL en milleuclubs die mensen tot een lange reis in de trein veroordelen. Betalen zij dan de extra reistijd of productiviteitsverlies?

Want de sleutel ligt toch bij de verbindingen. Mogelijk kan de Lelylijn dan een schakel zijn in de verbinding met Bremen/Hamburg – Kopenhagen – Malmo. Of verdubbeling bij Dulken voor een snelle IC Eindhoven-Roergebied

Nico Meininger|10.12.19|15:47

Waar blijft het digitaal vergaderen via Skype oid als reistijd en productieverlies zo belangrijk is. Of is vliegtuig toch meer status

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.