Een SNG-sprinter in Zwolle, foto: NS

NS gaat Automatic Train Operation op 10 december testen

Spoorvervoerder NS gaat op 10 december het eerste experiment met Automatic Train Operation (ATO) uitvoeren op de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle. De proef wordt uitgevoerd met een Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) die in de nacht een aantal keren op en neer zal rijden tussen Kampen Zuid en Swifterbant.

De experimenten vinden plaats onder automatiseringsniveau 2 (Grade of Automation 2), waarbij de machinist in de cabine aanwezig is om bij te sturen en in te grijpen als dat nodig is. Technici van NS en de Spaanse treinleverancier CAF rijden mee om de systemen te controleren en data te verzamelen.

Computerunit

In de trein is een computerunit geplaatst die communiceert met het besturingssysteem van de trein. Deze unit laat de trein rijden, remmen en stoppen op basis van een geprogrammeerde dienstregeling. Het gaat tijdens de eerste testnacht om het, op een vloeiende manier, volgen van een geprogrammeerde dienstregeling. De machinist kan het systeem te allen tijde handmatig in- en uitschakelen.

De betrokken partijen gaan de komende maanden verschillende testscenario’s uitvoeren waarbij de complexiteit wordt opgevoerd. Daarbij valt te denken aan het automatisch halteren langs het perron en het rij- en remgedrag bij gladde sporen. NS wil met de proeven de technische mogelijkheden van Automatic Train Operation testen. CAF is zowel de leverancier van de SNG-trein als het ATO-systeem.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.