De trein die Infrabel inzet om ijzel te bestrijden, foto: Infrabel

Infrabel zet plantaardige olie in tegen ijzel op bovenleiding

Infrabel start binnenkort met een testproject, waarbij een mengsel van minerale en plantaardige oliën op de bovenleiding wordt gesproeid. Dit moet ervoor zorgen dat ijzel zich niet kan vasthechten aan de rijdraad. De proef is een van de vele maatregelen die de Belgische spoorbeheerder neemt om het spoornetwerk ‘winterklaar’ te maken. 

Een werktrein van Infrabel, samengesteld uit twee locomotieven (voor en achter) met daartussen een platte wagen, sproeit het mengsel bij een snelheid van 30 kilometer per uur op de bovenleiding. Op die platte wagen staat een stroomafnemer met daarop een spuitstuk gemonteerd. Met behulp van een lasercamera wordt de exacte locatie van de bovenleiding bepaald. Het product wordt één keer per maand op de bovenleiding gespoten en zorgt ervoor dat ijzel er zich veel moeilijker op kan vasthechten.

IJzelvorming

IJzelvorming op de bovenleiding komt met name tijdens de wintermaanden en dan vooral ’s ochtends heel vroeg voor. Dit kan een negatieve impact hebben voor het treinverkeer. Wanneer ijs zich vasthecht op de bovenleiding kan de stroomafnemer er geen contact mee maken. Daardoor kunnen sommige treinen stilvallen wat een domino-effect tot gevolg kan hebben. Volgens Infrabel gebeurde dit vorig jaar 33 keer en veroorzaakte in totaal zo’n tachtig uur vertraging.

Om deze hinder voor zijn klanten te beperken, zet Infrabel in overleg met vervoerder NMBS op het einde van de nacht treinen in die uitgerust zijn met een sterkere stroomafnemer. Deze stroomafnemer bestaat uit een stalen in plaats van koolstof sleepstuk waarmee de ijzelafzetting van de bovenleiding kan worden geschraapt, zodat hierop volgende treinen vlotter kunnen doorrijden.

Het nadeel van deze maatregel is dat hierdoor de bovenleidingen sneller verslijten. Vandaar dat Infrabel deze winter ook een nieuwe, preventieve maatregel uit wil testen. De trein wordt in eerste instantie op delen van het spoornetwerk tussen Namen en Aarlen (L162) via Libramont en Bertrix (L165) ingezet. Deze delen van het spoornet zijn volgens Infrabel bijzonder kwetsbaar voor de gevolgen van ijzel.

Toepassing

Bedoeling is om het product maandelijks te gebruiken en dat tot begin april. Van het product wordt 1 liter per kilometer gebruikt. Voor de proefrit kost dit zo’n 20.000 euro. In totaal zullen deze winter vijf tot zes ritten georganiseerd worden op de betrokken spoorlijn. De totaalprijs voor alle ijzelgevoelige lijnen is zo’n driehonderdduizend euro. Voor deze eerste, grote test behandelt Infrabel in totaal bijna 200 kilometer bovenleiding. De Italiaanse spoorwegen gebruiken dit product al verschillende jaren met positieve resultaten.

Een ander fenomeen dat volgens Infrabel de regelmaat en veiligheid van het verkeer kan beïnvloeden, is de verminderde grip op de rails of ‘adhesieverlies’ van de trein. Vooral in gebieden met grote hoogteverschillen kan dat een probleem zijn. Pulp en sap van herfstbladeren zorgen voor een gladde substantie op de sporen. Infrabel neemt tot half december maatregelen om dit aan te pakken, waaronder de toepassing van de gel Sandite die op de rails wordt aangebracht voor meer grip. De spoorbeheerder gaat een derde ‘Sandite-trein’ inzetten in Wallonië tussen Ciney, Libramont, Virton en Aarlen.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.