Automatic Train Operation op de RER A metrolijn, foto: Alstom

Alstom opent deuren tijdens Intelligent Rail Summit 2019

Leverancier Alstom opent op 19 november zijn deuren van het Parijse kantoor voor de deelnemers aan de Intelligent Rail Summit 2019. Diverse deskundigen zullen presentaties over de laatste ontwikkelingen op het gebied van Automatic Train Operation (ATO) geven. Daarbij worden ook de onderzoeksresultaten gepresenteerd van de ATO-proef op de Betuweroute in december vorig jaar.

Onder meer Stéphane Feray-Beaumont, vice-president Innovation en Smart Mobility en ATO-expert Sebastiaan van der Zee van Alstom zullen presentaties verzorgen.

Na een korte introductie worden de aanwezigen bijgepraat over de ontwikkeling en installatie van ATO op de lijn A van het Parijse RER-netwerk. In januari 2015 werd Alstom door de RATP, de STIF en de regio Ile-de-France geselecteerd als leverancier voor het automatische besturingssysteem. In mei 2017 is het automatische automatische treinbesturingssysteem in gebruik genomen op het centrale gedeelte van de RER A tussen Nanterre-Préfecture, Val-de-Fontenay en Fontenay-sous-Bois.

Proef Betuweroute

In de presentatie die daarop volgt worden voor het eerst de onderzoeksresultaten gepresenteerd van de proef met Automatic Train Operation op de goederenspoorlijn Betuweroute. In december vorig jaar voerden Rotterdam Rail Feeding, ProRail en Alstom een testrit uit met een zelfrijdende locomotief. Tijdens de proef reed de locomotief tussen het bestaande treinverkeer op de Betuweroute.

Voorafgaand aan de proef werd het Automatic Train Operation-systeem in de locomotief ingebouwd. Tijdens de proef werd er onder Grade of Automation level 2 (GoA2) gereden.  De locomotief legde een traject van 100 kilometer in beide richtingen af, waarbij verschillende functionaliteiten van het systeem werden getest. Bij de presentatie wordt dieper ingegaan op deze functionaliteiten en de resultaten van de proef.

Intelligent Rail Summit 2019

De Intelligent Rail Summit 2019 vindt plaats op 19, 20 en 21 november in Parijs en wordt georganiseerd door ProMedia Group. Op 19 november laten deelnemers zich bijpraten over ATO-projecten op het kantoor van Alstom en maken een rit met de bestuurderloze metrolijn 1. De eerste conferentiedag op 20 november staat in het teken van automatisch rijden op het spoor met systemen zoals ATO, ERTMS en Driver Advisory Systems (DAS). Op 21 november worden deelnemers bijgepraat over de laatste ontwikkelingen op het gebied van het digitale spoor.

Banner Intelligent Rail Summit 2019

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.