Line 1 in Parijs

Deelnemers IRS bezoeken bestuurderloze metrolijn 1 in Parijs

Deelnemers van de Intelligent Rail Summit 2019 maken op 19 november een rit met de bestuurderloze metrolijn 1, de oudste en drukste metrolijn in Parijs. Tijdens dit bezoek praat een spoorexpert van Siemens deelnemers bij over de geschiedenis van deze UTO-lijn (Unattended Train Operation) en de voordelen die automatisering biedt op het gebied van capaciteit, punctualiteit en energiebesparing.

Lijn 1 verbindt het oosten en westen van Parijs over een lengte van 17 kilometer spoor. Vervoerder RATP kende Siemens in 2006 een contract toe voor de omturning van metrolijn 1 tot een bestuurderloze verbinding. Voor die tijd had Siemens al ervaring op gedaan met de aanleg van de autonome metrolijn 14. In opdracht van RATP wordt op dit moment lijn 14 gemoderniseerd en verlengd en wordt ook lijn 4 omgebouwd tot bestuurderloze verbinding.

Passagiers Parijs metro

In Parijs maken dagelijks meer dan vijf miljoen mensen gebruik van het metronetwerk. Om het groeiende aantal passagiers op te vangen besloot RATP in 2000 om het volledige metronetwerk te moderniseren. Een van de deelprojecten van deze grootschalige modernisering was het automatiseren van lijn 1.

Dit was noodzakelijk vanwege het toenemende aantal passagiers dat gebruikmaakt van deze verbinding. In 2013 werden dagelijks 725.000 passagiers vervoerd op metrolijn 1. Het geautomatiseerd rijden heeft de capaciteit met ongeveer 70.000 passagiers verhoogd. De punctualiteit is toegenomen en het energieverbruik is met 15 procent gedaald.

Bekijk deze video over metrolijn 1 in Parijs:

Intelligent Rail Summit 2019

De Intelligent Rail Summit 2019 vindt plaats op 19, 20 en 21 november in Parijs en wordt georganiseerd door ProMedia Group. Op 19 november bezoeken deelnemers verschillende spoorprojecten, waaronder metrolijn 1. Op de eerste conferentiedag op 20 november ligt de focus op automatisch rijden op het spoor, ERTMS en Driver Advisory Systems (DAS). Op 21 november worden deelnemers bijgepraat over de laatste ontwikkelingen op het gebied van het digitale spoor.

Banner Intelligent Rail Summit 2019

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.