Coradia iLint enters passenger service in Lower Saxony © René Frampe

Testen waterstoftrein begin 2020 tussen Groningen en Leeuwarden

Bron: René Frampe via Alstom

Tussen Groningen en Leeuwarden wordt in het eerste kwartaal van 2020 in de nacht proefgereden met een waterstoftrein. De provincie Groningen Arriva, ProRail, Alstom en Engie hebben dat tijdens de Klimaattop Noord bekendgemaakt.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Testen waterstoftrein begin 2020 tussen Groningen en Leeuwarden”

Pat Rick|04.11.19|14:14

Het is goed als het noorden een waterstofeconomie krijgt met eigen waterstof. Dan kan energie van windparken rechtstreeks gebruikt worden en hoeft Tennet minder hoogspanningslijnen aan te leggen (of beter gezegd: kan er meer windenergie geproduceerd worden in NL).

Ik begrijp dat deze trein al in Duitsland rondrijdt over een traject van ca 100 km, korter dan de afstand Groningen-Leeuwarden. Dus aan de waterstoftechnologie van de trein zijn geen grote aanpassingen te verwachten.

Wilfried Jellema|04.11.19|14:49

In de nieuwe afgesloten concessie met Arriva wordt er niet gesproken over de inzet van waterstoftreinen in het Noorden. De provinciale besturen van en Groningen en Friesland zijn het hartgrondig oneens over de te volgen koers. Dat is ook de reden dat in de concessie die loopt vanaf 2035 pas keuzes worden gemaakt. Arriva heeft namelijk te kennen gegeven dat de duur van de nieuwe concessie tekort is om de investering in waterstoftreinen terug te verdienen.

Pat Rick|08.11.19|11:19

Het is jammer als door een impasse tussen de 2 besturen dit initiatief geen navolging krijgt. Het is alleen maar logisch dat de provincie die niet overschakelt wat meer aardgas gaat leveren uit de velden daar als de waterstofeconomie wordt vertraagd

Arriva zal dit puur financieel bekijken en geld vragen als de concessie aangepast moet worden. Men zou kijken of men hier (EU) duurzaamheids-subsidies kan gebruiken. Ook hoeft het traject geen bovenleiding meer te krijgen, wat een grote besparing is

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.