De onderhoudswerkplaats van Stadler waar Arriva-treinen worden onderhouden

Elektrificatie Friese dieseltreinen voorlopig van de baan

Arriva blijft nog tenminste tot 2035 rijden met dieselmaterieel op de drie regionale spoorlijnen in Friesland. Plannen om de treinen om te bouwen naar rijden op accustroom zijn volgens de Provincie Friesland op een kortere termijn niet haalbaar.

De Provinciale Staten in Friesland besloten in 2017 dat alle openbaar vervoer in de provincie tegen 2025 volledig emissievrij moet zijn. Uit eerder onderzoek door onder meer Ricardo Rail en Arcadis bleek dat die datum voor de drie regionale spoorlijnen van Arriva in Friesland niet haalbaar was. De provincie zelf is nu ook van overtuigd dat 2035 een realistischer streefdatum is. Dat meldt het Fries Dagblad vandaag op basis van een brief van Gedeputeerde Avine Fokkens aan de Provinciale Staten.

In Friesland zijn al jaren plannen voor de elektrificatie van de regionale spoorlijnen tussen Leeuwarden en . Groningen, Leeuwarden en Harlingen en van Leeuwarden naar Stavoren. Aanvankelijk was het idee om bovenleidingen aan te leggen, later kwamen daar de plannen voor batterijtreinen voor in de plaats.

Niet gangbaar voltage

Fokkens laat weten dat dit project onhaalbaar is vanwege het lange traject voor de toelating van dit materieel tot het Nederlandse spoornet. Dit vanwege het niet gangbare voltage van 750 volt. Ook wanneer er bestaand materieel wordt omgebouwd tot batterijtrein, neemt dit traject vijf tot zeven jaar beslag, schrijft de gedeputeerde.

De hoge kosten die vervoerder Arriva moet maken voor de ombouw, in combinatie met de looptijd van de concessie en de duur van het toelatingstraject van de treinen, maakt dat de streefdatum 2025 niet haalbaar is. Arriva laat weten dat het ombouwen van de treinen pas uit kan als deze twaalf jaar worden ingezet. Omdat de concessie van Arriva in 2035 afloopt zijn de treinen op zijn best pas tien jaar operationeel.

De concessie van de Noordelijke lijnen wordt in de komende jaren volgens de provincie wel duurzamer. Dit door de inzet van achttien nieuwe treinen die rijden op biodiesel vanaf december 2020. Daarnaast wordt al het bestaande en nieuwe materieel voorzien van batterijen die remenergie opslaan. Hierdoor daalt het brandstofverbruik van de treinen.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “Elektrificatie Friese dieseltreinen voorlopig van de baan”

Peter Janssen|15.10.19|23:29

Het had allang geëlektrificeerd kunnen zijn. Er is voor miljarden aan gas uit de grond gehaald. Het geld is allemaal richting Den Haag gegaan en er had best wat terug mogen komen richting het noorden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.