Een nachttrein van ÖBB, bron: ÖBB/Harald Eisenberger

IenW trekt 6,7 miljoen uit voor nachttrein naar München en Wenen

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat trekt 6,7 miljoen euro uit om de internationale nachttrein tussen 2021 en 2024 voor vervoerders NS en het Oostenrijkse ÖBB financieel dekkend te laten rijden. Zij hoopt hiermee meer reizigers te verleiden om de komende jaren met de trein te reizen.

Vanaf eind volgend jaar kunnen treinreizigers vanuit Nederland naar Duitsland en Oostenrijk reizen met de nachttrein. “Met deze nachttrein kunnen reizigers straks op een comfortabele manier naar Duitsland en Oostenrijk reizen. Zo maken we de trein ook op grotere afstanden binnen Europa niet alleen een duurzame, maar ook een aantrekkelijke manier van reizen”, aldus de bewindsvrouw.

Extra reizigers in de trein

Van Veldhoven wil dat de komende jaren twee miljoen reizigers extra voor de trein kiezen op afstanden tot ongeveer zes uur binnen Europa. De afgelopen jaren zit het aantal internationale treinreizigers in de lift. NS zag het aantal reizigers deze zomer met 13 procent groeien ten opzichte van het jaar daarvoor. De komst van de Eurostar die nu al drie keer per dag in beide richtingen tussen Amsterdam, Rotterdam en Londen rijdt, draagt hier onder meer aan bij.

NS en het Oostenrijkse ÖBB zullen de nachttrein tussen 2021 en 2024 gaan rijden. Van Veldhoven heeft een marktonderzoek laten doen, waaruit blijkt dat andere vervoerders niet voor 2023 een vergelijkbare treindienst kunnen bieden. De komende jaren wordt met geïnteresseerde vervoerders verkend of en hoe ook zij internationale nachttreinen van- en naar Nederland kunnen aanbieden.

Subsidie

De kosten voor het rijden van een nachttrein over grote afstanden binnen Europa wegen op dit moment nog niet op tegen het aantal reizigers dat hier gebruik van wil maken. Dit zogeheten exploitatietekort wordt de komende jaren via een subsidie ondervangen. Uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid blijkt dat de meeste nachttreinen in Europa een vorm van subsidie ontvangen.

De reistijd tussen Amsterdam en Wenen wordt zo’n 14 uur. Reizigers in beide richtingen komen voor 10.00 uur ’s morgens aan op hun bestemming. Er is keuze uit verschillende zit-, lig- en slaapwagons, inclusief coupés met privé sanitair. Ook is er ruimte voor rolstoelen en fietsen.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “IenW trekt 6,7 miljoen uit voor nachttrein naar München en Wenen”

Rian van der Borgt|10.10.19|12:04

Ik vraag me nu af of er voor de nachttrein naar Brussel ook subsidie nodig is en zo ja, waar die dan vandaan komt. En zo nee, wat dan het verschil is met de dienst naar Amsterdam, waardoor er voor Brussel geen subsidie nodig is.

Mario Van der Ent|10.10.19|12:29

Wil dit een succes worden, dan zullen eerst de vliegtarieven van en naar Wenen omhoog moeten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.