CAF-trein NS

NS voert nog dit jaar proef uit met Automatic Train Operation

Spoorvervoerder NS voert nog dit jaar een proef uit met Automatic Train Operation (ATO), waarbij de trein de besturing deels zal overnemen. Hierbij zal een machinist in de cabine van het voertuig aanwezig zijn om toezicht te houden en zo nodig in te grijpen.

De testrit zal nog dit jaar plaatsvinden met een Sprinter op de lijn tussen Lelystad en Zwolle, zonder passagiers. In de cabine wordt een computerunit geplaatst die de trein bestuurt. De computer weet alles van de trein en de infrastructuur en is in staat om de trein te besturen door deze informatie samen te brengen.

Testritten

Met de testritten wil NS onderzoeken wat de technische mogelijkheden zijn van ATO en wat dit kan opleveren op het gebied van capaciteit, duurzaamheid en veiligheid. Daarin werkt de vervoerder samen met ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Het aantal treinreizigers blijft de komende jaren groeien. Om deze groei mogelijk te maken zijn slimme oplossingen nodig om de schaarse infrastructuur zo goed mogelijk te benutten. Daardoor is eerder al gestart met hoogfrequent spoorvervoer tussen Eindhoven, Utrecht en Amsterdam. Ook introduceerde NS een speciale smartwatch die spoorpersoneel helpt om op de seconden nauwkeurig te vertrekken.

Eerdere proeven

ProRail zegt in een reactie blij te zijn dat NS nu ook tests gaat uitvoeren met ATO. “Het wordt steeds drukker op het spoor. En dat betekent dat er de komende jaren méér treinen over het bestaande spoor moeten rijden. Geautomatiseerd rijden kan hiervoor een slimme en innovatieve oplossing zijn”, aldus de spoorbeheerder.

ProRail werkte in 2018 samen met Alstom en Rotterdam Rail Feeding mee aan een proef op de Betuweroute. In maart van dit jaar was er een experiment met een passagierstrein tussen Groningen en Zuidhorn, waarbij ProRail samenwerkte met Stadler, Arriva en de provincie Groningen.

De proef met de passagierstrein van Arriva krijgt nog dit jaar een vervolg tussen de stations Groningen en Buitenpost. “We gaan meten wat de resultaten zijn van ATO op bijvoorbeeld de aankomsttijden, de nauwkeurigheid van stoppen en het energieverbruik. Deze testen zijn een opmaat naar de eerste test met reizigers”, meldt de spoorbeheerder.

Lees ook:

Meer weten over Automatic Train Operation? Neem deel aan de Intelligent Rail Summit 2019 op 19, 20 en 21 november in Parijs. Ga naar de congrespagina voor meer informatie.

Banner Intelligent Rail Summit 2019

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “NS voert nog dit jaar proef uit met Automatic Train Operation”

rickasdnorth|05.10.19|18:59

helaas (gelukkig) is het zo dat ongeveer 5 ~ 7% van het Nederlandse spoornet geschikt is voor dit soort testen… (voorzien van ertms)
zolang niet overal ertms-level3/4 niet beschikbaar is zal “geautomatiseerd” rijden voorlopig nog toekomst muziek zijn…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.