Hogesnelheidstreinen, foto: Hollandse Hoogte

‘Treinplatooning en werken met algoritmes zijn veelbelovende spoortechnieken’

Foto: Hollandse Hoogte, voor éénmalig gebruik!

Een verkeersmanagementsysteem waarbij algoritmes anticiperen op treinverstoringen en platooning zijn veelbelovende technologieën die de treindienst flink kunnen verbeteren. Met deze technieken kan de spoorsector sneller stremmingen op het spoor voorspellen en meer treinen over het spoor laten rijden. Dat vertelt professor Railverkeerskunde Rob Goverde aan de Technische Universiteit Delft die op dit moment een internationale studie naar deze toepassingen uitvoert.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “‘Treinplatooning en werken met algoritmes zijn veelbelovende spoortechnieken’”

Arco Sierts|03.10.19|13:27

Klinkt technisch gezien allemaal heel er fraai, maar zolang de slag naar boven = een veel attractievere dienstverlening voor de keuzereiziger niet wordt gemaakt, blijft het allemaal ’technology push’, hoe fraai de technieken ook zijn.
Het grote probleem met ETCS, ATO e.d. is al meer dan 20 jaar dat het te eenzijdig over technologie gaat. De brug naar echte (‘game changing’) business- en vervoersinnovatie, waardoor automobilisten massaal de auto laten staan en de trein pakken, die ontbreekt…

Richard Plokhaar|16.10.19|15:27

@Arco: Ik denk de focus van het Virtual Coupling en Moving Block is bedoeld voor capaciteitsverhoging van een bestaand stuk infrastructuur. En daarom een indirekt voordeel voor de reizigers.
De “eenzijdigheid” van ETCS is misschien best wel logisch, omdat oude beveiligingsapparatuur ergens een keer vervangen moet worden en de wens naar “minder techniek” buiten, om de betrouwbaarheid te verbeteren en onderhoudskosten te verminderen.

Arco Sierts|16.07.20|14:20

@Richard: het kernprobleem is & blijft dat men hardnekkig vanuit techniek en systemen blijft denken. Natuurlijk kan je dan zeggen “ja maar het verhoogt de capaciteit”. Maar de eindklant (reiziger of verlader) staat niet zozeer te wachten op railverkeerscapaciteit, maar op attractiviteit (waaronder directheid, kortere reistijden & goedkopere treinkaartjes) EN natuurlijk ’the basics’ veiligheid & betrouwbaarheid).

Sowieso worden al deze klantwensen NIET gerealiseerd in het huidige ERTMS-plan.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Treinplatooning en werken met algoritmes zijn veelbelovende spoortechnieken’ | SpoorPro.nl
Hogesnelheidstreinen, foto: Hollandse Hoogte

‘Treinplatooning en werken met algoritmes zijn veelbelovende spoortechnieken’

Foto: Hollandse Hoogte, voor éénmalig gebruik!

Een verkeersmanagementsysteem waarbij algoritmes anticiperen op treinverstoringen en platooning zijn veelbelovende technologieën die de treindienst flink kunnen verbeteren. Met deze technieken kan de spoorsector sneller stremmingen op het spoor voorspellen en meer treinen over het spoor laten rijden. Dat vertelt professor Railverkeerskunde Rob Goverde aan de Technische Universiteit Delft die op dit moment een internationale studie naar deze toepassingen uitvoert.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “‘Treinplatooning en werken met algoritmes zijn veelbelovende spoortechnieken’”

Arco Sierts|03.10.19|13:27

Klinkt technisch gezien allemaal heel er fraai, maar zolang de slag naar boven = een veel attractievere dienstverlening voor de keuzereiziger niet wordt gemaakt, blijft het allemaal ’technology push’, hoe fraai de technieken ook zijn.
Het grote probleem met ETCS, ATO e.d. is al meer dan 20 jaar dat het te eenzijdig over technologie gaat. De brug naar echte (‘game changing’) business- en vervoersinnovatie, waardoor automobilisten massaal de auto laten staan en de trein pakken, die ontbreekt…

Richard Plokhaar|16.10.19|15:27

@Arco: Ik denk de focus van het Virtual Coupling en Moving Block is bedoeld voor capaciteitsverhoging van een bestaand stuk infrastructuur. En daarom een indirekt voordeel voor de reizigers.
De “eenzijdigheid” van ETCS is misschien best wel logisch, omdat oude beveiligingsapparatuur ergens een keer vervangen moet worden en de wens naar “minder techniek” buiten, om de betrouwbaarheid te verbeteren en onderhoudskosten te verminderen.

Arco Sierts|16.07.20|14:20

@Richard: het kernprobleem is & blijft dat men hardnekkig vanuit techniek en systemen blijft denken. Natuurlijk kan je dan zeggen “ja maar het verhoogt de capaciteit”. Maar de eindklant (reiziger of verlader) staat niet zozeer te wachten op railverkeerscapaciteit, maar op attractiviteit (waaronder directheid, kortere reistijden & goedkopere treinkaartjes) EN natuurlijk ’the basics’ veiligheid & betrouwbaarheid).

Sowieso worden al deze klantwensen NIET gerealiseerd in het huidige ERTMS-plan.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.