Hoofdkantoor ERA in Valanciennes, Bron: ERA

ERA autoriseert 1.500e spoorvoertuig

Het spooragentschap van de Europese Unie ERA kreeg in de eerste honderd dagen van zijn mandaat als toelatingsorgaan voor spoorvoertuigen 183 aanvragen binnen. Het ging daarbij zowel om voertuigcertificeringen, veiligheidscertificaten als ERTMS-goedkeuringen. Gedurende dezelfde periode leverde het ERA 1.500 autorisaties af voor zowel wagons als locomotieven. 

“Onze teams hebben enorm hard gewerkt om een snelle, efficiënte en goed geïntegreerde dienstverlening neer te zetten”, zegt ERA-directeurJosef Doppelbauer. “Het resultaat is een Europe-brede voertuig-autorisatie, veiligheidscertificering en ERTMS toelating tot het spoor via onze On-stop-shop (OSS)”. De binnengekomen aanvragen kunnen worden opgedeeld in drie groepen, daarvan zijn er 172 aanvragen voor de toelating van voertuigen via de OSS IT tool, acht voor veiligheidscertificering en drie voor ERTMS in de baan.

De voertuig-aanvragen werden op hun beurt weer opgedeeld in vier verschillende soorten. Het merendeel (156 keer) bestond uit aanvragen voor eerder toegelaten voertuigen die enkele aanpassingen hebben gekregen. Daarnaast moesten er nog twee lopende aanvragen afgewerkt worden, kwamen er zes eerste toelatingen binnen, zeven aanvragen voor de uitbreiding van gebruiksgebieden en een vernieuwing van een toelating.

Talenknobbel

ERA trok voor zijn nieuwe bevoegdheden een groot aantal nieuwe mensen aan om aanvragen te beoordelen. “De aanpak om niet alleen de juiste experts in huis te halen om deze aanvragen te behandelen, maar ook te kijken naar hun kennis van talen, werpt nu zijn vruchten af. Onze experts behandelen aanvragen vanuit het hele Europese continent. Engels, Frans, Duits, Spaans en andere talen komen daarbij voor als voertaal”, zegt Doppelbauer.

Een korte doorlooptijd is nodig omdat de Europese wetgeving voorschrijft dat ERA aanvragen binnen een maand worden afgehandeld. In de praktijk blijken de aanvragen tot nu toe gemiddeld in minder dan vijftien dagen te zijn afgehandeld. ERA onderzoekt nog mogelijkheden om de doorlooptijd verder te verkorten.

Overgangsperiode

Sinds de aanstelling van ERA als toelatingsorgaan, worden de nieuwe Europese regels toegepast door slechts acht EU-lidstaten, te weten: Bulgarije, Finland, Frankrijk, Griekenland, Italië, Nederland, Roemenië en Slovenië. Daarnaast past Zwitserland als niet-EU land de regels per geval toe. De overige EU-lidstaten maken gebruik van een overgangsperiode en vallen vanaf 16 juni 2020 onder de nieuwe regels. “De grootste uitdaging voor ons is nu om nieuwe procedures zo soepel in te richten en naadloos op elkaar te laten aansluiten als mogelijk is. Dit vooral tijdens de overgangsperiode tot 16 juni”, aldus Doppelbauer. Tegelijkertijd verwacht ERA dat het aantal aanvragen tot die tijd flink zal toenemen.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “ERA autoriseert 1.500e spoorvoertuig”

Rian van der Borgt|30.09.19|17:55

ERA heet in het Nederlands overigens: Spoorwegbureau van de Europese Unie
(Of Europees Spoorwegbureau)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.