Siemens Velaro (Class 407) high-speed train, source: Wikimedia Commons

Alstom bouwt Duitse ICE om voor ERTMS

Het Franse technologiebedrijf Alstom gaat zeventien ICE3 hoge-snelheidstreinen voorzien van zijn Atlas ETCS onboard systeem. De voertuigen zijn in gebruik bij Deutsche Bahn op zowel binnenlandse als internationale trajecten. Met de opdracht is een bedrag gemoeid van 30 miljoen euro.

Alstom gaat het European Train Control System (ETCS) installeren volgens de TSI versie van Baseline 3 Release 2. Het Franse bedrijf ontwikkelt, ontwerpt en produceert de nieuwe oplossing en integreert deze met de bestaande nationale beveiligingssystemen. De van deze retrofit oplossing voorziene treinen worden opnieuw gehomologeerd voor gebruik in Duitsland en grensoverschrijdende trajecten naar Zwitserland, België en Frankrijk.

Inbouw en onderhoud

Alstom voert de order uit op verschillende locaties: Berlijn (projectmanagement), Salzgitter en Braunschweig (installatie ontwerp en revisie), Charleroi, België (ontwerp en ontwikkeling), Parijs en Villeurbanne, Frankrijk (productontwikkeling en productie). De ETCS installatie en in toelating vindt plaats op de locaties van Alstom in Salzgitter en Braunschweig in Duitsland. Verder gaat Alstom voor een periode van zes jaar het onderhoud van het systeem verzorgen.

Siemens Velaro

Deutsche Bahn maakt sinds 2000 gebruik van de ICE3 HSL. Deze treinen familie kent drie verschillende varianten: de 403 (50 treinstellen), de 406 (17 treinstellen) en de 407 (17 treinstellen). De opdracht van Alstom omvat de modernisering van het type 407. Dit werd in december 2013 toegelaten tot het Duitse spoor. Alle drie de types werden ontwikkeld en gebouwd door Siemens Mobility. De Duitse treinenbouwer classificeert deze treinen als Velaro. Naast Deutsche Bahn, maken ook RENFE (Spanje), de Chinese spoorwegen, de Russische spoorwegen, Eurostar en de Turkse spoorwegen gebruik van dit materieel.

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Mykola Zasiadko

Mykola Zasiadko is redacteur van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.